10 C
Warszawa
niedziela, 25 września 2022

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: Prowadzimy postępowania w sprawie działań reklamowych influencerów w mediach społecznościowych

Koniecznie przeczytaj

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest w trakcie siedmiu postępowań w sprawie ukarania influencerów za brak współpracy z prezesem UOKiK w zakresie oznaczeń reklamy w Internecie. Według informacji uzyskanych przez portal Wirtualnemedia.pl, rząd odbiera co miesiąc nawet po kilkadziesiąt sygnałów o influencerach nieoznaczających prawidłowo reklam w przestrzeni internetowej. 
 
Od września ubiegłego roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie działań reklamowych influencerów w mediach społecznościowych. W wyniku rozeznania rynku Urząd odkrył wiele treści reklamowych na profilach influencerów w social mediach, które nie są w ogóle oznaczane jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco. 

Drugie postępowanie wyjaśniające dotyczy scamu. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wyjaśnił portalowi Wirtualnemedia.pl, że w ramach tych postępowań Urząd zażądał zarówno od samych twórców, jak i agencji reklamowych czy reklamodawców udzielenia informacji dotyczących umów, zasad współpracy i oznaczania publikowanych treści. 

Na łamach Wirtualnemedia.pl pojawiły się wiadomości dotyczące postępowań prowadzonych wobec m.in. Pawła Malinowskiego, Marcina Malczyńskiego oraz Weroniki Bielik. W grudniu UOKIK wszczął postępowania wobec Marka Kruszela “Kruszwila”, MD Marcina Dubiela, Julii “Maffashion” Kuczyńskiej, Marleny Sojki “Marley”. 

Urząd informuje strony o zakończeniu zbierania dowodów, a one mogą zapoznać się z aktami zebranymi podczas przeprowadzonych czynności. Zdaniem Tomasza Chróstnego konsument w sieci musi mieć świadomość, kiedy przekaz jest reklamą, a kiedy niezależną opinią twórcy. Prezes UOKiK zapewnił, że będzie konsekwentnie eliminować nieuczciwe praktyki z rynku. Zdradził również, że od wszczęcia postępowań wyjaśniających influencerzy coraz częściej właściwie oznaczają współprace komercyjne na swoich kontach społecznościowych. 

Podobną tendencję da się zauważyć także, jeśli chodzi o praktyki typu scam. Znacznym dla UOKiK ułatwieniem w pozyskiwaniu informacji z rynku okazało się uruchomienie specjalnego adresu internetowego scam@uokik.gov.pl, na który każdy może zgłosić nieoznaczone współprace czy scamerskie treści. 

Tomasz Chróstny przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl, że prowadzone działania już teraz zwiększyły rozwagę po stronie osób promujących produkty czy usługi w doborze kontrahentów. Za wprowadzanie w błąd ceną może być nie tylko sankcja w postaci kary finansowej wymierzonej przez UOKiK, ale też utrata dobrego imienia influencera i zaufania obserwujących go osób. To z kolei może skutkować utratą dochodów przez influencera. 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dalszym ciągu analizuje sprawę tzw. “misiów” NFT. To akcja promocyjna kolekcji NFT nazwanej Fancy Bears Metaverse, stworzonej przez firmę Fanadise. Prezes UOKiK skomentował, że w tej chwili sprawdzane są m.in. relacje, jakie występują pomiędzy twórcami „misiów NFT” a influencerami, którzy zmieniali swoje zdjęcia profilowe z wykorzystaniem pozyskanych grafik. Jest to jeden z wielu wątków analizowanych w toku postępowania wyjaśniającego.

Źródło: Wirtualne Media/UOKiK

Autor

Najnowsze