20 C
Warszawa
niedziela, 3 lipca 2022

Czas spędzany przez Polaków na portalach streamingowych wydłuża się. Jedną z przyczyn jest pandemia

Koniecznie przeczytaj

Joanna Kopeć, senior media research executive w Nielsen Media przedstawiła na Forum IAB prezentację wskazującą na zwiększającą się popularność streamingu.

Osoby w przedziale wiekowym od 4 do 34 lat na oglądanie treści w streamingu poświęcają obecnie ponad jedną trzecią czasu przeznaczanego na łączną konsumpcję treści wideo, w tym telewizji.

Z danych firmy Nielsen wynika, że w 2020 r. 20 proc. gospodarstw domowych płaciło za treści wideo, a rok później już 30 proc. Joanna Kopeć ocenia, że to 1,4 mln gospodarstw domowych, czyli co najmniej kilka mln widzów, którzy zdecydowali się uzupełnić ofertę rozrywkową kolejnymi treściami, za które płaci się w Internecie.

Podczas prezentacji Joanna Kopeć podzieliła się opinię respondentów badania “Videonauci” przeprowadzonego przez Nielsena, mówiąc o gwałtowanym wzroście wpływu streamingu spowodowanym przez pandemię oraz lockdown. Z danych Nielsena odpowiadających za okres od stycznia do kwietnia 2022 r. wynika, że statystyczny Polak ogląda treści wideo aż przez 4 godz. 59 minut.

Na oglądanie telewizji linearnej poświęcamy najwięcej, czyli 4 godz. 22 min. 46 min. dziennego czasu wideo pochłania streaming wideo w różnych formach. Na pozostałe treści przeznaczamy 14 min. dziennie. Udział streamingu w czasie oglądania treści wideo wynosi obecnie 15 proc. Wskaźnik różni się zależnie od grupy wiekowej. W grupie osób w wieku 16-49 lat odpowiada za niemal jedną piątą czasu oglądania.
 
Największy udział streamingu w czasie oglądania jest wśród osób w wieku od 4 do 15 lat, gdzie wynosi 37 proc. Tylko o 1 pkt. proc. niższy jest w grupie 16-34. Najmniej streamingu konsumują ludzie po 75. roku życia – tam jego udział wynosi tylko 3 proc. W przypadku najstarszych seniorów tradycyjna telewizja odpowiada aż za 96 proc. czasu oglądania.

Z danych Nielsena wynika, że w grupie wiekowej 16-49 treści wideo w dużych serwisach streamingowych jak Netflix, HBO Max, Player czy CDA stanowią tylko jedną piątą czas oglądania w streamingu. Aż jedna trzecia czasu jest poświęcana na oglądanie filmików na YouTube, a 23 proc. na oglądanie materiałów wideo w social media (Facebook, Instagram, TikTok, Twitter). 2 proc. stanowi gaming – jest to głównie Twitch.
 
Joanna Kopeć skomentowała, że ponad połowa badanych z tej grupy ogląda chociaż przez minutę dziennie treści streamingowe. Dzienny zasięg dodatkowy telewizji, niezależnie od kategorii serwisu, to łącznie 17 proc. W 2020 r. firma Nielsen Audience Measurement rozpoczęła testowy pomiar oglądalności wideo w sieci, oficjalnie dane spółka udostępnia klientom od początku tego roku.

Panel Nielsena służący do monitoringu tradycyjnej telewizji obejmuje gospodarstwa domowe wyposażone w dodatkowy miernik, nazwany streaming meter. Urządzenie umożliwia pomiar konsumpcji treści video na urządzeniach cyfrowych takich jak: tablet, telefon, laptop, komputer PC. Aktualnie panel składa się z 1450 gospodarstw, a do końca 2022 roku ma być ich około 2000.

Źródło: Wirtualne Media
 
 
 

Autor

Najnowsze