13.4 C
Warszawa
wtorek, 27 września 2022

Pokolenie Z przyczyną wysokiego popytu na zdrową żywność. 40 proc. badanych kupuje ekologiczne produkty co najmniej raz w tygodniu

Koniecznie przeczytaj

Badanie agencji SW Research ujawnia, że 40 proc. badanych z pokolenia Z – generacji osób urodzonych po 1995 roku – kupuje żywność ekologiczną co najmniej raz w tygodniu. Najczęściej są to świeże warzywa i owoce, roślinne przetwory oraz produkty wegańskie.

Polska znajduje się w drugiej dziesiątce w Europie pod względem wielkości sprzedaży produktów bio. Dla pokolenia osób urodzonych po 1995 r. sposób wytwarzania produktów i troska o planetę są wysoko w hierarchii wartości. Właśnie to pokolenie sięga po żywność ekologiczną najczęściej – 39 proc. co najmniej raz w tygodniu. Zgodnie z raportem Nielsen IQ z 2021 r. „Żywność ekologiczna w Polsce”, rynek polskiej żywności certyfikowanej plasuje się na 14. miejscu pod względem wielkości sprzedaży produktów bio oraz 7. miejscu pod względem liczby gospodarstw i przetwórców ekologicznych w Europie.

Polacy najczęściej jednak sięgają po produkty pochodzące z rolnictwa konwencjonalnego. Żywność ekologiczna stanowi w Polsce ok. 0,5 proc. konsumowanej żywności. Dane SW Research pokazują, że 64 proc. respondentów deklaruje kupowanie produktów ekologicznych. Co trzeci badany (33 proc.) sięga po żywność certyfikowaną co najmniej raz w tygodniu, a 40 proc. decyduje się na żywność bio co najmniej dwa razy w miesiącu. Najczęściej nabywane są świeże warzywa i owoce (48 proc.), nabiał (15 proc.) czy przetwory z warzyw i owoców, w tym soki i napoje – 12 proc.

Wśród badanych znalazło się 36 proc. osób, które nie kupują żywności ekologicznej. Głównym dla nich powodem jest wysoka cena produktów certyfikowanych (59 proc.). Jednocześnie większość badanych przyznała, że kupowałaby więcej produktów ekologicznych, gdyby nie musiała liczyć się z kosztami – 65 proc. 62 proc. umiało wskazać, że żywność ekologiczna jest droższa, ponieważ jej wytworzenie jest trudniejsze. Co drugi badany uważa, że za żywność certyfikowaną warto zapłacić więcej – 52 proc.

Dla 47 proc. Polaków najważniejsza jest naturalność produktu i brak zawartości substancji chemicznych. Na aspekt zdrowotny uwagę zwróciło 30 proc. badanych. Według 25 proc. badanych produkty certyfikowane mają pozytywny wpływ na otoczenie. Co piąty respondent jako kluczową zaletę wskazywał wysoką jakość. Spośród produktów posiadających certyfikat BIO, najwięcej wydajemy na produkty dla małych dzieci, napoje roślinne i jogurty.

Client director w NielsenIQ Monika Dyrda ocenia, że żywność w słoiczkach dla najmłodszych to kategoria, która w 2020 oraz 2021 zajmowała pierwsze miejsce spośród sprzedanych produktów dertyfikowanych. Aż 63 proc. badanych z generacji Z zadeklarowało, że najchętniej sięga po żywność ekologiczną. Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej twierdzi, że zdecydowana większość milenialsów robi to rzadziej, co najmniej dwa razy w miesiącu. Najmłodsze pokolenie częściej niż milenialsi wybiera produkty wegańskie – odpowiednio 11 proc. do 9 proc.

Respondenci obu pokoleń zostali poproszeni o wskazanie dwóch najważniejszych według nich zalet żywności certyfikowanej. Okazuje się, że jedna z nich łączy oba pokolenia i przez ich przedstawicieli była wskazywana najczęściej – naturalność produktów i brak substancji chemicznych („zetki” – 36 proc., milenialsi – 47 proc.). Dla milenialsów drugą z kolei korzyścą okazało się zdrowie – 23 proc. wskazań, zaś u pokolenia Z – pozytywny wpływ na środowisko (35 proc.). Dla 41 proc. respondentów naturalny skład jest wyznacznikiem tego, że mamy do czynienia z żywnością bio, a 39 proc. błędnie uważa, że zakupy bezpośrednio u dostawców oznaczają nabycie produktów ekologicznych.

Badanie SW Research zrealizowane zostało w ramach kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”. Przeprowadzone zostało w maju 2022 r. techniką CAWI. W badaniu udział wzięło 825 Polaków powyżej 18. roku życia. Próba była reprezentatywna ze względu na płeć oraz wiek. Celem badania było poznanie stosunku respondentów do produktów ekologicznych.

Źródło: Wirtualne Media

Autor

Najnowsze