28.6 C
Warszawa
czwartek, 30 czerwca 2022

Spadek wpływów Huawei Polska o 18,9 proc. Winę ponosi zmniejszony popyt na smartfony

Koniecznie przeczytaj

Huawei straciła 18,9 proc. wpływów z powodu zmniejszonego popytu na smartfony. W Polsce dochody marki spadły o 42 proc. Zysk netto firmy uległ redukcji z 114,4 do 69,3 mln zł.

Przychody Huawei Polska ze sprzedaży sprzętu konsumenckiego i sieciowego zmalały z 2,2 do 1,56 mld zł. Wpływy grupy Cyfrowy Polsat ze sprzedaży sprzętu zmalały w ub.r. z 1,6 do 1,45 mld zł. Orange Polska ze sprzedaży sprzętu w 2019 roku miał 1,55 mld zł, w 2020 roku – 1,35 mld zł, a w ub.r. – 1,46 mln zł. Przychody Huawei Polska z gwarancji usługowych zmalały w ub.r. z 67,2 do 55,9 mln zł.

Według danych Canalys w drugim kwartale br. marka Xiaomi była liderem sprzedażowym z 36 proc. udziału i wzrostem rok do roku o 38 proc. Realme wskoczyła na trzecie miejsce (9 proc. udziału) dzięki wzrostowi aż o 10,7 tys. proc., czyli prawie 12-krotnemu. Natomiast Huawei było poza czołową piątką, podobnie było w kolejnych kwartałach. 

Jeszcze w 2020 roku Huawei było trzecim co do wielkości dostawcą smartfonów w Polsce – według danych International Data Corporation, firma sprzedała 1,38 mln sztuk, co dało 16,1 proc. udziału ilościowego i 12,9 proc. pod względem wartości rynku. Z kolei przychody spółki ze sprzedaży usług poszły w górę z 665,6 do 764,1 mln zł. W Polsce wpływy firmy skurczyły się aż o 41,7 proc. – z 2,18 do 1,27 mld zł. Sprzedaż w Czechach urosła z 205,5 do 430,1 mln zł. W Hong Kongu zwiększyła się z 509 do 622 mln zł, a w Chinach – z 39,3 do 56,1 mln zł. Na koniec ub.r. firma miała 43,8 mln zł zapasów materiałów i towarów, wobec 68,42 mln zł rok wcześniej.

Zobowiązania Huawei Polska dotyczące programów bonusowych dla pracowników zwiększyły się w ciągu roku z 86,4 do 102,9 mln zł. Koszty operacyjne firmy zmalały o 18,7 proc. do 2,79 mld zł. Przesądził o tym spadek wartości sprzedanych towarów i materiałów o 30,4 proc. – z 1,9 do 1,32 mld zł. Za to nakłady na usługi obce urosły z 490,3 do 561,8 mln zł, a na świadczenia pracownicze – z 231,1 do 262,8 mln zł. Wydatki na wynagrodzenia wzrosły ze 176,2 do 202,6 mln zł, na programy bonusowe – z 45,4 do 50,1 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne – z 7,6 do 10,3 mln zł. Koszty określone jako pozostałe to przede wszystkim wydatki na outsourcing pracowniczy, które zmalały z 89,98 do 62,81 mln zł.

Zysk operacyjny Huawei Polska zmalał ze 138 do 104,5 mln zł. Na skutek niekorzystnych zmian kursów walut profit spadł z 8,95 mln zł do zera. Koszty wzrosły z zera do 12,54 mln zł. W konsekwencji pozostałe wyniki rentowności firmy zmalały mocniej: zysk brutto ze 142,1 do 87,5 mln zł, a zysk netto – ze 114,4 do 69,3 mln zł. Kwota zapłaconego podatku dochodowego zmniejszyła się z 27,8 do 18,2 mln zł.
 
90 proc. udziałów Huawei Polska ma holenderska spółka Huawei Technologies Cooperatief, a 10 proc. – chińska Huawei Tech. Investment. Wspólnicy zdecydowali, że od Huawei Polska dostaną do końca czerwca 126,76 mln zł dywidendy – cały zeszłoroczny zysk netto, a także 22,79 mln zł zysku z 2013 roku, 20,84 mln zł z 2014 roku i 13,79 mln zł z 2015 roku.

Źródło: Wirtualne Media

Autor

Najnowsze