11.8 C
Warszawa
niedziela, 2 października 2022

Instytut Reutera: Liczba osób unikających wiadomości wzrosła o niemal 10 proc. od 2017 roku

Koniecznie przeczytaj

Z badania Instytutu Reutera i Uniwersytetu Oxfordzkiego “Digital News Report 2022” wynika, że 38 proc. ludzi na świecie przyznaje się do częstego unikania czytania i oglądania wiadomości. Liczba osób niezainteresowanych informacjami wzrosła o niemal 10 proc. od 2017 roku.

Dla 36 proc. osób unikających wiadomości powodem jest negatywny wpływ otrzymywanych informacji na nastrój. Mniej niż 47 proc. badanych stwierdziło, że jest bardzo albo niezwykle zainteresowanych informacjami. Podobne stanowisko wyraziło 57 proc. ankietowanych osób w 2015 roku. 43 proc. uczestników tegorocznej globalnej ankiety wyraziło niechęć powtarzalnością wiadomości. 29 proc. badanych tłumaczyło, że informacje są nierzetelne i stronnicze.

Od zeszłorocznego sondażu w połowie badanych krajów zaufanie do mediów spadło o 50 proc., a wzrosło tylko w siedmiu z nich. 17 proc. badanych uznało, że unika informacji, ponieważ zapoznawanie się z nimi prowadziło do kłótni, których woleliby uniknąć, a według 16 proc. informacje wywoływały u nich poczucie bezsilności. 5 proc. ankietowanych zadeklarowało, że całkowicie unika mediów informacyjnych.

Badanie zakończyło się przed wybuchem wojny w Ukrainie, jednak w kwietniu Instytut Reutera przeprowadził sondaż w jeszcze pięciu krajach, w tym w Polsce i Niemczech. Proces selektywnego unikania wiadomości dodatkowo wzrósł. Główny autor badania Nic Newman ocenił, że “tematy, które dziennikarze uważają za najważniejsze, takie jak kryzysy polityczne, konflikty międzynarodowe i pandemia, wydają się być dokładnie tymi, które zniechęcają niektórych ludzi”.

51 proc. ankietowanych (17 pkt proc. mniej niż w ub.r.) uznało RMF FM za wiarygodne, a jako niegodne zaufania – 14 proc., po wzroście o 3 pkt proc. Radio ZET awansowało na drugą pozycję z 47 proc. ocen pozytywnych i 16 proc. negatywnych (wobec odpowiednio 62 i 14 proc. przed rokiem). Wśród nadawców telewizyjnych najwyżej jest TVN, któremu ufa 47 proc. respondentów, a przeciwnego zdania jest 25 proc. Polsat uzyskał 44 proc. ocen pozytywnych i 23 proc. negatywnych. Telewizja Polska zanotowała najgorszy wynik: 49 proc. ankietowanych (3 proc. więcej niż przed rokiem) uznało ją za niewiarygodną, a ufa jej tylko 24 proc. osób (rok temu było to 36 proc.).

Lepsze wskaźniki zaufania osiągnęły „Gazeta Polska” (27 proc.) i „Super Express” (29 proc.). Żadna marka medialna oprócz TVP nie przekroczyła poziomu 40 proc. nieufności, powyżej 30 proc. zanotowały „Gazeta Wyborcza” (32 proc.), „Super Express” (35 proc.), „Gazeta Polska” (36 proc.) i „Fakt” (37 proc.). Dużo bardziej wiarygodne od wskazanych tytułów i również obecnego w rankingu tygodnika „Newsweek Polska” są niewymienione z tytułów gazety lokalne i regionalne (zdecydowanie największym graczem w tym segmencie jest Polska Press), którym ufa 44 proc. osób, a przeciwnego zdania jest 19 proc.

Wśród portali internetowych najlepszy wynik osiągnął Onet (45 proc. pozytywnych ocen i 22 proc. negatywnych), wyprzedzając WP.pl i Interię (41 proc. pozytywnych wskazań oraz odpowiednio 22 i 22 proc. negatywnych). Łączny odsetek osób ufających informacjom podawanym w mediach wyniósł 42 proc., o 6 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Przed kilka lat ten wskaźnik wynosił prawie 50 proc., natomiast w 2015 roku sięgał 56 proc. Jedna piąta Polaków uważa, że media podlegają nadmiernym wpływom politycznym i biznesowym. Płacenie za treści informacyjne w internecie zadeklarowało 14 proc. respondentów, w ub.r. było to 18 proc.

Wśród mediów nieinternetowych ujętych w badaniu najpopularniejszy jest TVN z treściami informacyjnymi – minimum raz w tygodniu korzysta z nich 40 proc. ankietowanych. Dalej znalazły się RMF FM (35 proc.), Polsat z (30 proc.) i TVP z treściami newsowymi (24 proc.). W internecie na czele jest Onet z 42 proc. respondentów, a zaraz po nim WP.pl (35 proc.). TVN24.pl zanotował 27 proc., natomiast Interia – 25 proc. Od kilku lat odsetek Polaków przeglądających informacje na portalach internetowych oscyluje wokół 80 proc. Wynik telewizji od dwóch lat znacząco maleje – w ub.r. wyniósł 70 proc., a w br. już tylko 59 proc.

Wpływy mediów społecznościowych z ponad 60 proc. w 2020 roku spadły do 59 proc. w ub.r. i 55 proc. w tegorocznym badaniu. Znaczenie prasy w ciągu 7 lat spadło z 28 proc. w 2015 roku do 13 proc. w br. Od 2019 roku więcej polskich internautów przegląda informacje na smartfonach niż na komputerach. W br. to odpowiednio 80 i 61 proc., popularność tych drugich maleje znacząco od 2018 roku. Wśród platform społecznościowych najpopularniejszym źródłem informacji jest Facebook, wskazany przez 49 proc. ankietowanych (6 pkt proc. mniej niż w ub.r.). YouTube zanotował spadek o 2 pkt proc. do 33 proc., Messenger – o 4 pkt proc. do 21 proc. Wynik TikToka poszedł w górę o 3 pkt proc., ale wyniósł jedynie 7 proc.

Badanie na potrzeby tegorocznego raportu Reuters Institute zostało zrealizowane w 46 krajach przez platformę YouGov na przełomie stycznia i lutego br. w formie ankiet internetowych. Objęło grupy reprezentatywne dla ogółu społeczeństwa w każdym z krajów pod względem wieku i płci, a w Polsce i kilkunastu innych krajach – także pod względem poglądów politycznych (na podstawie wyników ostatnich wyborów).

Źródło: Wirtualne Media

Autor

Najnowsze