25 C
Warszawa
poniedziałek, 27 czerwca 2022

Ekonomista z ARC Rynek i Opinia: Konsumenci dostrzegają fałszywe promocje i inne oszustwa internetowe

Koniecznie przeczytaj

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że 78 proc. polskich internautów w ciągu ostatnich 30 dni robiło internetowe zakupy. 59 proc. nie spotkało się podczas swoich zakupów z żadną formą oszustwa. Konsumenci dostrzegają problemy związane z handlem internetowym.

28 maja 2022 roku weszła w życie unijna dyrektywa, tzw. Omnibus, regulująca zasady handlu internetowego i nakładająca na przedsiębiorców nowe obowiązki, mające na celu wzmocnienie ochrony konsumentów. Regulują one m.in. kwestie sztucznych obniżek, fałszywych opinii czy jawności opłacania wyników w wyszukiwarkach. Polski projekt przepisów implementujących Omnibusa do krajowego prawa jest na etapie prac rządowych.

Aż 86 proc. osób w przedziale wiekowym 35 do 44 lat kupowało coś przez internet w ciągu ostatniego miesiąca. Częściej niż pozostali przez internet kupują osoby z wyższym wykształceniem (83 proc.) oraz mieszkańcy dużych miast – od 200 do 499 tysięcy mieszkańców (83 proc.). 59 proc. respondentów nie spotkało się z żadną formą oszustwa. Ci, którzy go doświadczyli, skarżyli się przede wszystkim na sam produkt (22 proc.), 17 proc. miało problem z płatnością, znacznie mniej (po 6 proc.) respondentów skarżyło się na zwrot oraz dostawę.

80 proc. konsumentów ma świadomość, że sklepy internetowe czasami sztucznie podwyższają ceny po to, by potem móc je znacząco obniżyć – np. przed Black Friday (tzw. sztuczne obniżki). 64 proc. badanych jest zdania, że sklepy internetowe wynajmują ludzi, którzy piszą na ich temat lub na temat ich produktów pozytywne opinie, mimo, że nie korzystali z usług danego sklepu lub nie kupili danego produktu. 59 proc. badanych uważa, że sklepy usuwają negatywne opinie na swój temat.

59 proc. respondentów sądzi, że wyniki danego sklepu lub produktu są wysoko w wyszukiwarce dzięki opłaceniu reklamy. Tylko 42 proc. badanych jest zdania, że sklepy weryfikują prawdziwość internetowych opinii o swoich produktach. 47 proc. przyznaje, że nie wie, czy sklepy dokonują takiej weryfikacji. Wszystkie powyższe problemy są w większym stopniu dostrzegane przez mężczyzn oraz przez młodsze grupy wiekowe (18-14 oraz 25-34). Stosunkowo mniej krytyczne są kobiety oraz osoby z grupy wiekowej od 46 do 65 lat.

Dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia komentuje, że “respondenci najczęściej skarżą się na sztuczne obniżki. Zjawisko to dotyczy nie tylko handlu internetowego, lecz w ogóle wyprzedaży i okresów promocyjnych. Opinie innych osób są ważne przy podejmowaniu decyzji zakupowych, dlatego ważne jest, żeby konsumenci mogli na nich polegać. Opinie pisane na zamówienie, zgodnie z polityką firmy czy też usuwanie opinii negatywnych wprowadzają konsumentów w błąd. Nowe przepisy mają chronić przed manipulacją”.

Badanie zostało zrealizowane od 1 do 8 czerwca 2022 roku przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl (N=1031). Próba reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próba populacji Polaków w wieku 18-65 lat.

Źródło: Wirtualne Media

Autor

Najnowsze