27.6 C
Warszawa
piątek, 19 sierpnia 2022

Kary dla influencerów o łącznej wartości 139 tys. zł

Koniecznie przeczytaj

Sześcioro influencerów poniosło kary o łącznej wartości 139 tys. zł. Powodem był brak współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Od września ubiegłego roku trwa postępowanie w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zwrócił się do kilkudziesięciu wiodących influencerów w celu zebrania informacji o funkcjonowaniu influencer marketingu oraz weryfikacji oznaczanych przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych. Jak podał UOKiK, “niestety kilku odpytywanych twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał Urząd”.

Tomasz Chróstny skomentował, że część twórców internetowych nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego. Nieudzielenie odpowiedzi to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro.

Prezes UOKiK wydał sześć decyzji dotyczących ukarania influencerów za brak współpracy. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł. Grzywnę w wysokości 50 tys. zł nałożył na Marka Kruszela “Kruszwila”. Julia Kuczyńska “Maffashion” otrzymała 30 tys. zł kary. Marcin Dubiel natomiast dostał karę wynoszącą 25 tys. zł. Niższą karę muszą zapłacić:  Paweł Malinowski – 20 tys. zł; Marcin Malczyński – 10 tys. zł “Marley” Marlena Sojka – 4 tys. zł. Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu.

Obecnie UOKiK UOKiK przewodzi konsultacjom z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi, których celem jest wypracowanie rekomendacji dla użytkowników mediów społecznościowych w zakresie oznaczania treści komercyjnych.

Źródło: Wirtualne Media

Autor

Najnowsze