27.5 C
Warszawa
niedziela, 14 sierpnia 2022

Rosną wpływy rynku e-commerce w Polsce. W 2027 roku jego wartość będzie wynosić 187 mld zł

Koniecznie przeczytaj

Z raportu “Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego Strategy& Polska wynika, że do 2027 wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o ponad 94 mld zł do 187 mld zł.

54 proc. wzrostu wpływów e-commerce będzie pochodzić z trzech kategorii: mody (21 mld zł), elektroniki (19 mld zł) oraz zdrowia i urody (11 mld zł). Mowa o wzroście do 187 mld zł oraz udziału w sprzedaży detalicznej na poziomie 17 proc. Udział platform takich jak Allegro czy Amazon urośnie z 45 proc. do ponad 55 proc. w 2027 roku.

W latach 2018-2021 wzrost wynikał głównie z przechodzenia klientów pomiędzy kanałami sprzedaży. Tempo zmiany znacząco przyspieszyło w latach 2020-2021 w wyniku zamknięcia sklepów stacjonarnych. Natomiast w latach 2022-2023 za rozwój rynku odpowiada wzrost cen produktów przy słabnącym popycie konsumenckim. Od 2024 roku prognozowany jest powrót do długoterminowej trajektorii wzrostu oraz stabilizacji warunków makroekonomicznych.

Grzegorz Łaptaś, lider operacji w zespole Strategy& Polska twierdzi, że konieczny jest rozwój nowych kanałów dotarcia do klienta, poprawa efektywności łańcucha dostaw oraz świadome zarządzanie cyklem życia klientów. Konsumenci dążą do maksymalnej wygody i jak najlepszego doświadczenia, wspieranego nowymi technologiami.

Eksperci Strategy& spodziewają się dalszego wzrostu znaczenia dużych platform sprzedażowych typu m.in. Allegro, Amazon, Shopee, a także otwierania się wiodących sklepów e-commerce na zewnętrznych sprzedających. Udział modelu platformowego (marketplace) względem sklepów e-commerce wzrośnie z 45 proc. (2021 r.) do ponad 55 proc. w 2027 roku.

Wzrasta popularność graczy q-commerce oferujących dostawy w 10-15 minut. Urosła także liczba ofert z opcją dostawy tego samego dnia oraz ułatwień w procesie wymiany i zwrotu zamówionych towarów. Darmowa dostawa również staje się oczekiwanym standardem. Ponadto wzrost wartości zamówień online stawia przed firmami szansę dostępu do dużych zbiorów danych o klientach.

Rynek e-commerce w Polsce ma przed sobą perspektywę dalszych wzrostów w następnych 5 latach. Liczne pola bitew nie zostały jeszcze rozstrzygnięte. Polskie firmy stoją więc przed wyzwaniem, ale również szansą biznesową na poprawę pozycji konkurencyjnej – mówi Maciej Bazyl, dyrektor Strategy& Polska.

Źródło: Wirtualne Media

Autor

Najnowsze