25.2 C
Warszawa
środa, 17 sierpnia 2022

Niemal 80 proc. Polaków próbuje oszczędzać na tańszych artykułach sklepowych

Koniecznie przeczytaj

Z badania przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę Blix „Inflacyjne dylematy Polaków. Na czym oszczędzamy w sklepach?” wynika, że 78,8 proc. Polaków szuka w sklepach tańszych produktów lub ich zamienników. Na artykułach spożywczych oszczędza 40 proc. badanych.

Z badania wynika, że ze względu na rosnące ceny, aż 78,8 proc. konsumentów szuka tańszych produktów lub ich zamienników. 15,5 proc. ankietowanych tego nie robi, natomiast 3,5 proc. badanych nie jest zainteresowanych taką praktyką. 2,2 proc. respondentów nie pamięta szukania zamienników.

Jak zauważył wiceprezes Grupy BLIX Marcin Lenkiewicz, konsekwencją wysokich cen produktów pierwszej potrzeby jest tzw. product switching. Jego zdaniem część konsumentów, która wcześniej regularnie kupowała np. łososia, teraz wybiera kurczaka. Podobne zachowanie jest widoczne wśród osób do niedawna nabywających masło, teraz sięgających po margarynę. Jak dodał, niektórzy producenci FMCG szybko dostrzegli te zmiany i zaczęli przedstawiać swoje produkty jako tańszą alternatywę.

Według autorów badania, żeby zamiennik był dla Polaków interesujący, musi być tańszy od ulubionego produktu. Na redukcję ceny nawet o połowę wskazało ponad 6 proc. respondentów. Zaoszczędzenie od 30-40 proc. ceny ulubionego produktu wskazało niespełna 9 proc. pytanych. Największy odsetek badanych – ponad 26 proc. chciałoby zaoszczędzić 20-30 proc. Dla niespełna 24,5 proc. satysfakcjonującym byłby od 10 do 20 proc. Blisko 13 proc. badanych wskazało na przedział 5-10 proc. ceny, z kolei 17,4 proc. nie potrafi tego określić.

Z analiz promocji i list zakupów wynika, że obniżki na poziomie 20-30 proc. są najczęściej postrzegane jako najbardziej atrakcyjne. Badanie pokazuje ponadto, że Polacy wbrew pozorom nie oszczędzają najbardziej na używkach i alkoholu, lecz na produktach spożywczych (39,8 proc.).

Co ósmy badany wskazał, że stara się oszczędzać na słodyczach i przekąskach. Natomiast ponad 11 proc. konsumentów nie potrafi określić konkretnej grupy towarów. Co dziesiąty pytany wybrał chemię gospodarczą, 7,4 proc. – kosmetyki. Na zakupach odzieżowych oszczędza 6,9 proc. pytanych, na napojach alkoholowych – 4,2 proc.

Według Lenkiewicza, oszczędzanie na słodyczach i przekąskach może być związane ze zdrowym odżywianiem i dbaniem o wygląd fizyczny. Dodał jednak, że tak naprawdę niewielu Polaków szuka tańszych zamienników w obrębie tej kategorii.

Według głównego ekonomisty Grupy BLIX Krzysztofa Łuczaka wysoka inflacja zmusza Polaków do poszukiwania tańszych produktów. Kolejne podwyżki stóp procentowych, które podwyższą raty kredytów dodatkowo spotęgują efekt ograniczania konsumpcji i szukania oszczędności. W jego ocenie może to potrwać przez najbliższe dwa lata.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH i Grupę Blix na próbie 1269 dorosłych Polaków odpowiedzialnych w swoich domach za codzienne zakupy.

Źródło: Wirtualne Media/PAP

Autor

Najnowsze