27.5 C
Warszawa
niedziela, 14 sierpnia 2022

Jak światło niebieskie wpływa na kondycję oczu?

Koniecznie przeczytaj

Organizatorzy kampanii „Godzina Dla Oka” ostrzegają, że światło niebieskie w nadmiarze jest szkodliwe dla oczu i np. przyspiesza degenerację siatkówki.

Ekspertka kampanii, specjalistka chorób oczu dr n. med. Anna Groblewska wyjaśnia, że gdy światło niebieskie dociera do oczu w nadmiarze, przyspiesza degenerację siatkówki. Dzieje się to przede wszystkim w obszarze plamki, czyli miejsca w oku odpowiedzialnego za najlepsze widzenie.

Groblewska zaznacza, że wpływa ono niekorzystnie na barwnik wzrokowy melanopsynę, powodując powstawanie wolnych rodników i nieodwracalne uszkodzenie fotoreceptorów. Specjalistka przekonuje, że światło niebieskie przyspiesza również rozwój zaćmy. Skutkiem długiego narażenia na tę długość światła mogą być dolegliwości takie jak zmęczenie oczu, zaczerwienienie, ból czy nieostre widzenie.

Ekspertka ostrzega, że im dłużej utrzymuje się taki stan, tym mocniej eksploatujemy i nadwyrężamy narząd wzroku. Poza zaczerwienieniem odczuwane jest też pieczenie oczu, obraz jest zamazany, występuje uczucie suchości i łzawienia oczu, a także bóle głowy. Światło niebieskie w nadmiarze jest szkodliwe niezależnie od pory dnia.

Jak zaznacza dr Anna Groblewska, szczególnie niebezpieczne może być wówczas, gdy korzystamy z niego późnym wieczorem, bezpośrednio przed zaśnięciem. Wpływa bowiem również na zaburzenie naturalnego rytmu dobowego. Tym samym powoduje trudności w zasypianiu, gorszą jakość snu, a nawet bezsenność, a w ciągu dnia niepokój czy wahania nastroju.

Z raportu „Godzina dla Oka. Pozwól odpocząć swoim oczom” wynika, że najczęściej w późnych godzinach decydujemy się na oglądanie telewizji lub korzystanie z popularnych mediów streamingowych. W sondażu przeprowadzonym w maju 2022 r. przyznało się do tego 53 proc. respondentów. Natomiast 35 proc. zaznaczyło opcję – „przeglądam media społecznościowe”. Grom wideo oddaje się wówczas 1 na 10 badanych.

Dr Anna Groblewska podkreśla, że ograniczając dostęp światła niebieskiego tuż przed położeniem się do łóżka sprawimy, że nasz sen będzie bardziej efektywny. Przełoży się to na nasze samopoczucie i kondycję całego organizmu w kolejnym dniu.

Źródło: Wirtualne Media/PAP

Autor

Najnowsze