25.2 C
Warszawa
środa, 17 sierpnia 2022

Więcej niż połowa Polaków bojkotuje towary pochodzące z Rosji

Koniecznie przeczytaj

Z badania firmy audytowej EY wynika, że 61 proc. Polaków rzadziej lub wcale nie kupuje w firmach i sieciach handlowych, które prowadzą działalność w Rosji.

Jak wskazuje badanie EY – Future Consumer Index, 61 proc. respondentów deklaruje, że rzadziej lub wcale nie kupuje w firmach i sieciach prowadzących działalność w Rosji. 54 proc. Polaków ma świadomość na temat takich przedsiębiorstw, a 48 proc. na temat tych wspierających Ukrainę.

Łukasz Wojciechowski, partner, Dział Audytu, Lider Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY twierdzi, że w wyniku rosyjskiej inwazji na Ukrainę polscy konsumenci odkryli narodowość wielu towarów stanowiących często podstawę ich koszyka zakupowego. Ich bojkot dotyczył nie tylko produktów wytwarzanych przez firmy z rosyjskim kapitałem. Odnosił się też do artykułów wytwarzanych na terenie kraju lub sprzedawanych w sieciach, które nie wycofały z niego swojej działalności.

Aż 62 proc. konsumentów uważa, że firmy powinny informować o swoich działaniach dotyczących wsparcia dla Ukrainy. Wiedzę na ten temat posiada 54 proc. Polaków. W każdej z badanej kategorii różnica pomiędzy najstarszą a najmłodszą grupą wiekową wynosiła przynajmniej 17 punktów procentowych. Rezygnację lub ograniczenie zakupu towarów produkcji rosyjskiej czy białoruskiej deklaruje 76 proc. Polaków powyżej 55 roku życia i 71 proc. w przedziale wiekowym od 45 do 54. W przypadku grupy 18-24 ten odsetek wynosi już tylko 57 proc. Natomiast wśród osób w wieku 25 – 34, wzrasta on do poziomu 61 proc.

Różnica pomiędzy dwiema skrajnymi grupami wiekowymi to 19 punktów procentowych. To zjawisko ma 17 pkt. proc. różnicy w przypadku sieci handlowych, które nie zadeklarowały wycofania się z Rosji. Wśród najmłodszej grupy wiekowej bojkot konsumencki zadeklarowało 50 proc. badanych. Natomiast w gronie osób powyżej 55 roku życia wskazuje na to 67 proc. ankietowanych.

Największa różnica dotyczy jednak przypadku firm, które nie zadeklarowały wycofania się z Rosji. Z ich usług lub towarów zrezygnowało (lub ograniczyło) 68 proc. osób w wieku 55+ oraz 67 proc. w przedziale 45-54. Tymczasem w najmłodszej grupie (18-24) taką deklarację złożyło 46 proc. ankietowanych. Różnica wynosi aż 22 punkty procentowe.

Piąta polska edycja badania EY –  Future Consumer Index –  przygotowana przez EY Polska przeprowadzona została w dniach 17 – 27 maja 2022 roku na grupie 1000 osób w wieku 18-65 lat. Swoim zasięgiem badanie objęło cały kraj i wszystkie grupy społeczne. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące obecnych zachowań zakupowych, nastrojów i przewidywanych postaw w najbliższej przyszłości.

Źródło: Wirtualne Media

Autor

Najnowsze