27.5 C
Warszawa
niedziela, 14 sierpnia 2022

16 proc. kierowców kupuje używane auta z pomocą kredytu lub leasingu

Koniecznie przeczytaj

Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) przeprowadził dla Santander Consumer Multirent badanie “Polak kupuje auto używane”. Wynika z niego, że co szósty kierowca korzystał z kredytu lub leasingu przy zakupie auta z drugiej ręki.

Co szósty kierowca (16 proc.) kupił ostatni samochód używany z pomocą pieniędzy pochodzących z leasingu lub kredytu. Wśród ankietowanych korzystających z tego rozwiązania wyróżniło się 44 proc. osób w grupie wiekowej 18-29 lat. Na drugim miejscu znaleźli się respondenci w wieku 30-39 lat (26 proc.). Z kolei pozostałe grupy wiekowe częściej decydowały się na zakup za pomocą środków własnych. Po kredyt i leasing przy zakupie ostatniego auta używanego sięgało 19 proc. mężczyzn i 10 proc. kobiet. Tę opcję wybierali też częściej mieszkańcy miast.

Jarosław Stadler z Santander Consumer Multirent wskazał, że na wsi wskaźnik korzystania z finansowania zewnętrznego wyniósł 11 proc. Natomiast w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców, jak chociażby Sanok czy Szczytno, współczynnik ten sięgał już 21 proc. Dodał, że wśród respondentów deklarujących korzystanie z kredytu lub leasingu przy nabyciu ostatniego samochodu używanego, najwięcej było osób z dochodem między 5 tys. zł a 6,999 zł.

52 proc. korzystających przy zakupie z kredytu bądź leasingu przyznało, że największy wpływ na ich decyzję miała “atrakcyjna oferta”. Jak wskazano, ma to większe znaczenie dla mężczyzn (55 proc.) niż dla kobiet (40 proc.). Na drugim miejscu natomiast znalazła się opinia o firmie finansującej (41 proc. wskazań). W tej grupie najwięcej było kobiet: 60 proc. wobec 36 proc. mężczyzn.

Dla osób, które korzystały z finansowania zewnętrznego ważny był też “szybki sposób załatwiania formalności” (22 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się: obsługa w trakcie zakupu i przejrzyste procedury (w obu przypadkach po 19 proc.), rekomendacja sprzedawcy z salonu lub komisu (15 proc.) i dostępność oferty w miejscu zakupu pojazdu (7 proc.).

Badanie przeprowadził Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) 26-29 kwietnia br. na próbie 500 użytkowników aut używanych. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo.

Źródło: Wirtualne Media/PAP

Autor

Najnowsze