27.5 C
Warszawa
niedziela, 14 sierpnia 2022

Czerwcowe ceny produktów spożywczych urosły o niemal 10 proc. rok do roku

Koniecznie przeczytaj

Z badania ASM Sales Force Agency wynika, że produkty spożywcze były w czerwcu 2022 r. droższe o niemal 10 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Cena przeciętnego koszyka złożonego z najtańszych artykułów wynosiła w czerwcu 192,19 zł.

Z badania ASM Sales Force Agency wynika, że podstawowe produkty spożywcze były w czerwcu 2022 r. droższe o blisko 10 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Co więcej, w 11 na 13 badanych marketów ceny w czerwcu wzrosły również względem poprzedniego miesiąca. Najmocniej podniosły się w Carrefourze (o 5,26 proc.). Carrefour najgorzej wypada również jeśli chodzi o podwyżki w skali roku. Średnia cena koszyka w czerwcu 2022 r. była wyższa o blisko 15 proc. (o 32,21 zł więcej).

Najbardziej w skali roku podrożały produkty tłuszczowe (aż o 86 proc.), a także nabiał (21 proc.). Na wartości wzrosły także piwo i używki (19 proc.), produkty sypkie (12 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (11 proc.). Z badania wynika, że za koszyk złożony wyłącznie z najtańszych produktów trzeba było średnio zapłacić 192,19 zł. To o 4,09 zł więcej niż w maju. Z kolei za koszyk złożony z najdroższych wersji tych samych produktów – 295,77 zł. Jest to kwota o 25,08 zł niższa niż w maju. Jeśli chodzi o porównanie do poprzedniego roku, cena najtańszego koszyka zakupowego wzrosła o 8,52 proc., a najdroższego – o 1,94 proc.

Z badania wynika, że średni koszt koszyka zakupowego był najniższy w Auchan. Jest to firma nadal działająca na terenie Rosji. W czerwcu 2022 r. średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 216,20 zł. To o 1,92 zł więcej, niż średni koszt najtańszego koszyka w maju (wtedy również „wygrała” francuska sieć). Okazuje się, że znacznie więcej trzeba zapłacić w przypadku kanału e-grocery. Za te same produkty trzeba było w czerwcu zapłacić średnio aż 286,08 zł.

Dyrektor zarządzający agencji, Patryk Górczyński, nie ma wątpliwości, że sieci handlowe i dyskonty będą odnotowywać coraz większy ruch. Tylko one są jeszcze w stanie aktywnie wpływać na ceny produktów, m.in. dzięki wieloletnim kontraktom z producentami żywności. Takiej możliwości na ogół są pozbawione za to mniejsze sklepy, które prawdopodobnie nadal będą tracić klientów.

Źródło: Bezprawnik

Autor

Najnowsze