27.5 C
Warszawa
niedziela, 14 sierpnia 2022

Zarzuty o kryptoreklamę. UOKiK oskarża trzech infleuncerów

Koniecznie przeczytaj

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty 3 influencerom fitness oraz ich reklamodawcy. Influencerzy mieli promować produkty bez odpowiednich oznaczeń.

W oficjalnym komunikacie UOKiK informuje o rozpoczęciu czterech postępowań i wytoczeniu zarzutów kryptoreklamy spółce Olimp Laboratories. Oskarżeni zostali również influencerzy. Mowa o lekkoatletycznym medaliście Piotrze Lisku, Katarzynie Dziurskiej i Katarzynie Oleśkiewicz-Szubie.

Olimp Laboratories miało nakłaniać influencerów do stosowania niejasnych oznaczeń we wpisach reklamujących suplementy diety i inne produkty firmy. Mieli oznaczać posty czy relacje takimi hashtagami jak: #olimpad #nazwaproduktu.

Jak twierdzi prezes UOKiK Tomasz Chróstny, stosowanie hashtaga składającego się z połączenia nazwy firmy z anglojęzycznym skrótem “AD” niewiele ma wspólnego z transparentnymi działaniami reklamowymi w Internecie, zwłaszcza że Olimp Laboratories w mailach do swoich partnerów biznesowych nawiązuje do “mocnego zainteresowania UOKiK poczynaniami influencerów na portalach social media.

Chróstny dodaje, że UOKIK “nie zamierza tolerować” takich wytycznych od firm, ale infuencerzy też nie są bez winy. Szef Urzędu informuje, że za nieprawidłowe oznaczanie treści sponsorowanych odpowiedzialność ponieść może zarówno sam influencer, jak i reklamodawca, z którym współpracuje.

Postępowania mogą zakończyć się karą do 10 proc. obrotu, wystosowaną za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów.

Urząd alarmował polskich influencerów oraz reklamodawców, aby stosowali oznaczenia materiałów powstających we współpracy w sposób niebudzący wątpliwości. Użycie niejasnych hashtagów jak #ad czy #współpraca okazało się niewystarczającym rozwiązaniem.

Jak wyjaśnił Tomasz Chróstny, Urząd wskazywał określenia, które są niewystarczające i mogą tym samym wprowadzać odbiorców w błąd. Zdaniem prezesa UOKiK, jeśli słowo “współpraca” tak bardzo przypadło twórcom do gustu, to powinni oni wówczas wyraźnie określać jej charakter np. jako komercyjna/reklamowa, aby nie pozostawiać swoim odbiorcom wątpliwości.

Źródło: INNPoland

Autor

Najnowsze