27.6 C
Warszawa
piątek, 19 sierpnia 2022

Dyrektywa Omnibus i obowiązek weryfikacji opinii handlowych

Koniecznie przeczytaj

Unijna dyrektywa Omnibus nakłada na przedsiębiorców obowiązek weryfikacji opinii handlowych, zamieszczanych w Internecie o ich produktach.

Jedną z najszerzej dyskutowanych zmian, które ma wprowadzić dyrektywa Omnibus, jest koniec fałszywych promocji. Sprzedawcy mają obowiązek podawać najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni. Dzięki temu klient ma pewność, że cena promocyjna faktycznie jest ceną promocyjną. Dyrektywa Omnibus to również koniec z fałszywymi opiniami w sieci. Firmy, które chcą prezentować opinie klientów o zakupionych towarach i usługach, muszą podjąć „proporcjonalne i uzasadnione kroki” w celu weryfikacji publikowanych treści. Dzięki temu potencjalni klienci mają mieć pewność, że opinie o wybranym produkcie pochodzą od rzeczywistych klientów, którzy go zakupili.

Jak informuje „DGP”, grupa posłów z Porozumienia zwróciła uwagę, że obowiązek weryfikacji i moderowania komentarzy jest dość niejasny. Posłowie skierowali do premiera interpelację w imieniu przedsiębiorców, chcąc dowiedzieć się, czy rząd wyda odpowiednie rekomendacje dla firm. Pytanie zostało ostatecznie przekierowane do prezesa UOKiK. On z kolei stwierdził, że na razie nie trwają prace nad jakąkolwiek rekomendacją. Jeśli natomiast okaże się potrzebna – prawdopodobnie Urząd ją wyda. Jednocześnie prezes UOKiK dał przedsiębiorcom kilka wskazówek.

Przedsiębiorca, który zdecyduje się na możliwość umieszczania komentarzy od klientów, będzie musiał poinformować kupujących o metodzie weryfikacji zamieszczanych opinii. Konieczne będzie też m.in. opisanie, jak wygląda procedura tej weryfikacji; jak często przedsiębiorca kontroluje opinie, w jaki sposób są one przetwarzane, w jaki sposób liczona jest średnia ocena produktu oraz czy na zamieszczane opinie mają wpływ stosunki reklamowe z firmami umieszczającymi je na platformie. Zdaniem prezesa UOKiK najprostsze rozwiązanie dla przedsiębiorców stanowi udostępnienie klientom indywidualnego linku. Takie łącze umożliwi wystawienie opinii o zakupionym produkcie. W ten sposób przedsiębiorca spełni wytyczne KE.

Źródło: Bezprawnik

Autor

Najnowsze