10.5 C
Warszawa
niedziela, 2 października 2022

Plus pobierał dodatkowe opłaty od klientów. Kara będzie mniejsza niż w założeniu

Koniecznie przeczytaj

Grzywna nałożona z inicjatywy prezesa UOKiK na operatora sieci Plus została obniżona przez Sąd Apelacyjny z 50,63 mln do 16,81 mln zł. Telekom egzekwował od klientów dodatkowe opłaty za pobieranie treści audio i wideo.

Wyrok Sądu Apelacyjnego dotyczy decyzji prezesa UOKiK z grudnia ub.r. Polkomtel od 2013 do 2017 roku pobierał dodatkowe opłaty. Dotyczyły one streamingu treści audio i wideo od użytkowników oferty “Bezpieczny Internet, Nielimitowany Internet” oraz pakietu “Non Stop”. Stawka wynosiła 40 groszy za minutę transmisji, a dodatkowe opłaty nie były wyszczególnione na fakturze. Tymczasem widniały one w rubryce „Połączenia i SMS-y wykonane w kraju”.

Prezes UOKiK podkreślił, że klienci Plusa powinni mieć dostęp do wszystkich portali w ramach posiadanego pakietu internetowego. Wynika to z zasady tzw. otwartego Internetu. Ze względu na nią każdy konsument powinien mieć możliwość korzystania ze wszystkich jego zasobów na równych i niedyskryminacyjnych warunkach. Ponadto gdyby wiedział, że nie będzie to możliwe, mógłby nie zdecydować się na ofertę Polkomtelu. Dlatego też UOKiK uznał działania operatora za nieuczciwą praktykę rynkową oraz naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Urząd nałożył na Polkomtel dwie grzywny. Pierwsza wyniosła 33,82 mln zł i dotyczyła wpisania do umów dodatkowych opłat za pobieranie danych audio i wideo, mimo że użytkownicy mieli wykupione pakiety internetowe lub dodatkową usługę nielimitowanego Internetu LTE. Druga – za uwzględnianie tych opłat na fakturach bez wyszczególnienia jako osobnych pozycji – sięgała 16,81 mln zł.

Polkomtel odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który pod koniec ub.r. w całości podtrzymał decyzję prezesa UOKiK. Następnie sprawa trafiła do Sądu Apelacyjnego. Ten w drugiej połowie lipca uchylił karę za wpisanie do umów dodatkowych opłat, utrzymując jedynie grzywnę za pobieranie tych płatności. Orzeczenie drugiej instancji jest prawomocne. Zgodnie z decyzją prezesa UOKiK każdy klient Plusa, który zapłacił dodatkowo za transfer audio i wideo, może na podstawie decyzji złożyć reklamację, domagając się zwrotu bezpodstawnych opłat. Ponadto nakazano operatorowi opublikować na swojej stronie internetowej i profilach społecznościowych oświadczenie z linkiem do rozstrzygnięcia urzędu.

Polkomtel w ub.r. osiągnął wzrost przychodów o 0,5 proc. do 6,63 mld zł. Dzięki ponad 700 mln zł zysku ze sprzedaży udziałów spółki Polkomtel Infrastruktura, jego zysk netto poszybował z 451,6 mln zł do 1,46 mld zł. Operator wypłaci Cyfrowemu Polsatowi 580 mln zł dywidendy.

Wiosną 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Chodziło o automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie. Pod koniec 2019 roku uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej. Na jej mocy Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.

Jesienią ub.r. Sąd Apelacyjny utrzymał kary w wysokości ponad 18 mln zł nałożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Polkomtel. Wprowadzał on odbiorców w błąd podczas kampanii reklamowej „Power LTE bez limitu danych” z 2014 roku. Natomiast Sąd Najwyższy w całości oddali skargę kasacyjną Cyfrowego Polsatu na orzeczenie sądowe w sprawie grzywny. Z kolei na początku br. SOKiK utrzymał karę w wysokości 34,9 mln zł nałożoną na Cyfrowy Polsat za utrudnianie swoim klientom dostępu do dwóch niemieckich kanałów pokazujących mecze z piłkarskiego Euro 2016, z którego transmisje oferował w systemie pay-per-view.

Źródło: Wirtualne Media

Autor

Najnowsze