10.5 C
Warszawa
niedziela, 2 października 2022

Zmiany w polityce prywatności Apple to miliardowe straty dla Facebooka

Koniecznie przeczytaj

Zmiany w polityce prywatności Apple mogą być obecnie głównym powodem liczonych w miliardach dolarów strat dla Facebooka.

W maju 2021 r. Apple, za pośrednictwem aktualizacji systemu iOS do wersji 14.5, wprowadził istotne zmiany w polityce prywatności. Miały one na celu ograniczenie możliwości śledzenia użytkowników iPhone’ów. Teraz system wymaga, aby aplikacje uzyskały wyraźną zgodę użytkowników na śledzenie ich zachowań w sieci. Odbywa się to poprzez dodatkowe okno wyskakujące w każdej aplikacji. Użytkownik może za jego pośrednictwem wyrazić zgodę na tracking za pomocą tzw. IDFA, czyli identyfikatora dla reklamodawców. Zgodnie z przewidywaniami, większość użytkowników urządzeń Apple takich zgód nie wyraża. Według badań, tylko 37 proc. posiadaczy iPhone’ów i iPadów z USA zgodziło się na tracking.

Jak szacuje firma analityczna Lotame, tylko w 2022 roku straty poniesione przez Facebooka, Twittera, Snapa i YouTube’a na skutek zmian sięgnęły 17,8 mld dolarów. Operator Facebooka, Meta, w zeszłym miesiącu zaraportował pierwszy spadek przychodu w ujęciu rok do roku.

Według źródeł The Wall Street Journal, między 2016 a 2018 rokiem obie strony prowadziły rozmowy dotyczące podziału wpływów z reklam. Jak stwierdził jeden z informatorów gazety, kierownictwo Apple chciało z Facebookiem “razem budować biznes”. Jednym z dyskutowanych pomysłów miało być stworzenie płatnej wersji Facebooka opartej na subskrypcji i pozbawionej reklam. Taki produkt mógłby generować spore wpływy dla Apple. Firma pobiera od deweloperów aplikacji dostępnych w sklepie App Store 30 proc. od ich przychodu z subskrypcji. Koncern wymagał również, aby Facebook przekazywał mu procent od wpływów z postów sponsorowanych. Takie posty firma Marka Zuckerberga zawsze traktowała jako formę reklamy. Natomiast według Apple są to zakupy w aplikacji, od których standardowo pobiera 30 proc.

Jak podaje WSJ, Apple i Facebook nie porozumieli się w żadnej z wyżej opisanych spraw. Rzeczniczka koncernu z Cupertino zapewniła gazetę, że nie miało to żadnego związku z decyzją o zmianach w polityce prywatności.

Źródło: Wirtualne Media

Autor

Najnowsze