10.5 C
Warszawa
niedziela, 2 października 2022

95 proc. warsztatów samochodowych w Polsce podniosło ceny

Koniecznie przeczytaj

Z raportu “Motoryzacja w czasach wojny” wynika, że w I połowie tego roku 95 proc. warsztatów samochodowych w Polsce podniosło ceny. Prawie połowa z nich zawyżyła je o ponad 10 proc.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) wraz z firmą MotoFocus.pl oraz Santander Bank Polska przygotowało raport “Motoryzacja w czasach wojny”. Dotyczy on sytuacji branży motoryzacyjnej po I półroczu 2022 r. Według niego rynek warsztatów samochodowych w Polsce zachował się w pierwszym półroczu bieżącego roku dosyć stabilnie, z lekką tendencją wzrostową.

Jak wynika z opracowania do raportu, na wzrost przychodów wskazało 34 proc. przedstawicieli tego segmentu, na spadek 28 proc. W przypadku prawie połowy warsztatów liczba klientów nie uległa zmianie, a 30 proc. doświadczyło wzrostu w tym obszarze. 95 proc. warsztatów w I połowie bieżącego roku podniosło ceny, z tego prawie połowa o ponad 10 proc.

Zdaniem autorów raportu prawie 70 proc. badanych warsztatów zamierza w najbliższym czasie dalej podnosić ceny co najmniej o 5 proc. 72 proc. warsztatów do napraw eksploatacyjnych używa najczęściej części ze średniej półki cenowej. W przypadku 19 proc. warsztatów najbardziej popularne są najdroższe części. Nieco ponad 7 proc. stawia przede wszystkim na te najtańsze. W przypadku części zewnętrznych wykorzystywanych w naprawach powypadkowych, 16 proc. warsztatów wskazuje najtańsze części jako najczęściej stosowane. 18 proc. najczęściej montuje używane.

Jak wskazują autorzy opracowania, w 56 proc. warsztatów obowiązuje zasada oferowania klientom w pierwszej kolejności części z najwyższej półki cenowej. Natomiast w praktyce jedynie około 20 proc. warsztatów deklaruje ten segment części jako dominujący w sprzedaży. Ich zdaniem, mimo trendów proekologicznych w obszarze regulacji i preferencji społecznych, niewielki odsetek firm stosuje najczęściej części regenerowane fabrycznie.

Raport pokazuje, że popularność części z poszczególnych półek cenowych może ulegać stopniowej zmianie w kierunku części tańszych. 40 proc. warsztatów jest zdania, że w tym roku wzrosło zainteresowanie częściami z najniższej półki cenowej. Taki sam odsetek badanych firm potwierdza, że nasila się zjawisko przynoszenia przez klientów części do napraw pojazdu zakupionych gdzie indziej.

Raport powstał na podstawie ankiet wypełnionych przez około 250 respondentów – firmy zajmujące się produkcją części, dystrybucją oraz przez warsztaty. Badanie internetowe zostało przeprowadzone w lipcu 2022 r. przez MotoFocus.pl we współpracy z SDCM i Santander Bank Polska.

Źródło: Wirtualne Media

Autor

Najnowsze