Pandemia koronawirusa wywołała ogromne zmiany nie tylko w światowych gospodarkach, ale i na rynkach pracy, a zmiany te zostaną z nami na zawsze. Obecny czas to moment na przejrzenie modeli i strategii biznesowych firm oraz szukanie nowych rozwiązań. Zmiany czekają nie tylko pracodawców i liderów, ale też – a może przede wszystkim – pracowników.
Jak wynika z obserwacji The Adecco Group (TAG), pracownicy cały czas przyzwyczajają się do funkcjonowania w nowej rzeczywistości. Po ponad roku pracy zdalnej deklarują, że idealny układ oznacza dla nich równowagę między pracą z domu i z biura, możliwość zdalnej pracy koncepcyjnej i jednoczesnej integracji ze współpracownikami w biurze oraz dbałość o wellbeing, czyli dobrostan psychiczny i fizyczny. Pracownicy doceniają również środowisko pracy i godziny aktywności zawodowej, które są dopasowane do ich indywidualnych preferencji.
Cechy nowego lidera
Aż 7 na 10 osób deklaruje z kolei, że w czasie pandemii odczuwa większy stres i skarży się na problemy ze snem. Jak wynika z raportu Reset Normal, przygotowanego przez TAG, aż 74 proc. pracowników oczekuje w związku z tym od swoich liderów inteligencji emocjonalnej, zrozumienia, otwartości i empatii. Z kolei ponad połowa menedżerów zgłasza, że rozumie te oczekiwania, ale i potrzebuje wsparcia zespołów HR w budowaniu tych kompetencji.
– Cechy nowego lidera wyraźnie różnią się od tych, które uznawane były za skuteczne w przeszłości. Nowe przywództwo to empatia, umiejętność jasnej komunikacji, uwzględnianie holistycznych potrzeb pracowników, umiejętne budowanie relacji na wzajemnym zaufaniu, a nie hierarchicznym zarządzaniu – mówi Daniel Wocial, CEO The Adecco Group w Polsce, Czechach i Słowacji.
Nowe zasady kierowania zespołem
Nowa rzeczywistość będzie wymagała zmiany sposobu, w jaki liderzy pokierują swoimi zespołami. Pracownicy będą uczyć się i podnosić niezbędne w przyszłości umiejętności cyfrowe w zakresie analizy danych, digital marketingu, AI czy uczenia maszynowego. Jak wynika z badań TAG, po zakończeniu pandemii aż 69 proc. ankietowanych chce rozwijać się cyfrowo.
Chcąc sprostać oczekiwaniom pracowników, więcej uwagi niż kwestiom wyłącznie technicznym poświęcimy jednak relacjom, empatii i budowaniu zaufania. Pracodawcy otwarci na zmiany i innowacje mają szansę nie tylko przetrwać kryzys wywołany pandemią, ale i sprawić, że ich organizacje się rozwiną i zmienią na lepsze.