20.7 C
Warszawa
piątek, 20 maja 2022

Apfino – szereg narzędzi w jednym miejscu

Koniecznie przeczytaj

Rozmowa z Łukaszem Rozlachem, Wiceprezesem Zarządu Comarch Finance Connect.

Dla kogo przeznaczona jest platforma Apfino?

Apfino to fintech, który Comarch uruchomił wiosną 2021 r. Platforma skierowana jest do wszystkich przedsiębiorców z sektora MŚP. Na tę chwilę korzystają z niej jednoosobowe działalności gospodarcze, spółki z o.o., spółki jawne, akcyjne oraz partnerskie. Serwis przeznaczony jest również dla biur rachunkowych, które otrzymają w najbliższym czasie dedykowane usługi. Platforma integruje rozwiązania finansowe różnych partnerów, dzięki czemu użytkownik korzysta z szeregu narzędzi w jednym miejscu.

Misją Apfino jest upraszczanie usług finansowych dla firm. Oznacza to, że wychodzimy naprzeciw przedsiębiorcy, który znajdzie na naszej platformie rozwiązania wspierające go w dbaniu o płynność finansową biznesu, automatyzację procesów związanych z obsługą produktów finansowych oraz dostęp online do danych zawartych w systemach Comarch ERP.

W jaki sposób nowoczesne rozwiązania fintechowe, takie jak platforma Apfino, mogą wspierać przedsiębiorców w prowadzeniu biznesu?

Przede wszystkim obserwujemy, że wśród małych i średnich przedsiębiorców wciąż panuje przekonanie wynikające z ich doświadczeń, że wnioskowanie o produkty finansowe i ich obsługa to trudne i nieintuicyjne czynności. Wynika to przede wszystkim z dotychczasowego podejścia instytucji finansowych, które skupiają się na rozwoju własnych portali do obsługi klienta głównie w obszarze własnych produktów, a przecież życie przedsiębiorcy to nie tylko przelew i kredyt.

Rozwój branży fintech, którego jesteśmy częścią, czyli dostęp do nowoczesnych produktów finansowych pochodzących już nie tylko z banków, jest odpowiedzią na te wyzwania. Naszym celem jest maksymalizacja efektu związanego z automatyzacją i wsparciem przedsiębiorcy tam, gdzie banki nie mają dostępu, czyli w obszarze procesów finansowo-księgowych. Mamy tutaj szczególnie na uwadze systemy z grupy Comarch ERP, które swoją ofertą pokrywają mikro, średnie i duże firmy.

Czyli finanse osadzone w kontekście…

Tak, naturalnym kontekstem dla Apfino są systemy Comarch ERP, które zapewniają obsługę finansowo-księgową przedsiębiorstwa. Naszym celem jest poszerzanie tych systemów o rozwiązania, które zapewnią efektywne monitorowanie płynności finansowej. Platformę Apfino można kilkoma kliknięciami sparować z systemami Comarch ERP XT i  Comarch ERP Optima, za chwilę Comarch ERP XL. Dzięki kompatybilności obu systemów, dane do wniosków o produkty finansowe uzupełniane są automatycznie. Dodatkowo podpowiadamy użytkownikowi, z której usługi może skorzystać w ramach wystawionej faktury.

Co platforma Apfino daje właścicielowi małego i dużego biznesu?

Oszczędzamy czas, automatyzując obsługę produktów finansowych, zapewniamy kontrolę nad finansami oraz otwieramy dostęp do danych księgowych online.

Wszystkie usługi dostępne w ramach Apfino mogą być zlecane zarówno z poziomu platformy, jak i w systemie Comarch ERP. Dzięki temu właściciel, a także osoba zarządzająca finansami może to zrobić online w każdej chwili lub zlecić te zadania do działu księgowości, który pracuje bezpośrednio z poziomu systemu ERP. Co ważne, wszyscy uprawnieni mogą mieć dostęp do danych finansowych, jak i tych pochodzących z systemu ERP. W Apfi no wszystkie procesy odbywają się online. Działamy niezależnie od banków, które w dużej mierze opierają swoje funkcjonowanie na złożonych procedurach, skomplikowanej dokumentacji i biurokracji.

Z kim pracuje Apfino?

Platforma wystartowała w kwietniu 2021 r., udostępniając przedsiębiorcom usługę faktoringu, która pozwala na finansowanie faktur z odroczonym terminem płatności. Tę usługę świadczy nasz partner – firma SMEO. W sierpniu natomiast uruchomiliśmy usługę windykacji polubownej, dzięki współpracy z firmą Kaczmarski Inkasso.

Po starcie spółki Comarch Finance Connect, która jest właścicielem platformy Apfino, rozpoczęliśmy poszukiwania partnerów biznesowych, którym przyświecają podobne cele, czyli ułatwienie polskim przedsiębiorcom dostępu do usług finansowych. Zarówno z firmą SMEO, jak i  Kaczmarski Inkasso znaleźliśmy wspólne pole do działania. To podmioty, które mocno postawiły na biznes online, mają ugruntowaną pozycję na rynku oraz innowacyjne podejście do swoich produktów i usług. Jesteśmy w trakcie bardzo zaawansowanych prac z kolejnymi partnerami, którzy zrozumieli naszą wyjątkową wartość.

Jakie usługi planujecie włączyć w 2022 r.?

Roadmapa jest bardzo ambitna i chcemy w dobrym tempie dostarczać kolejne usługi, których celem jest zapewnienie kompleksowej obsługi finansów firmy z mocnym naciskiem na automatyzację.

Nasza pozycja, która pozwala nam na głęboką współpracę systemów Comarch ERP z portalem finansowym, powoduje, że wraz z naszymi partnerami opracowujemy zupełnie nowe usługi, które w dotychczasowym podejściu nie miałyby szans, aby zaistnieć. Mówimy tutaj o optymalizacji procesów w księgowości.

Warto podkreślić, że rozwijamy również własne usługi. Wpis do rejestru AISP prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego, który uzyskaliśmy w 2021 r., pozwoli naszym klientom na dostęp do swoich rachunków pochodzących z różnych banków w jednym miejscu. To daje nam ogromne możliwości w zakresie automatyzacji wielu zaawansowanych i pracochłonnych procesów księgowych w firmach. Jesteśmy też w fazie zaawansowanych prac nad usługą AML dla biur rachunkowych.

Jakie korzyści dziś czerpią użytkownicy platformy dla swojej działalności, a jaką wartość generują dla swoich klientów?

Na tę chwilę główną korzyścią jest oczywiście, wspominana już wcześniej, płynność finansowa firmy. Korzystając z usługi faktoringu, przedsiębiorca, który wystawia faktury z odroczonym terminem płatności, nie musi czekać np. 30 dni na przelew od kontrahenta, może uzyskać środki niemal od razu po zleceniu faktury do finansowania. Przeterminowane faktury natomiast przedsiębiorca może zlecić do odzyskania, a windykacją polubowną zajmą się profesjonalni negocjatorzy.

Dzięki tym rozwiązaniom przedsiębiorca likwiduje zatory płatnicze, ma stały dostęp do środków, które może wykorzystywać na bieżące opłaty, a także na rozwój biznesu. Oszczędza również czas – zlecanie spraw do faktoringu czy windykacji to kilka kliknięć, a całym procesem następnie zajmuje się wyspecjalizowana firma.

Co więcej, usługa faktoringu sprawia, że firma staje się konkurencyjna na rynku dzięki temu, że oferuje odroczone terminy płatności – dla wielu kontrahentów właśnie ten czynnik może być decydujący podczas podejmowania decyzji o współpracy. Profesjonalne odzyskiwanie należności natomiast pozwala przedsiębiorcy oszczędzić niepotrzebne emocje i skupić się na rozwoju biznesu, przy jednoczesnym zachowaniu dobrych relacji z kontrahentem.

Dostęp do Apfino jest darmowy. Użytkownik ponosi koszty prowizji zgodnie z cennikiem usługodawcy. Przyznanie limitu faktoringu jest dla przedsiębiorcy bezpłatne. W przypadku usługi windykacji nie występują żadne opłaty wstępne – użytkownik zapłaci prowizję w momencie zakończenia z sukcesem danej sprawy, a kwotę tę może również odzyskać od dłużnika.

Na rynku dostępnych jest wiele produktów podtrzymujących płynność finansową firm, w czym Apfino jest lepsze?

W Apfino dostarczamy usługi, które są dopasowane do potrzeby firmy w danym momencie. Użytkownik otrzymuje spersonalizowane i darmowe podpowiedzi oraz analizę swoich finansów – ta wiedza dostępna jest tylko dla przedsiębiorcy, nie korzysta z niej żadna instytucja finansowa. Co więcej, jako agregator różnych usług finansowych nie musimy się ograniczać do oferty jednej grupy finansowej. Integrujemy usługi różnych firm, które są w stanie zapewnić obsługę produktów online.

Autor

Poprzedni artykułImperium kontratakuje
Następny artykułSztuczna inteligencja po chińsku

Najnowsze