2.5 C
Warszawa
środa, 25 grudnia 2024

Zmiany zachowań konsumentów a open banking – jak dobrze wykorzystać dostępne dane?

Transformacja cyfrowa dzieje się na naszych oczach. Zgodnie z prognozami zawartymi w raporcie PwC w 2026 roku wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce ukształtuje się na poziomie 162 mld zł. To wzrost o średnio 12 proc. rocznie. 

Źródeł przyrostu możemy upatrywać w pandemii, która w nagły sposób przyspieszyła wejście wielu organizacji w świat online. To ogromne wyzwanie, ale także szansa na dotarcie i pozyskanie nowych klientów, którzy przyzwyczaili się już do zamawiania produktów czy usług, nie opuszczając swojego domu.

Nowa grupa konsumentów – szansa czy wyzwanie?

Oprócz klientów, którzy tak jak organizacje, musieli przystosować się do nowej rzeczywistości, istnieje spora grupa tych, którzy w świecie online się urodzili. Mowa tu o pokoleniu Z zdecydowanie różniącym się od tych poprzednich. Różnice te są coraz bardziej widoczne także w sferze zachowań zakupowych i sposobie zarządzania ich finansami.

To zazwyczaj osoby w wieku 18-25 lat, które studiują, ale bardzo często również pracują, dzięki czemu osiągają stosunkowo spore dochody. Technologie mają we krwi – na co dzień korzystają z mediów społecznościowych. Zamiast brać mieszkanie na kredyt – wolą je wynajmować. Nie kupują samochodów – biorą je w leasing lub korzystają z elektrycznych hulajnóg. Nie boją się pożyczać – często korzystają z możliwości, jakie daje odroczona płatność czy raty. Są mniej ostrożni od poprzednich pokoleń – bardziej ufają swoim decyzją, które przy małej wiedzy finansowej mogą wpędzić ich w spirale zadłużenia. Kwotowo nie są najbardziej zadłużoną grupą Polaków, natomiast dynamika ich wzrostu zadłużenia jest największa w porównaniu do innych.

Open banking – innowacyjne podejście do zarządzania finansami

Naprzeciw Pokoleniu Z i innym konsumentom, a także firmom, wychodzi otwarta bankowość. Nazwać nią możemy ogół usług i technologii w obszarze finansów oparty na otwartych interfejsach programistycznych (Open API), które umożliwiają stronom trzecim (ang. Third Party Providers) wytworzenie aplikacji czy serwisów wykorzystujących dane klientów udostępnianie przez instytucje finansowe za wyraźną zgodą konsumentów. Dostęp do transakcji konsumentów to nieograniczone źródło wiedzy o nich. Jednak same surowe dane nie pomogą nam w znalezieniu ciekawych spostrzeżeń. Aby je wydobyć, musimy te transakcje odpowiednio zagregować i przeanalizować.

Kategoryzacja transakcji podstawą personalizacji ofert

Narzędziem, które nam w tym pomoże, są silniki kategoryzacji. To mechanizmy oparte o algorytmy uczenia maszynowego, które opisują w sposób biznesowy każdą transakcję, np. subskrypcję platformy streamingowej, zakupy w Lidlu czy spłatę zadłużeń. Im z większą precyzją możemy opisać te transakcje, tym lepiej będziemy mogli poznać nawyki zakupowe naszego konsumenta i zaoferować mu najbardziej dopasowane produkty, zwiększając tym prawdopodobieństwo, że skorzysta on z naszej oferty.

Takie możliwość daje rozwiązanie N.E.O.S. dostarczane przez CRIF Sp. z o.o. Silnik kategoryzacji oparty o algorytmy sztucznej inteligencji pozwala na opisanie każdej transakcji na prawie 200 sposobów. Dzięki takiemu dostępowi do danych za pomocą otwartej bankowości możemy „szyć” oferty na miarę potrzeb każdego klienta. Co więcej, możemy oferować klientom zniżki na produkt lub usługę, z której korzystają, albo której właśnie w tym momencie potrzebują. Wszystko to w jednym cyfrowym doświadczeniu użytkownika – od zaproponowania produktu lub usługi, po jego wybór i możliwość szybkiej i łatwej płatności, np. przez płatność odroczoną, w środowisku cyfrowym – naturalnym dla Pokolenia Z.

Dowiedz się, jak na naszym rozwiązaniu może skorzystać Twoja firma – umów się na DEMO N.E.O.S. już dziś!

Otwarta bankowość a pokolenie Z

Młodzi ludzie mają często po kilka rachunków w różnych bankach, kredyty konsumenckie i zobowiązania, o których czasem zapominają. Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie otwartej bankowości w formie aplikacji typu manager finansów, które dają możliwość zintegrowania w jednym widoku wszystkich swoich kont, co pozwala odzyskać kontrolę nad swoimi finansami i nauczyć się nimi zarządzać.

FMC27news