2.5 C
Warszawa
wtorek, 24 grudnia 2024

Dział HR: ważne ogniwo w funkcjonowaniu firmy

Jakie mamy pierwsze skojarzenia, kiedy słyszymy hasło „dział HR”? Prowadzenie pracowniczej dokumentacji? Organizowanie rekrutacji? Rozliczanie czasu pracy osób zatrudnionych w firmie? Są one prawidłowe, jednak to ograniczające i do pewnego stopnia krzywdzące stereotypy.

Rola (dobrze zorganizowanych!) działów personalnych w firmach jest dziś zdecydowanie większa. Dbanie o rozwój kompetencji i dobre samopoczucie zespołu, motywowanie kadry, realizacja firmowej polityki employer branding i gaszenie wszelkich „pożarów” w zarodku – to tylko część zadań specjalistów HR.

Dział HR powinien być blisko pracowników – znać ich potrzeby, oczekiwania względem pracodawcy. Tylko w ten sposób można świadomie i efektywnie realizować przyjętą strategię i mieć pewność, że firma funkcjonuje prawidłowo. Jak mówi stara prawda HR: pracownicy są najważniejszym elementem firmy, to oni świadczą o jej sile i pozycji na rynku. Takie podejście nakłada „nowe” obowiązki na działy personalne. Coraz częściej są one odpowiedzialne za regularne przeprowadzanie ankiet, badań satysfakcji pracowników, które są źródłem wielu ważnych informacji nie tylko z punktu widzenia pracodawcy, ale biznesu w ogóle. Badania realizowane przez pracowników działów HR, a nie przez bezpośrednich przełożonych z góry dają bardziej obiektywne wyniki. HR także wyczyta więcej między wierszami z udzielonych odpowiedzi niż zewnętrzne agencje, którym często zleca się takie badania.

„Łącznik” między pracodawcą a pracownikami

Opinie pracowników i wyniki wspomnianych badań, to ważne narzędzie w ręku HR-owca. Dzięki nim wie, co należy zmienić lub wdrożyć w funkcjonowaniu firmy, by była satysfakcjonującym miejscem pracy, jakich benefitów oczekują pracownicy, z jakimi problemami się mierzą itp. To przekłada się dalej nie tylko na konkretne działania, np. proponowanie zespołowi konkretnych szkoleń, ale w ogóle pozwala określać, jaką politykę powinna mieć dana firma w stosunku do swojej kadry.

Dział HR powinien (i dobrze, że coraz częściej się to dzieje) stanowić również „łącznik” między pracodawcą a pracownikami. Zdarza się, że kierownictwo podejmuje mało popularne wśród pracowników decyzje, co nie znaczy, że niepotrzebne. Osoby zatrudnione w zespołach HR świetnie nadają się do ich tłumaczenia, ponieważ, z jednej strony rozumieją misję firmy, ale potrafią również wczuć się empatycznie w sytuację pracowników. Dział HR z pewnością jest ważnym ogniwem w funkcjonowaniu nowoczesnej firmy. Jego efektywność jest uzależniona od tego, ile pola do działania otrzyma „od góry”. Pracodawcy z pewnością powinni stawiać na kompetentne zespoły ds. human resources.

Iwona Żurawska

HR Director Market Poland,  Intrum

FMC27news