Z Joanną Grudnik, dyrektor Departamentu Sprzedaży Ubezpieczeń Grupowych w Unum Życie, rozmawia Justyna Szymańska.
Czego oczekują pracownicy po ubezpieczeniu grupowym oferowanym przez pracodawcę?
Zacznijmy od tego, że w ogóle ubezpieczenia grupowe na życie, same w sobie, są bardzo oczekiwanym benefitem. Nasze badania pokazują, że 72 proc. ankietowanych pracowników uważa ten benefit za ważny. Nic dziwnego, w hierarchii elementów, które wpływają na nasze poczucie bezpieczeństwa, ubezpieczenie na życie zajmuje wysoką, piątą pozycję, zaraz po pracy na etat, rodzinie, byciu w związku czy pracy na czas nieokreślony. Te wyniki badań mówią jednoznacznie, że świadomość ubezpieczeniowa Polaków jest wysoka, a to rodzi oczekiwania względem oferty ubezpieczeń i benefitów. I dobrze! Bo dzięki temu, my możemy oferować różnorodne produkty. Co faktycznie jest cenione przez pracowników. Dzięki różnym wariantom sami mogą dopasować ochronę do swoich potrzeb, stylu życia, sytuacji rodzinnej czy hobby. Inną ochronę wybierze dojrzały pracownik na wysokim i odpowiedzialnym stanowisku, narażony na stres zawodowy, inną młody pracownik, który właśnie zakłada rodzinę, a jeszcze inną ktoś, kto odkrył w sobie pasję np. skoków ze spadochronem. Oferowanie jednego programu dla wszystkich to już przeszłość, dziś liczy się możliwość dopasowania ochrony do osobistych potrzeb pracowników. Wiemy też z naszych badań, że pracownicy bardzo zwracają uwagę na wysokość sum ubezpieczenia, zakres ochrony, czyli ilość i rodzaj zdarzeń, które są objęte ubezpieczeniem, a także to, czy mogą objąć ochroną swoich bliskich.
Co powinno być w dobrym ubezpieczeniu grupowym, by stało się atrakcyjnym benefitem ?
Przede wszystkim ubezpieczenie grupowe musi być atrakcyjne i dla pracownika i dla pracodawcy. Dla obu stron ważny jest proces przystąpienia do tej ochrony: ma być prosto, czytelnie i przyjaźnie. Nie każdy przedsiębiorca musi być specjalistą w tym zakresie, dlatego wraz z programem ubezpieczenia oferujemy wsparcie we wdrożeniu go w firmach. Istotna jest też obsługa programu w trakcie jego trwania, dlatego osobom obsługujących benefity w danej firmie oddajemy intuicyjne narzędzie ułatwiające ich pracę. Tak holistyczne podejście do polis grupowych zdejmuje z pracodawców i pracowników ciężar informowania, promowania, czy pilnowania zapisów do ubezpieczenia. To atrakcyjne dla pracodawcy, a dla pracownika liczy się przede wszystkim skuteczność ochrony. Słowem: czy i jak polisa zadziała w razie choroby, wypadku, urazu itp. Jaka będzie wysokość wypłaconego świadczenia? Jakie sytuacje czy zdarzenia są objęte ochroną, a jakie nie? Czy zgłoszenie zdarzenia będzie łatwe? Jak szybko otrzymam pieniądze? Oczywiste jest też, że im benefit mniej obciąża pracowniczą kieszeń, tym jest bardziej atrakcyjny. Pracownicy cenią finansowanie ochrony przez pracodawców, natomiast z naszych badań wynika, że jedynie co czwarta firma decyduje się na pełne finansowanie polisy grupowej. Co trzeci pracownik objęty grupowym ubezpieczeniem na życie współfinansuje składkę ze swoim pracodawcą.
Jakość ubezpieczenia z punktu widzenia pracownika – to także sprawna obsługa jego sprawy. Jak powinna ona wyglądać, by ubezpieczony był usatysfakcjonowany?
To prawda! Liczy się nie tylko sam proces przystąpienia do ubezpieczenia, gdzie wybieramy dla siebie warianty, dodatkowe opcje ochrony czy ubezpieczamy bliskich. Liczy się też obsługa w trakcie trwania programu. Przyznajmy, niewiele z nas pamięta po kilku miesiącach czy roku, jaką wybrał ochronę. Dlatego nasi klienci otrzymują dostęp do Portalu Klienta Grupowego, w którym mogą zawsze sprawdzić swój zakres ochrony lub go zmodyfikować, zaktualizować swoje dane, bądź złożyć wniosek o wypłatę świadczenia. W tej konkretnej sytuacji czas ma znaczenie! Dlatego obsługa takich zgłoszeń jest u nas częściowo zautomatyzowana i ponad 60 proc. prostych spraw załatwiamy w ciągu jednego dnia, by jak najszybciej wypłacić pracownikom należne świadczenie. Pamiętajmy, że zakres ochrony i wysokość sum ubezpieczenia to wybór pracodawcy, podobnie jak decyzja o wyborze i finansowaniu ochrony dla swojej załogi. Jeśli zależy nam na satysfakcji pracowników, to wartościowe ubezpieczenia na życie będzie strzałem w dziesiątkę.