2.1 C
Warszawa
piątek, 22 listopada 2024

Koniecznie przeczytaj

Prof. Piotr H. Skarżyński: polska turystyka medyczna może stać się istotnym ogniwem biznesu i wzmacniać system ochrony zdrowia

Polska turystyka medyczna powoli wraca do poziomu sprzed pandemii, kiedy to rocznie nasz kraj odwiedzało 320-325 tys. pacjentów poszukujących usług medycznych. Jednak sytuacja na rynku uległa zmianie, głównie za sprawą rosnącej konkurencji ze strony takich krajów jak Turcja czy Indie – mówi prof. Piotr H. Skarżyński, otorynolaryngolog, ekspert WHO, specjalista zdrowia publicznego, Światowe Centrum Słuchu.

Turystyka medyczna polega na podróżowaniu w celu skorzystania z usług medycznych, które mogą być niedostępne, drogie lub trudne do zorganizowania w kraju pochodzenia pacjenta. Może obejmować zarówno proste zabiegi, jak i skomplikowane procedury medyczne, takie jak operacje chirurgiczne, leczenie stomatologiczne, czy zabiegi z zakresu medycyny estetycznej.

Niewątpliwym atutem Polski jest wysoka jakość usług medycznych przy wciąż konkurencyjnych cenach w porównaniu z krajami Europy Zachodniej.

– Nasza oferta poszerzyła się o poważniejsze zabiegi, w tym kardiologiczne i ortopedyczne. Głównymi grupami pacjentów są Polacy mieszkający za granicą oraz obywatele krajów zachodnich, w tym Stanów Zjednoczonych – tłumaczy prof. Piotr H. Skarżyński.

Sytuacja geopolityczna odbiła się na branży

Ostatnie wydarzenia geopolityczne, wojna w Ukrainie oraz pandemia, wpłynęły na sytuację polskiej turystyki medycznej. Zauważalna jest zmiana struktury pacjentów oraz znaczne zmniejszenie popytu ze strony mieszkańców krajów arabskich. Polska jednak nadal jest popularnym miejscem dla turystów medycznych, zwłaszcza z krajów Europy Wschodniej.

Jak podkreśla prof. Piotr H. Skarżyński, jesteśmy atrakcyjną destynacją dla pacjentów głównie z powodu szerokiej oferty usług medycznych, które obejmują m.in. ginekologię, ortopedię, stomatologię, medycynę estetyczną oraz zaawansowane zabiegi chirurgiczne. – Turyści medyczni z zagranicy cenią nas za specjalistyczne operacje, takie jak wszczepienie implantów ślimakowych poprawiających słuch. Pacjenci z krajów takich jak Białoruś, Ukraina czy Kazachstan, często wybierają Polskę z powodu ograniczonego dostępu do zaawansowanych technologii medycznych w swoich krajach.

Wyzwania i perspektywy rozwoju turystyki medycznej w Polsce

– Uważam, że jako kraj jesteśmy w stanie jeszcze wiele zaoferować turystom medycznym (np. z wielu krajów afrykańskich czy Ameryki Południowej), jednak nie uda się tego dokonać bez wsparcia rządu. Obecnie stoimy przed wieloma wyzwaniami związanymi z tym obszarem usług medycznych. Kluczowe jest stworzenie odpowiedniej polityki wizowej dla pacjentów z niektórych krajów oraz kompleksowej oferty łączącej leczenie z turystyką. W tym ostatnim przypadku, niezbędny jest rozwój współpracy międzynarodowej – zaznacza ekspert WHO.

Jednak dodaje, że Polska już od lat, boryka się z niedoborem kadry medycznej. Warto skupić się na usprawnieniu procesu nostryfikacji dyplomów lekarzy zza wschodniej granicy oraz zwiększeniu efektywności pracy poprzez lepszą organizację i jeszcze szersze wykorzystanie nowych technologii.

– Polska powinna również zintensyfikować działania promujące swoje usługi medyczne za granicą, zwłaszcza w krajach o dużym potencjale rynkowym, takich jak państwa afrykańskie i azjatyckie oraz dostosować ofertę pod kątem językowym.

Dodaje, że wyzwania stoją nie tylko przed państwem, ale także całą branżą medyczną.

– Powinna ona aktywnie uczestniczyć w budowaniu pozytywnego wizerunku Polski jako kraju oferującego wysokiej jakości usługi medyczne. Widzę tutaj ogromne pole do współpracy pomiędzy administracją państwową a lekarzami i placówkami medycznymi która, jeśli będzie odbywać się sprawnie i w pełnym zrozumieniu własnych potrzeb i interesów, może przyczynić się do zwiększenia liczby pacjentów zagranicznych oraz wzmocnienia pozycji Polski na rynku turystyki medycznej.

KR

Najnowsze