1.9 C
Warszawa
poniedziałek, 23 grudnia 2024

Bank Ochrony Środowiska S.A. i PESA Bydgoszcz S.A. wspierają rozwój bezemisyjnego transportu kolejowego

Bank Ochrony Środowiska zabezpieczył transakcję PESA Bydgoszcz gwarancją w kwocie 109 mln zł. Podpisana umowa i wystawiona gwarancja dotyczy zabezpieczenia transakcji polskiego producenta na wyprodukowanie 16 nowych, dwuczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa mazowieckiego. Wymiana taboru na nowe, ekologiczne wagony to przyszłość polskich miast i aglomeracji, co doskonale wpisuje się w proekologiczną strategię BOŚ.

Jesteśmy dumni, że możemy być partnerem w projekcie, który ma na celu dalszą dekarbonizację transportu kolejowego. Ta inwestycja ma usprawnić komunikację i zwiększyć liczbę istniejących połączeń. Wspieramy krajowy przemysł, który musi być jeszcze bardziej przyjazny środowisku. PESA Bydgoszcz S.A. to potentat wśród producentów tego typu pojazdów na świecie, a dzięki tej umowie kolejne nowoczesne składy kolejowe wyjadą na polskie tory – powiedział Krzysztof Łabowski, Wiceprezes Zarządu Banku Ochrony Środowiska.

Krzysztof Łabowski, Wiceprezes Zarządu Banku Ochrony Środowiska

Bank Ochrony Środowiska nie ustaje w finansowaniu proekologicznych inwestycji. Zamówienie dotyczy 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 61 WE, z nowej platformy pojazdów regionalnych PESA Elf3, które są jednymi z najnowocześniejszych i najmniej emisyjnych środków transportu w Europie. Ciche i nieemitujące spalin wyjadą na tory w 2026 roku. Wartość całego zamówienia to ponad 458,5mln zł.

Nowe pociągi to dobra wiadomość, przede wszystkim dla pasażerów. Inwestycja pozwoli na zwiększenie komfortu podróży, a także skrócenie czasu przejazdu na najbardziej obciążonych odcinkach łączących aglomerację warszawską z pozostałymi obszarami województwa mazowieckiego, łódzkiego, lubelskiego i świętokrzyskiego.

Projektując pojazdy PESA stawia na zero-emisyjny tabor. Dostarczane przewoźnikom kolejne generacje elektrycznych zespołów trakcyjnych to pojazdy przyjazne środowisku, energooszczędne i powstające z wykorzystaniem wielu biodegradowalnych komponentów. Od 2019 roku PESA konsekwentnie rozwija projekty pojazdów zasilanych z ogniw wodorowych i baterii, a wyprodukowana w bydgoskich zakładach manewrowa lokomotywa wodorowa to pierwszy tego typu pojazd w Europie, który otrzymał homologację, czyli dopuszczenie do ruchu na liniach kolejowych.

Zielona PESA to jeden z kluczowych elementów naszej strategii 2030+. Jej celem jest nie tylko produkcja zero-emisyjnych pojazdów szynowych, ale również maksymalne obniżenie ‘śladu węglowego’ we wszystkich obszarach działania organizacji. Tym większa satysfakcja z tego, że naszym partnerem w realizacji jednego z projektów taborowych jest właśnie Bank Ochrony Środowiska – podkreśla Robert Tafiłowski, Wiceprezes ds. finansowych PESA Bydgoszcz.

Od 33 lat misją BOŚ jest wspieranie przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska. Bank nieustannie rozwija proekologiczną ofertę finansową i systematycznie rozbudowuje ekologiczny portfel produktów.

To co odróżnia nasz bank od innych, to eksperckie wsparcie naszych inżynierów ekologów. BOŚ stawia wysokie wymagania w zakresie ochrony środowiska sobie, ale także swoim partnerom biznesowym. Tak też było w tym przypadku. Inwestycja ta spełnia wyśrubowane kryteria środowiskowe. Dzięki temu zapewniona przez nas gwarancja to kolejny krok na drodze do proekologicznej transformacji polskiej gospodarki dodaje Krzysztof Łabowski.

PESA to największy producent taboru kolejowego w Polsce. Pociągi i tramwaje z Bydgoszczy wożą pasażerów większości polskich miast i regionów oraz kilkunastu krajów Europy, w tym Włoch, Niemiec, Czech, Ukrainy, Bułgarii i Rumunii. Spółka konsekwentnie realizuje strategię PESA 2030+, która zakłada rozwój w oparciu o cztery kluczowe filary – innowacyjną platformę pojazdów, ekspansję zagraniczną, inwestycje w nowoczesne technologie i „Zieloną Pesę”. W 2019 PESA rozpoczęła prace nad wykorzystaniem napędu wodorowego w pojazdach szynowych; wyprodukowała i otrzymała homologację na pierwszą w Europie manewrową lokomotywę wodorową, a w tej chwili pracuje nad pociągiem pasażerskim, zasilanym zarówno z trakcji elektrycznej, jak i ogniw wodorowych. W tej chwili spółka produkuje pojazdy pasażerskie, lokomotywy i tramwaje dla klientów z Polski, Czech, Rumunii i Estonii.

BOŚ kompleksowo wspiera zieloną transformację polskiej gospodarki. Przedsiębiorstwa rozważający jakiekolwiek inwestycje sprzyjające ochronie klimatu i środowiska mogą liczyć na wparcie ze strony Banku. Jesteśmy otwarci na doradztwo w tym zakresie i finansowanie proekologicznych przedsięwzięć –podsumowuje Krzysztof Łabowski, Wiceprezes Zarządu BOŚ.

Poprzedni artykuł

FMC27news