-1.1 C
Warszawa
piątek, 22 listopada 2024

Pracodawca, który dba o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników

Zdrowszy pracownik to niższy poziom absencji, rzadziej występujące zjawisko prezentyzmu, wyższa lojalność wobec pracodawcy, wyższa innowacyjność i kreatywność, lepsza praca zespołowa, niższe ryzyko wypalenia zawodowego. To wszystko przekłada się na silną kulturę organizacyjną, satysfakcję klientów, a także większe zyski, czyli najbardziej pożądane korzyści dla pracodawcy.

Jak jednak osiągnąć ten poziom, gdy aż 45 proc. pracowników dużych i średnich firm w Polsce wskazuje na stres jako na jeden z istotnych czynników stwarzających im trudności w sferze zawodowej? Dodajmy, że nawet do 60 proc. wszystkich traconych dni roboczych ma związek ze stresem – co, niestety, przekłada się następnie na straty finansowe przedsiębiorstwa.

Już od dawna wiadomo, że aktywność fizyczna to klucz do zdrowego życia. Ale czy zdrowe ciało automatycznie oznacza też sprawną głowę i niższy poziom stresu? Badania naukowe jednoznacznie potwierdzają, że osoby aktywne mają nie tylko lepszą kondycję fizyczną, ale także wyższą produktywność umysłową. Lepiej dotleniony umysł to więcej kreatywności, lepsza koncentracja i szybsze podejmowanie decyzji – co sprawdza się szczególnie w szybkim tempie dzisiejszego świata biznesu.

Aktywny fizycznie pracownik to zdrowszy pracownik

Jako rozwiązanie wkracza tutaj benefit, który często jest niedoceniany, mimo że aż 77 proc. firm oferuje go swoim pracownikom: karty sportowe. Oferując pracownikom karty sportowe, firma nie tylko promuje zdrowie swoich pracowników, ale także zmniejsza ryzyko absencji z powodu chorób oraz obniża koszty związane z opieką zdrowotną.

Abstrahując od dolegliwości oczywistych (jak cukrzyca typu II czy nadwaga), to samo spędzenie 8 godzin w pracy przy komputerze – w większości w bezruchu – negatywnie odbija się na zdrowiu pracownika. Długie siedzenie przyczynia się do osłabienia i przykurczenia ciągle napiętych mięśni, co prowadzi do coraz większych dolegliwości bólowych oraz nieprzyjemnych sztywności w okolicach pleców i szyi. Badania pokazują, że każda godzina spędzona w pozycji siedzącej skraca życie o około 20 minut – to więcej niż 1 papieros.

Aktywny fizycznie pracownik to po prostu zdrowszy pracownik, który lepiej sobie radzi zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym. Jest bardziej zmotywowany, produktywny, świetnie działa w zespole, rozumie swoją rolę i po prostu dobrze się czuje w tym, co robi.

Tak śmiałe założenia znajdują też poparcie w liczbach:

• 79 proc. aktywnych Polaków potwierdza, że ćwiczenia poprawiają ich samopoczucie i efektywność w pracy,

• 41 proc. osób deklaruje łagodzenie odczuwanego stresu poprzez sport,

• Ludzie ćwiczący nawet 30 minut dziennie raz czy dwa tygodniu są o 30 proc. szczęśliwsi,

• Sporty zespołowe poprawiają kondycję mentalną, pomagają zmniejszyć odczuwany poziom stresu czy zwiększyć poczucie dobrostanu. To z kolei przekłada się na poprawę zdrowia w całej organizacji – mniejszą liczbę zwolnień i rzadsze występowanie prezentyzmu.

Skuteczne narzędzie wspierające aktywność fizyczną

Karty sportowe są jednym z najskuteczniejszych narzędzi wspierających aktywność fizyczną pracowników. Dają one dostęp do różnorodnych form aktywności, od siłowni po baseny, sauny, ścianki wspinaczkowe czy zajęcia jogi, co pozwala pracownikom wybrać te formy aktywności, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom i preferencjom. Nie tylko mogą ćwiczyć, jak lubią, ale także, ile lubią – karty FitProfit i FitSport różnią się ilością wejść w miesiącu, dopasowując się do poziomu sportowego bakcyla ich użytkowników.

Oczywiście, samo oferowanie kart sportowych w organizacji nie wystarczy. Ważne jest również promowanie i zachęcanie pracowników do korzystania z tych benefitów. Jeżeli istnieje taka możliwość, pracodawca powinien umożliwić wykorzystanie elastycznego czasu pracy na przerwę na ćwiczenia w ciągu dnia: w 2022 r. wprowadziliśmy taką przerwę na naszym własnym „podwórku” w VanityStyle, co spotkało się ze znacznym zainteresowaniem pracowników. Taka przerwa jest korzystna również dla pracodawcy: badania dowodzą, że pracownicy, którzy spędzają od pół godziny do godziny w czasie przerwy obiadowej, ćwicząc, są średnio o 15 proc. bardziej produktywni tego dnia.

Warto na koniec podkreślić, że im większe zaangażowanie firmy w tworzenie skutecznych narzędzi i kultury wspierającej sport, tym większa szansa na zyskanie wizerunku pracodawcy, który dba o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników, a tym samym – na przyciągnięcie i utrzymanie talentów z wysoce konkurencyjnego rynku pracy.

Materiał partnera

FMC27news