Podniesienia VAT z 5 proc. na 23 proc.
Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług (matryca VAT), procedowana od jesieni 2018 roku, budziła wiele kontrowersji. Najwięcej emocji wywołała koncepcja Ministerstwa Finansów podniesienia podatku z 5 proc. na 23 proc. na napoje owocowe z wysoką zawartością soku. Gdyby ta idea została uchwalona przez parlament, zapotrzebowanie na owoce do produkcji napojów spadłoby o 150 tys. ton – głównie jabłek. Przez nowe przepisy straciłaby branża sadownicza oraz pokrewne gałęzie przemysłu, oraz konsumenci, a w konsekwencji budżet państwa. Ostatecznie wycofano się z tego pomysłu, zachowując 5 proc. podatek na napoje owocowe.
Od początku przeciwko proponowanym zmianom nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług protestowały liczne ośrodki eksperckie (w tym Instytut Biznesu), przedstawiciele producentów oraz sadowników, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz posłowie wszystkich partii z sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W wyniku społecznych konsultacji wypracowano rozsądne rozwiązania. W efekcie latem 2019 roku posłowie zdecydowaną większością głosów zdecydowali o wykreśleniu podwyżki VAT na napoje z wysoką zawartością soku. 2 sierpnia br. senatorowie podtrzymali tę decyzję, zachowując preferencyjny 5 -proc. VAT na napoje owocowe.
– „To bardzo ważna wiadomość dla sadowników i przedsiębiorców innych powiązanych branż, a także konsumentów” – komentuje proces legislacyjny Juliusz Bolek, Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu. „Droga do prostych podatków jest jeszcze jednak daleka. Rząd wykonał dopiero pierwsze działania w tej sprawie. Jak pokazały prace nad matrycą VAT, konsultacje ze stroną społeczną mogą uchronić przed przyjęciem szkodliwych zapisów, które wypaczają słuszną ideę porządkowania prawa fiskalnego. (…) Kompromis w kwestii nowej matrycy VAT udało się osiągnąć ponad partyjnymi podziałami. Mamy nadzieję, że w przyszłości właśnie szeroka współpraca polityków i ekspertów, pozwoli stworzyć dobry system podatkowy w Polsce” – można przeczyć w stanowisku Instytutu Biznesu.
/ak/