Podczas UMEX, wydarzenia poświęconego technologiom bezzałogowym odbywającym się w Abu Dhabi, firma Leonardo pokazała na żywo próby AW HERO. Bezzałogowiec wziął udział w pokazach morskich w ramach Ocean 2020, projektu finansowanego przez Unię Europejską i zarządzanego przez Europejską Agencję Obrony. Leonardo po raz kolejny zaprezentował też SW-04 Solo, bezzałogowca opracowanego i wyprodukowanego przez PZL-Świdnik.
W pokazie wzięło udział pięć okrętów, dziewięć zdalnie sterowanych systemów, pięć satelitów, dwie naziemne sieci komunikacyjne, cztery krajowe ośrodki koordynacyjne oraz prototyp europejskiego centrum operacyjnego w Brukseli.
Pokaz miał umożliwić analizę tego, jak zdalnie sterowane systemy mogą pomóc w nadzorze obszarów morskich, wykorzystując integrację oraz zdolności interoperacyjne. Pokaz odbył się pod kierunkiem Marynarki Wojennej Włoch zgodnie ze scenariuszem opartym o wymuszenie zakazu przemieszczania się ze strony zagrażającego okrętu oraz jednym scenariuszem przechwycenia stawiacza min przed operacją desantową. Leonardo dostarczyło dwa systemy bezzałogowe pionowego startu: AW HERO – pokazany na stoisku Leonardo na UMEX – oraz SW-4 Solo, a także tzw. Cyfrowy Panel Sytuacji Taktycznej (Tactical Situation Digital Table, TSDT).
AW HERO zrealizował wszystkie cztery zaplanowane misje na pokładzie fregaty, włączywszy w to automatyczne procedury startu i lądowania z mostku okrętu. AW HERO, będący platformą podwójnego zastosowania, która może realizować misje cywilne oraz wojskowe za dnia i w nocy, zarówno nad lądem, jak i akwenami morskimi, wyposażoną w specjalne czujniki, z powodzeniem wykrywał, identyfikował oraz śledził jednostki intruzów. Obraz ruchomy oraz dane w czasie rzeczywistym były przesyłane z okrętu dzięki integracji z morskim Systemem Zarządzania Walką do Morskich Centrów Operacyjnych poprzez infrastrukturę komunikacji satelitarnej. Podczas pokazu AW HERO współdziałał z innymi systemami bezzałogowymi (włączywszy w to produkowany przez Leonardo SW-4 Solo OPV) przy integracji danych wieloźródłowych. Ponadto, w drugim scenariuszu, działania zespołu załogowego/bezzałogowego zostały wykorzystywane dla dostarczania danych w czasie rzeczywistym do śmigłowca NH90 oraz do małej jednostki podczas ataku na wrogi okręt.
W czasie pokazów SW-4 Solo był wyposażony w radar Osprey 30 produkowany przez Leonardo oraz 15-calową kamerę elektrooptyczną do obrazowania w podczerwieni (EO/EI) – Goshawk II dostarczoną przez firmę Hensold, partnera konsorcjum. Całość została zintegrowana z system zarządzania walką fregaty Martinengo typu FREMM, sterowana poprzez stację umieszczoną na okręcie i przeprowadziła wszystkie cztery zaplanowane misje, włączywszy w to wykrycie, identyfikację i rozpoznanie podejrzanej jednostki. Radar aktywowano w celu wykrywania i identyfikacji, natomiast kamera EO/EI była wykorzystywana do identyfikacji i automatycznego śledzenia.
Ponadto SW-4 wspierał siły specjalne podczas operacji wchodzenia na pokład podejrzanej jednostki, udostępniając dane przenośnym stacjom misji zainstalowanym czasowo na jednostce (RHIB) oraz na śmigłowcu NH90.
Udane próby bezzałogowca ze Świdnika w testach nadzoru morskiego OCEAN 2020 to najnowsze osiągnięcie w ramach programu zdalnie pilotowanego śmigłowca, stanowiące wkład w zaangażowanie Polski i polskiego przemysłu w największy program badań nad obronnością finansowany przez UE.
SW-4 Solo był już wykorzystywany w ostatnich latach w pokazach zdolności, szczególnie w celach morskich, w ramach umów z ministerstwami obrony Włoch oraz Wielkiej Brytanii, a także został użyty w próbach w Polsce w ramach projektu morskiego HELIMARIS we współpracy z polskimi ośrodkami badawczo-rozwojowymi oraz uczelniami. Kolejne takie wydarzenie odbędzie się jeszcze w tym roku na Morzu Bałtyckim.
WS