Wiele rozproszonych dronów, w czasie żywego ruchu lotniczego, to symulacja, przygotowana w ramach projektu NaviLab w ramach współpracy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Poznańskiego Centrum Sieciowo-Superkomputerowego. Celem projektu jest stworzenie systemu zarządzania ruchem lotniczym, który ma być jeszcze bardziej bezpieczny.
NaviLab to kolejny element współpracy PAŻP i PCSS w ramach inicjatywy NaviHub. To software’owe laboratorium, które umożliwi wykorzystanie używanych obecnie przez kontrolerów systemów zarządzania ruchem lotniczym na potrzeby symulacji i testów. Umożliwi to analizę bezpieczeństwa wprowadzenia do polskiej przestrzeni powietrznej dużej liczby rozporoszonych Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP), które będą dzieliły przestrzeń razem z samolotami załogowymi.
NaviLab pozwala zasymulować dodanie wirtualnych dronów do prawdziwego ruchu na polskim niebie. Dzięki temu możliwe będzie zbadanie wpływu BSP na bezpieczeństwo ruchu lotniczego, pojemność przestrzeni powietrznej jak również na środowisko zewnętrzne. W oparciu o symulacje NaviLab testowane będą różne rozwiązania dotyczące metod koordynacji lotów, a także konfigurowania przestrzeni powietrznej tak, aby spełniała ona potrzeby już nie tylko lotów załogowych, ale również bezzałogowych. We wszystkich klasach przestrzeni powietrznej i na wszystkich wysokościach.
Uruchomienie NaviLab nastąpi już w tym miesiącu. Dzięki współpracy PAŻP i PCSS do przeprowadzenia złożonych symulacji wykorzystana zostanie moc obliczeniowa poznańskiego superkomputera oraz infrastruktura szerokopasmowej krajowej sieci naukowej Polski Internet Optyczny PIONIER.
Kluczową zaletą NaviLab będzie możliwość prowadzenia kompleksowych badań i testów w środowisku maksymalnie zbliżonym do rzeczywistego. Przeprowadzane w ten sposób symulacje pomogą w opracowaniu nowych rozwiązań, które zapewnią najwyższe bezpieczeństwo ruchu lotniczego w coraz bardziej złożonej przestrzeni. Opracowany zostanie m.in. system dynamicznej konfiguracji przestrzeni powietrznej dla potrzeb zarządzania rozproszonym ruchem autonomicznych statków bezzałogowych i taksówek lotniczych, który wykorzystany zostanie przy budowie i organizacji przestrzeni U-Space dla Centralnego Portu Komunikacyjnego i obszarów miejskich.