9.3 C
Warszawa
czwartek, 25 kwietnia 2024

Wzrost sprzedaży w e-sklepie w trakcie pandemii? Podejmuj konkretne decyzje finansowe

Bezprecedensowa sytuacja pandemii COVID-19 postawiła przedsiębiorstwa na całym świecie przed nowym, niełatwym wyzwaniem – jak utrzymać sprzedaż, gdy galerie handlowe pozostają trwale zamknięte, a rosnące bezrobocie, lub strach przed nim, wstrzymują decyzje zakupowe klientów indywidualnych? 

Co za tym idzie, decyzje finansowe podejmowane w kryzysie nie należą do oczywistych – jak rozplanować budżet w pandemii, gdy każde posunięcie może doprowadzić markę na skraj? W co zainwestować, by nie pogorszyć sytuacji biznesowej, a jak w ogóle ją ulepszyć? Sytuacja globalnego kryzysu w naturalny sposób obniżyła przychody marek sprzedających stacjonarnie, można jednak te marki wspierać kreatywnie, oferując im zaplecze merytoryczne i wsparcie techniczne, które przełoży się przynajmniej na zabezpieczenie części dochodu. Na przykład poprawiając logistykę wysyłki z e-sklepu. Jak?

Usprawnić procesy logistyczne

4 F, polski brand stworzony z pasji do sportu, zgłosił się do Fast White Cat, jednego z największych europejskich eCommerce Housów wdrażających platformy sprzedażowe na Magento, z prośbą o usprawnienie procesów logistycznych. Efekt miał być jeden – umożliwienie obsługi zamówień z różnych magazynów w taki sposób, by również towar znajdujący się w  sklepach stacjonarnych mógł trafić do klientów zamawiających w sklepie online. W ten sposób można byłoby zwiększyć ilość produktów dostępnych online, a przy okazji zlikwidować zastój wysyłek i zaleganie towaru w sklepach stacjonarnych, które tak czy tak pozostawały zamknięte. – Pandemia COVID-19 kompletnie zredefiniowała rynek, ale wymusiła także podejmowanie zdecydowanych i bardzo szybkich działań, aby móc sprostać potrzebom chwili – wynikających z pandemicznych obostrzeń – mówi Tomasz Koźbiał, eCommerce Director, OTCF. – Przykładem takiej potrzeby była konieczność błyskawicznego wdrożenia rozwiązania umożliwiającego wysyłkę towaru bezpośrednio z salonów stacjonarnych do klientów. Wspólnie z naszym partnerem technologicznym, firmą Fast White Cat, podjęliśmy się tego wyzwania, a efektem było produkcyjne uruchomienie funkcjonalności na kilka dni przed kolejnym lockdownem, dzięki czemu towar znajdujący się w salonach nadal
mógł rotować”.

W obliczu wyzwań

Wdrożenie nowej funkcjonalności wymagało jednak sprostania pewnym wyzwaniom związanym np. z zapewnieniem odpowiednich priorytetów poszczególnych magazynów i wprowadzeniem dodatkowych warunków zmniejszających ryzyko wyzerowania magazynów na sklepach stacjonarnych, co byłoby niekorzystne w momencie ich ponownego otwarcia.  Aby się to udało, deweloperzy Fast White Cat musieli w określonym, krótkim deadline, pokonać pewne ograniczenia po stronie Magento i w sporym zakresie rozszerzyć możliwości natywnych modułów dostępnych w Magento (m.in. moduł MSI – Multi Stock Inventory). Co więcej, na życzenie 4 F zespół deweloperów z Fast White Cat nałożył na tę funkcjonalność pewne ograniczenia, by nie zaburzać procesów logistycznych – dlatego w przypadku, gdy klient kupuje produkt dostępny w sklepie stacjonarnym, ma tylko aktualnie jedną możliwość dostawy, kurierem, oraz konieczność płatności online (dotPay / PayU).

W Polsce 4 F oferuje w swoim sklepie online zarówno asortyment dostępny w magazynie centralnym, jak i magazynach sklepów stacjonarnych. Klient, zamawiając kilka produktów, które znajdują się w różnych magazynach, zostaje mailowo poinformowany o wysyłce w oddzielnych paczkach, ich ilości oraz o każdej kolejnej wysyłce części zamówienia. System priorytetyzuje zadania, tak, by produkt pobierany był w pierwszej kolejności  z magazynu centralnego, a jeżeli tam jest niedostępny – dopiero z magazynów sklepów stacjonarnych. Jeśli w koszyku klienta znajduje się produkt z magazynu sklepu offline, wówczas klient jest informowany o możliwym wydłużonym czasie realizacji zamówienia oraz o podziale zamówienia na kilka paczek. – Największym wyzwaniem w tym projekcie było utrzymanie nieprzekraczalnego terminu na wdrożenie całej funkcjonalności. – mówi Karolina Romińska, Project Manager w Fast White Cat. – W związku z dynamicznie zmieniającą się sytuacją i kolejnymi zamrożeniami gospodarki, chcieliśmy jak najbardziej wspomóc biznes naszego Partnera, OTCF. Umożliwienie sprzedaży i wysyłki produktów bezpośrednio z zamkniętych salonów stacjonarnych, było relatywnie najszybszym działaniem, mającym największy wpływ na zmniejszenie kosztów i zwiększenie przychodów.  Wysiłek się opłacił i już w pierwszym tygodniu produkcyjnego działania rozwiązania, nasz Partner zauważył poprawę.

Dzięki działaniom Fast White Cat dostępność produktów w e-sklepie zwiększyła się aż o 30 proc., w czasie, gdy sklepy stacjonarne pozostawały zamknięte. To ważne, aby partner technologiczny marki na bieżąco i kreatywnie reagował na jej potrzeby, tak, by w razie nowej sytuacji, e-sklep mógł dalej, wydajnie funkcjonować, dzięki elastycznym rozwiązaniom.

Najnowsze