e-wydanie

5.9 C
Warszawa
wtorek, 23 kwietnia 2024

Jak stworzyć atrakcyjne miejsce pracy?

Budowanie przyjaznego miejsca pracy zawsze jest wyzwaniem. Uwaga firmy często jest skupiona jedynie na klientach, podczas gdy mniejszą wagę przywiązuje się do doświadczeń pracowników. Jednak to właśnie ludzie tworzą firmę i bez ich zaangażowania i lojalności bardzo trudno osiągnąć sukces na rynku biznesowym. Jak więc stworzyć atrakcyjne miejsce pracy?

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, jest bardzo ważnym narzędziem, jeśli chodzi o budowanie atrakcyjnego wizerunku pracodawcy. W badaniu „Menedżerowie CSR”1 aż 56 proc. respondentów zauważyło, że CSR podnosi zaangażowanie pracowników, a 11 proc. stwierdziło, że zmniejsza poziom rotacji w ich firmie, skutecznie zwiększając przywiązanie pracowników do pracodawcy. Pamiętajmy, że po okresie pandemii wrócił już rynek pracownika, co powoduje, że jeżeli pracodawca chce pozyskać wartościową osobę na rekrutowane stanowisko, musi zaprezentować się z jak najlepszej strony. Niedawne badania2 przeprowadzone na polskim rynku pokazują, że nie tylko wysokość zarobków decyduje o zmianie pracy, ale również to, jak etyczny i zaangażowany społecznie jest potencjalny lub obecny pracodawca, czy umożliwia pracownikom udział w szkoleniach, pozwala im na rozwój, samodzielność, oferuje ciekawe benefity pozapłacowe.

Dbać o klientów i pracowników jednocześnie

Te właśnie idee przyświecały nam już od samego początku, jeśli chodzi o działalność VanityStyle. Wypracowaliśmy szereg działań i inicjatyw, które pomagają nam dbać o klientów i pracowników jednocześnie, tworząc wyjątkowo przyjazne miejsce pracy. Potwierdzeniem mogą być chociażby przyznane tytuły Najlepszego Pracodawcy.

Jak to robimy? Zaczęliśmy od wypracowania – wspólnymi siłami wszystkich pracowników – wartości, w które wierzymy i którymi kierujemy się w pracy. Mowa tu o entuzjazmie, transparentności, współpracy, sukcesie i świadomości. To jest nasza siła, która wspomaga rozwój pracownika, a jednocześnie stanowi wsparcie w realizacji wizji firmy.

Po drugie, wdrożyliśmy jasną strategię CSR. Ułatwia ona stworzenie związanej ze sobą, lojalnej społeczności firmowej. W VanityStyle to ona stanowi serce firmy. Razem przeprowadzamy oddolnie zgłaszane akcje charytatywne i społeczne, by przekształcać myśl w działanie. Z tego też powodu został stworzony program wolontariacki „Zespół FitHeroes biegnie z pomocą”, w którym każdy z pracowników zachęcany jest do samodzielnego zgłaszania inicjatyw.

Nasze ostatnie działania obejmują m.in. liczne zbiórki i wsparcie finansowe na rzecz fundacji i innych instytucji troszczących się o potrzebujących, m.in. warszawskiego Hospicjum dla Dzieci, ochrony gatunku wilka poprzez sponsoring obroży telemetrycznej, a także aukcje i promowanie adopcji zwierząt we współpracy z Fundacją Skrzydlaty Pies. Najważniejsze dla nas jest, by dawać coś od siebie, dlatego działania projektowe nie ograniczają się jedynie do zlecenia przelewu na konto beneficjenta, a zawierają również serce i pracę wolontariacką na jego rzecz. Wolontariat jest bowiem najważniejszym elementem każdej inicjatywy, gdyż jego głównym celem jest budowa społeczności firmowej, zaangażowania pracowników oraz zwiększenie ich motywacji, odpowiedzialności i poczucia sprawstwa.

Dofinansowujemy również udział w różnych kursach i szkoleniach. Dobrą tradycją, kontynuowaną przez nas od wielu lat są śniadania rozwojowe, nastawione zarówno na podnoszenie kompetencji pracowników, jak i na poprawę ich dobrostanu. Stanowią one formę prelekcji lub warsztatów z ekspertami z różnych dziedzin. Nawet tu wkład własny pracowników jest najistotniejszy: to oni wybierają interesujące ich tematy np. skuteczne zarządzanie czasem, wystąpienia publiczne czy działania zero waste.

Zmotywowani do aktywności 

Bardzo ważne z naszej perspektywy jest również motywowanie pracowników do aktywności fizycznej. Badania przeprowadzone zarówno przez Southern Methodist University3, jak i Uniwersytet Michigan4 pokazują, że już około pół godziny aktywności sportowej poprawia nastrój o 30 proc. w porównaniu z osobami niećwiczącymi i działa niczym antydepresant, obniżając poziom stresu, niepokoju oraz przeciwdziałając kołataniu serca. Ponadto 79 proc. pracowników zadeklarowało w innym badaniu5, że czuje się szczęśliwszymi, jeśli regularnie uprawia sport w tygodniu. 75 proc. badanych dodało też, że gdyby mieli możliwość wzięcia w środku dnia przerwy na ćwiczenia (zwłaszcza w porównaniu do treningów wczesnym rankiem bądź późnym wieczorem), byliby nawet dwukrotnie produktywniejsi w pracy.

Sport posiada bardzo duży wpływ na motywację i satysfakcję, którą pracownik czerpie z pracy. Ta myśl przyświecała nam podczas wdrażania całkowicie nowego benefitu w VanityStyle: 30 minut każdego dnia pracy można przeznaczyć na trening fizyczny, jogę, praktykę mindfulness czy spacer. Podejmowana aktywność jest całkowicie dowolna: takie indywidualne podejście do pracownika gwarantuje sukces programu, a jednocześnie tworzy środowisko sprzyjające zarówno amatorom aktywności fizycznej, jak i osobom dopiero rozpoczynającym swoją przygodę ze sportem.

Szczęśliwy i usatysfakcjonowany pracownik to zysk dla firmy – ale tylko od pracodawcy zależy, jak faktyczna atmosfera i kultura pracy wpłynie na całościowy dobrostan psychiczny osób, które zatrudnia.

Joanna Skoczeń

prezes zarządu VanityStyle

Najnowsze