-1.5 C
Warszawa
poniedziałek, 8 marca 2021

McDonald’s – prekursor franczyzy w Polsce

Koniecznie przeczytaj

Pierwszą w Polsce restaurację McDonald’s otworzono już na początku lat 90, przy udziale lokalnego przedsiębiorcy Od tamtej pory marka stale się rozwija i poszerza grono partnerów. Dziś prawie 90 proc. restauracji prowadzonych jest przez licencjobiorców – polskich przedsiębiorców zaangażowanych w rozwój gospodarki i życie lokalnych społeczności. Nie bez powodu więc McDonald’s postrzegany jest jako ikona franczyzy w Polsce.

Franczyza McDonald’s to długofalowe partnerstwo biznesowe oparte na wzajemnym zaufaniu i wsparciu. Dzięki doświadczeniu i skali, marka umożliwia prowadzenie bezpiecznego i odpowiedzialnego biznesu, który w zamian za zainwestowane pieniądze oferuje dobry zwrot z inwestycji oraz możliwość zawodowego rozwoju. Dodatkowo, franczyzobiorcy otrzymują zestaw gotowych procedur, zasad, procesów, szkoleń, konsultacji, które ułatwiają prowadzenie własnego biznesu.
Dołączenie do systemu McDonald’s
Umowa franczyzy podpisywana jest na 20 lat. Kandydaci przechodzą przez kilku etapowy proces rekrutacji i 9-miesięczne szkolenie. Poznają pracę na wszystkich stanowiskach w restauracji, począwszy od szeregowego, przez rolę menedżera, tak by oprócz wiedzy teoretycznej poznać praktyczny wymiar zarządzania restauracją. Mniej więcej w połowie okresu szkolenia otrzymują propozycję przejęcia określonej restauracji wraz z dokładnymi kosztami. Do oferty dołączana jest historia finansowa danego lokalu. Po zapoznaniu się z tymi danymi franczyzobiorca podejmuje decyzję o dalszej współpracy.
Przedsiębiorca jest bezpośrednio zaangażowany w prowadzenie swojej restauracji, choć co do zasady nie jest właścicielem gruntu i nieruchomości. Wyszukiwaniem miejsc na nowe lokale i ich budową zajmuje się McDonald’s. Franczyzobiorca może natomiast rozwijać posiadane restauracje, np. poprzez modernizację czy rozbudowę.
Przystąpienie do systemu wiąże się z jednorazowym wydatkiem na początku oraz comiesięcznymi opłatami przez cały okres trwania umowy. Koszt zakupu wyposażenia restauracji wynosi od 3 000 000 do 4 800 000 zł. Dla pierwszej restauracji, kandydat musi wpłacić 40 proc. ceny wyposażenia, a pozostałe 60 proc. może pochodzić z kredytu.
Odpowiedzialny sąsiad
Jednym z podstawowych wymogów dołączenia do systemu McDonald’s jest akceptacja zmiany miejsca zamieszkania. Zgodnie z zasadami, franczyzobiorca nie powinien mieszkać dalej niż 50 km od pierwszej prowadzonej przez siebie restauracji. Sieć bowiem nie szuka inwestorów, tylko osób aktywnie zaangażowanych w ten biznes, dbających o satysfakcję gości oraz pracowników i rozwój regionu.
Jerzy Miąsko od 27 lat związany jest z McDonald’s. Prowadzi 6 restauracji w 5 miastach na południe od Gdańska. – McDonalds to gra zespołowa. Jej celem jest wzmocnienie pozycji lidera rynku, a co za tym idzie, prowadzenie przynoszącej zysk działalności operacyjnej. Sposobem na realizację tego celu jest jak najbliższa i jak najlepsza współpraca wszystkich członków zespołu pracowników biura McDonalds, pracowników restauracji, franczyzobiorców oraz dostawców.
Z kolei Arkadiusz Jakubowski swoją przygodę z McDonald’s rozpoczął 11 lat temu. Długo przygotowywał się do podjęcia tego wyzwania. Pracował na statkach pasażerskich jako Food and Beverage Director i był odpowiedzialny za część hotelowo-gastronomiczną. Jednak rozłąka z rodziną spowodowana częstymi wyjazdami sprawiła, że powrócił do pomysłu podjęcia współpracy z McDonald’s. – Poznałem franczyzobiorcę z Norwegii, który zainspirował mnie na tyle, by bardziej zainteresować się marką – przekonuje. Dziś ma 8 restauracji i zatrudnia około 500 osób – każdą na umowę o pracę, co jest standardem całej sieci McDonald’s w Polsce.
Wkład w polską gospodarkę to nie jedyny przykład dobrego i odpowiedzialnego sąsiedztwa McDonald’s z lokalnymi społecznościami. Dla licencjobiorców i pracowników ważne są także społeczne inicjatywy z najbliższej okolicy. Takie jak Konkurs Kaszubski organizowany od wielu lat w restauracji w Pucku, promujący lokalną kulturę i język czy wydarzenia sportowe, tj. Streetball Polkowice.
W biznesie warto stawiać na sprawdzone rozwiązania, które jednocześnie dają możliwość rozwoju. Takim przykładem jest właśnie McDonald’s ze swoim systemem franczyzowym.

Więcej na temat franczyzy McDonald’s oraz możliwościach przystąpienia do systemu: www.mcdonalds.pl, zakładka franczyza.
Zapraszamy do współpracy!

Najnowsze