e-wydanie

8.3 C
Warszawa
czwartek, 25 kwietnia 2024

Jak prowadzić biznes i jednocześnie dbać o ekologię i środowisko naturalne?

Case study firmy VanityStyle

Eko trend jest współcześnie jednym z najważniejszych elementów strategii odpowiedzialności biznesu: nie tylko pozycjonuje firmę jako atrakcyjniejszego pracodawcę na rynku pracownika, ale i realnie poprawia stan środowiska naturalnego. Mimo wzrostu świadomości ekologicznej, przed firmami i organizacjami wciąż daleka droga – zdaniem 20 proc. pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach o liczbie powyżej 50 osób, ich firma nie podejmuje żadnych działań proekologicznych, a 66 proc. uważa, że firma podejmuje tylko pojedyncze aktywności na rzecz ekologii. Co więcej, aż 87 proc. małych i średnich przedsiębiorstw nie ma żadnego programu wsparcia z zakresu polityki proekologicznej.

Dlaczego warto wdrażać proekologiczne rozwiązania?

Eksperci bardzo poważnie podchodzą do możliwych konsekwencji kryzysu klimatycznego. W krótkiej perspektywie obawiają się ekstremalnych zjawisk pogodowych, w dłuższej – utraty bioróżnorodności, degradacji środowiska naturalnego przez człowieka oraz kryzysu związanego z dostępem do naturalnych zasobów, co z kolei może wpłynąć na wzrost ubóstwa, a także problemy dotyczące zdrowia psychicznego.

Wdrożenie zasad proekologicznych w firmie przynosi korzyści nie tylko planecie, ale również na polu rekrutacyjnym, wizerunkowym (konsumenci są coraz bardziej świadomi zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem środowiska i zmianami klimatycznymi) i finansowym – „ekologicznie” często oznacza również „oszczędnie”, „ekonomicznie”. Dzięki żarówkom energooszczędnym zmniejsza się zużycie prądu, dzięki kampanii oszczędzania wody przeprowadzonej wśród pracowników zmniejszamy zużycie wody, dzięki wprowadzonym zasadom drukowania obustronnego oraz zamiany dokumentów „tradycyjnych” na elektroniczne oszczędzamy papier, etc.

Niezależnie od branży, której jesteśmy reprezentantami, możemy wspierać środowisko naturalne w stopniu, w jakim jesteśmy do tego zdolni.

Jak VanityStyle dba o środowisko?

Działania CSR, w tym działania proekologiczne, są wpisane w DNA naszej firmy. Nasze produkty tworzymy zgodnie z ideą wywierania pozytywnego wpływu na społeczeństwo oraz w holistycznym podejściu do człowieka i dbania o jego dobrostan. Wierzymy, że biznes może działać w słusznej sprawie, przynosząc korzyści wszystkim podmiotom współpracującym z firmą i znajdującym się w jej otoczeniu, dlatego właśnie swój profil biznesowy ukierunkowaliśmy na propagowanie aktywności fizycznej, dbania a o dobre emocje oraz poświęcanie jakościowego czasu samemu sobie.

– Od prawie 15 lat wspieramy naszych klientów w tworzeniu kultury organizacyjnej skoncentrowanej na człowieku, oferując programy motywacyjne z obszaru sportu i rekreacji, kultury, rabatów oraz holistycznego wspierania zdrowia fizycznego i psychicznego. Nasze karty sportowe FitProfit oraz FitSport zapewniają możliwość korzystania z tysięcy obiektów sportowo-rekreacyjnych w całej Polsce i dziesiątek różnorodnych dyscyplin, dzięki czemu każdy znajdzie coś dla siebie – mówi Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle. – Nie zatrzymujemy się jednak tylko na zdrowiu fizycznym – ważny jest dla nas również rozwój osobisty i wellbeing mentalny. Dlatego właśnie w Strefie VanityStyle Premium można skorzystać z konsultacji z coachem czy psychologiem oraz wziąć udział w kursie uważności. Wiele firm nie zdaje sobie sprawy, że dofinansowanie pracownikom np. kart sportowych, to działania wpisujące się w strategię social impact – dodaje.

Jedną z wartości VanityStyle jest świadomość, rozumiana m.in. jako budowanie społecznie odpowiedzialnego biznesu i świadomości ekologicznej. Rozwijana świadomość ekologiczna sprawia, że chcemy żyć w zgodzie z naturą i dbać o środowisko, dlatego w biurze wdrożyliśmy już wiele rozwiązań i usprawnień, mających na celu propagowanie ekologicznego stylu życia oraz prawidłowej i świadomej gospodarki odpadami, a wciąż jeszcze wiele akcji edukacyjnych przed nami.

Po pierwsze, zaczęliśmy od ułatwienia segregacji. Zamiast pojedynczych koszy znajdujących się pod biurkami pracowników, ustawiliśmy eko punkty, gdzie są kosze przeznaczone na segregację odpadów bio, plastiku, metalu, papieru oraz szkła.

Mamy również punkt, gdzie pracownicy mogą oddawać zużyte baterie. Co więcej, w lutym przeprowadziliśmy w firmie akcję edukacyjną dotyczącą zbiórki elektrośmieci – zachęcaliśmy do ich oddawania na przeprowadzaną zbiórkę poprzez kupowanie sadzonek drzew. Jeden elektrośmieć równał się jednej posadzonej sadzonce drzewa. W ten sposób ułatwiliśmy utylizację elektrośmieci, a także posadziliśmy drzewa na 111 m2 lasu, co daje rocznie 600 kg pochłanianego dwutlenku węgla oraz 5800 kg zwróconego papieru.

W biurze zwracamy również uwagę na proekologiczne podejście do oszczędzania prądu, wody i papieru. Przy okazji przejścia się po naszych korytarzach czy pomieszczeniach, można zetknąć się z dużą ilością naklejek przypominających w humorystyczny sposób o czynnościach takich, jak wyłączanie światła, oszczędzanie wody czy ładowanie zmywarki do pełna. Wykorzystujemy urządzenia filtrujące wodę kranową oraz dystrybutory wody, co eliminuje zakup wody w plastikowych butelkach. Posiadamy energooszczędne urządzenia biurowe oraz oświetlenie reagujące na czujniki ruchu – pozwalające na dodatkową oszczędność energii w momencie, gdy nikogo nie ma w danej części biura. Zrezygnowaliśmy również w biurze z papieru białego i przeszliśmy na wersję ekologiczną z recyklingu.

Nie zatrzymujemy się jednak na zmianach technicznych  – najważniejsza jest bowiem edukacja i przekonanie pracowników, że bycie eko się opłaca. Udostępniliśmy im boksy rowerowe, prysznice i szafki, by zachęcić ich do rezygnacji z przemieszczania się samochodem. Comiesięcznie organizujemy konkursy, angażujące eventy, warsztaty bądź szkolenia rozwojowe nastawione na zachęcenie ich do wdrażania zachowań proekologicznych nie tylko w pracy, ale i w domu. Nagradzamy atrakcyjnymi bonami zaangażowanie pracowników w ochronę środowiska, co przekłada się na ich udział w konkursach i aktywnościach środowiskowych. Regularnie poruszamy w naszym newsletterze #VanityMonday (kierowanym również do klientów) ważne tematy społeczne i ekologiczne.

Trzecim obszarem realnego wpływu na środowisko – oprócz dbania o klimat i zasoby – jest również opieka nad zwierzętami. VanityStyle zaadoptowało parę flamingów w warszawskim ZOO, a także zasponsorowało obrożę telemetryczną dla wilka Geralta w ramach współpracy z fundacją SAVE Wildlife Conservation Center, promując w ten sposób ochronę gatunku. A skoro mowa już o fundacjach i schroniskach, regularnie wspomagamy je finansowo, zapewniając bezpieczeństwo ich podopiecznym – na przykład psom z fundacji Skrzydlaty Pies, Rasowy Kundel czy warszawskiego Schroniska na Paluchu.

Wprowadzenie zmian w firmie nie musi się odbywać natychmiastowo – by użyć sportowej metafory, to maraton, a nie sprint. Przed nami jeszcze wiele działań proekologicznych, które szykujemy na nadchodzące miesiące (m.in. promocja ograniczenia zużycia plastiku poprzez używanie wielorazowych kubków czy toreb, wspólne zbieranie śmieci, międzydziałowa rywalizacja pracowników w zdobywaniu „punktów” za wiosenną jazdę na rowerze czy przychodzenie do pracy pieszo), ale mamy nadzieję, że te powyższe również posłużą jako inspiracja do akcji wewnętrznych i zewnętrznych, jakie możecie wprowadzić w Waszych firmach.

Najnowsze