Krajowy lider elektroenergetyki ZPUE S.A. wkracza w nowe rynki. We wrześniu w Pszczynie ta włoszczowska firma otwiera Centrum Elektromobilności, gdzie będą produkowane stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Celem jest poszerzenie Polskiej infrastruktury ładowania.
Rozwój pojazdów elektrycznych zdaje się być analogicznym przełomem, jak przejście z silników parowych na spalinowe. Chcąc brać aktywny udział w transformacji mobilności ZPUE S.A. stworzyło stację ładowania pojazdów elektrycznych EV-C. Celem jest tutaj dostarczenie najwyższej jakości produktu gwarantującego długą żywotność i niezawodność stacji ładowania pojazdów.
Infrastruktura ładowania
Ze względu na ostatni wzrost cen paliw i rosnącą świadomość ekologiczną, kierowcy coraz chętniej przesiadają się do aut elektrycznych. Dzięki temu powiększa się liczba pojazdów elektrycznych, lecz nie idzie to w parze z infrastrukturą ładowania. Dane sprzed dwóch miesięcy pokazują 2 190 ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce, a to przekłada się na 4 253 punkty. Niestety, jest to kropla w morzu potrzeb, więc jeżeli poważnie myślimy o rozwoju elektromobilności, to konieczna jest silna infrastruktura ładowania.
Myśl od ZPUE S.A.
Zarząd ZPUE S.A. powierzył zespołowi Rozwoju Nowych Technologii stworzenie stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Wiedzieliśmy, że musi być to produkt najwyższej jakości oraz wyróżniać się niepowtarzalnym designem. Prace nad stacją ładowania pojazdów przebiegały bardzo dynamicznie. Warto zaznaczyć, że oferta ZPUE S.A. to nie tylko stacja DC, ale to również stacje AC. Oferujemy również kompletne rozwiązania techniczne dla inwestorów, w postaci HUB’ów, czyli cała infrastruktura stacji ładowania połączona z magazynem energii – komentuje Krzysztof Wybrański, Dyrektor Rozwoju Nowych Technologii ZPUE S.A.
W pierwszym etapie kluczowym było zdiagnozowanie potrzeb rynkowych, a to pozwoliło na stworzenie założeń technicznych. Schemat stacji ładowania został opracowany w taki sposób, aby jak najwięcej elementów było produkowanych w ZPUE S.A. Pozostałe komponenty dostarczane są od renomowanych europejskich producentów spełniających najwyższe standardy jakościowe. Gwarantuje to niezawodne funkcjonowanie urządzenia przez wiele lat. W parze z odpowiednimi parametrami technicznymi musi iść estetyka. Prowadząc pracę nad obudową stworzyli niebanalną i designerską stację ładowania samochodów elektrycznych EV-C.
Praca nad całym projektem i oprogramowaniem stacji ładowania była niezwykle wymagająca ze względu na złożoność systemów współpracujących ze sobą oraz ilość funkcji, które musi spełniać stacja ładowania. Zajęliśmy się technologią, która będzie miała wpływ na rozwój elektromobilności zarówno w Polsce, jak i Europie – komentuje Artur Koziński, Kierownik Działu Rozwoju Nowych Technologii.
Charakterystyka EC-V
Stacja ładowania pojazdów elektrycznych EV-C wyposażona jest w trzy złącza: dwa typu DC (prąd stały) oraz jedno AC (prąd zmienny), które umożliwiają ładowanie mocą do 150 kW prądu stałego oraz 22 kW prądu przemiennego. Dzięki temu pasuje do niemalże wszystkich dostępnych na rynku europejskich modeli pojazdów elektrycznych. Zastosowanie nowoczesnej technologii dynamicznego podziału mocy zapewnia ładowanie nawet trzech samochodów jednocześnie. Ponadto ładowarkę można rozbudować wedle indywidualnych potrzeb Klienta. Całkowita moc ładowania prądem stałym wynosi 50 kW, 100 kW lub 150 kW. Ze złącza prądu przemiennego dostępne są 22 kW mocy. Możliwy jest także dobór rodzaju złączy DC (2x CCS lub 1x CCS i 1x CHAdeMO).