W Warszawie została zorganizowana międzynarodowa konferencja AIR 2022, której celem była wymiana obserwacji, doświadczeń i wiedzy dotyczących branży lotniczej. To inicjatywa Stowarzyszenia Portów Lotniczych V4+ i Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.
Kilkadziesiąt portów lotniczych z 15 krajów spotkało się w Warszawie podczas AIR 2022, by rozmawiać na temat przyszłości europejskich lotnisk, współpracy z branżą turystyczną i wykorzystaniu nowych technologii.
Konferencja AIR 2022 składała się z kilku bloków tematycznych, podczas których wystąpili międzynarodowi specjaliści i eksperci w dziedzinach związanych z branżą. Uczestnicy panelu poświęconemu turystyce zwracali szczególną uwagę na współpracę z całą branżą turystyczną, nie tylko touroperatorami, ale także regionami, miastami, czy nawet hotelami, tak by móc dać pasażerom jak najlepszą ofertę. Jak zauważono; infrastruktura lotnicza musi być dziś bardziej wydajna, zwiększać przepustowość, ale też mocniej dbać o rozwój turystyki przyjazdowej. Zdaniem ekspertów wiele lotnisk skupia się na turystyce wyjazdowej, która jest bardzo ważna, ale turystyka przyjazdowa wpływa bardzo korzystnie na gospodarkę regionu, w którym operuje lotnisko.
Ważnym i często podnoszonym tematem było także wykorzystanie automatyzacji i digitalizacji w lotnictwie. Dziś jednym z największych problemów lotnisk w całej Europie są długie kolejki do odprawy. Dlatego ważnym i palącym tematem zdaniem prelegentów powinno być jak najszybsze wprowadzenie automatycznych odpraw i możliwość szybkiego nadania bagażu.
– Podróż zaczyna się na lotniskach, dlatego tak ważne jest dostarczenie pasażerom jak najwyższej jakości obsługi. To jeden z kluczowych elementów, które sprawiają, że linia lotnicza czy touroperator decydują się na uruchomienie kierunków z danego portu. Lotnisko Chopina i Lotnisko w Radomiu są dziś liderem w Polsce we wprowadzaniu nowych technologii i rozwiązań, które poprawiają komfort pasażerów – powiedział Stanisław Wojtera, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.
Wśród gości Stowarzyszenia Portów Lotniczych V4+ znaleźli się międzynarodowi specjaliści i eksperci w dziedzinach związanych z branżą lotniczą i lotniskową. Jednym z najważniejszych gości spotkania był dyrektor generalny Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI Europe) Oliver Jankovec. Szef ACI Europe pochwalił Polskę jako przykład kraju, który wciąż koncentruje się na długoterminowym planowaniu rozwoju infrastruktury, a takie podejście jego zdaniem staje się niestety coraz rzadsze w Europie. Zdaniem Jankovca lotnictwo znów jest na drodze rozwoju i wzrostu przewozów, co oznacza, że będą potrzebne kolejne inwestycje w branży lotniczej.
– Według naszych najnowszych danych, ruch pasażerski w lipcu podwoił się w europejskiej sieci lotnisk, co oznacza, że zbliżamy się do poziomu sprzed pandemii – powiedział Oliver Jankovec, dyrektor generalny Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI Europe).
Z kolei Rafał Milczarski, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT podczas panelu poświęconemu przyszłości lotnictwa zwrócił uwagę na największą inwestycję w Polsce – Centralny Port Komunikacyjny. Podczas wystąpienia podkreślił, że CPK nie jest zagrożeniem dla portów regionalnych, a sam projekt, które integruje kolej i lotnisko w jednym miejscu może oznaczać całkowitą zmianę w pojęciu podróżowania z Polski.
– Chcemy sprzedawać podróż, łącząc bilet kolejowy i lotniczy. To jest piękny sen przyszłości i jestem pewien, że ten sen się spełni – powiedział Rafał Milczarski.
Największa międzynarodowa konferencja branżowa zorganizowana przez Stowarzyszenie Portów Lotniczych V4+ jest kolejnym krokiem w stronę zacieśniania współpracy rynku lotniczego całej Europy. Obecność reprezentantów z kilkunastu krajów oraz zaangażowanie światowych firm związanych z rynkiem lotniczym i lotniskowym potwierdzają potrzebę i zasadność szerokiej współpracy, która została zapoczątkowana ponad rok temu przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”.