Transformacja cyfrowa to jeden z filarów strategii Grupy Eurocash na lata 2023-2025. Mamy ambicję, by stać się liderem zmian dla całego sektora handlu w Polsce.
Przemysław Ciaś
CIO, Grupa Eurocash
Nasi klienci to w większości właściciele sklepów lokalnych, które wciąż mają duży, bo ponad trzydziestoprocentowy, udział w rynku i są bardzo ważne dla kształtowania lokalnych społeczności. Dostarczenie przedsiębiorcom narzędzi oraz zwiększanie ich kompetencji, tak by mogli konkurować także z supermarketami i dyskontami, traktujemy priorytetowo. Pracujemy nad tym, by nasz podstawowy obszar działalności, czyli hurt, funkcjonował w całości w modelu omnichannel (tj. wielokanałowym, łączącym sprzedaż stacjonarną i online). Taka integracja umożliwi poprawę warunków zakupowych, wzrost lojalności klientów oraz zwiększy sprzedaż B2 B.
Od cyfryzacji handlu nie ma odwrotu
Mimo że na pierwszy rzut oka konsumenci mogą nie zauważyć, jak zdigitalizowane są ich ulubione lokalne sklepy, to od trendu cyfryzacji handlu na każdym poziomie nie ma odwrotu. Już teraz składanie zamówień, wprowadzanie ofert promocyjnych do systemów kasowych, raportowanie danych sprzedażowych dostępne jest dla przedsiębiorców z poziomu desktopu lub telefonu komórkowego. Za każdą promocją czy wprowadzaniem nowego produktu do oferty stoją skomplikowane algorytmy, analizujące profil konsumentów sklepu czy trendy rynkowe. Z drugiej strony są też konsumenci, przyzwyczajeni do przeglądania gazetek promocyjnych, otrzymywania personalizowanych ofert czy płacenia za zakupy swoim smartfonem, którzy podobnych udogodnień oczekują także od naszych klientów.
Chcemy wspierać lokalnych przedsiębiorców – detalistów tworzących polski handel niezależny – w procesie transformacji i wdrażania cyfrowych rozwiązań. Wiemy, że większość z ponad 30 tysięcy klientów korzystających z naszej platformy eurocash.pl, nie mogłaby pozwolić sobie na zbudowanie takiego narzędzia samodzielnie. Nasza platforma i aplikacja mobilna zrewolucjonizowały sposób, w jaki zarządzają swoimi biznesami. Dostarczamy skalę, innowacyjność, rozwiązania technologiczne i logistyczne oraz wiedzę konsumencką, dzięki którym nasi klienci każdego dnia stają się bardziej konkurencyjni i rozwijają swój biznes do pełnego potencjału – a to wszystko z poziomu swojego telefonu lub komputera. Aby zrealizować ambitne cele, jakie stawiamy sobie w obszarze transformacji cyfrowej, powołaliśmy do życia spółkę Innowacyjna Platforma Handlu, która opracowała i rozwija pakiet narzędzi pomagających usprawnić procesy sprzedażowe i lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów.
Wspieranie cyfrowej strony handlu
Wspieranie cyfrowej strony handlu jest dla nas strategicznym elementem rozwoju. Najważniejsze będą dla nas prace nad autorską platformą technologiczną. W jej ramach chcemy inwestować w dalszą integrację systemów POS oraz stworzyć jeden program lojalnościowy dla współpracujących z Grupą sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Duży Ben.
Nie zapominamy też o rozwoju e-commerce. Już teraz jako właściciel największego supermarketu internetowego jesteśmy liderem e-grocery w Polsce. Frisco.pl posiada ponad 51 proc. udziału w rynku dostaw zakupów spożywczych do domu. Z jego usług może korzystać już nawet co czwarte gospodarstwo domowe i stale pracujemy nad rozszerzeniem zasięgu dostaw. Grupa zakłada, że już w 2025 r. przychody Frisco sięgną 1 mld zł.