e-wydanie

0.2 C
Warszawa
czwartek, 18 kwietnia 2024

Zdobyć zaufanie klientów

Z Lucyną Chwastowską, dyrektor Alexa Text-To-Speech w Amazon, rozmawia Justyna Szymańska.

Opowiedz nam krótko o swojej ścieżce kariery, która doprowadziła Cię do obecnego stanowiska w Amazon. Co przyciągnęło Cię do technologii? Jakie są najważniejsze projekty, którymi zarządzałaś w Amazon w Polsce?

Po ukończeniu studiów na Politechnice Wrocławskiej na kierunku inżynierii oprogramowania, praca w branży technologicznej była moim celem i pomysłem na życie zawodowe. Zanim dołączyłam do Amazon w 2021 r., przez blisko dwadzieścia lat pracowałam, a później zarządzałam centrami badawczo-rozwojowymi w kolejnych firmach elektroniki użytkowej jak Motorola, Tieto, BenQ i Siemens. Dziś prowadzę ponad 200-osobowy globalny zespół inżynieryjno-programistyczny Alexa Text-To-Speach. Razem rozwijamy technologię konwertowania tekstu na mowę przy użyciu generatywnych modeli uczenia maszynowego, a zwłaszcza wielkich modeli językowych (Large Language Models, LLM). Dzięki nam Alexa rozumie i komunikuje się w wielu językach oraz różnymi głosami. Szczególnie cieszy mnie nasz projekt nauczenia Alexy mówienia męskim głosem, co jest nie bez znaczenia dla budowania równości w branży technologicznej. Dodam jeszcze, że na bazie rozwiązań Alexa Text-To-Speach uczymy mowy także inne platformy głosowe Amazon. I tak Polly, rozwijana jako produkt AWS, posługuje się biegle również językiem polskim.

Patrząc na to, jak rozwój technologii kształtuje naszą codzienność, jakie są najważniejsze priorytety Amazon na świecie i jak polskie centra badawczo-rozwojowe przyczyniają się do tej globalnej wizji?

Chcemy, aby Alexa jako technologia AI cieszyła się zaufaniem naszych klientów i dawała im wsparcie, doradzała oraz towarzyszyła na co dzień. Co więcej, pracujemy nad nowym wymiarem AI dla Alexy, który nazywamy Inteligencją w tle (Ambient Intelligence). Alexa ma być dostępna zawsze, online i offline, z dowolnego miejsca i urządzenia. Ma przy tym nabyć umiejętność bycia niezauważalną i przewidywać potrzeby użytkownika. Już dzisiaj ponad 30% interakcji w inteligentnym domu jest inicjowanych przez Alexę bez konieczności wydania głosowego polecenia. W naszych centrach rozwoju technologii w Gdańsku, Warszawie i Krakowie pracują zespoły inżynierskie, programistyczne i naukowe, które przyczyniają się do tych innowacji.

Wiem, że osobiście angażujesz się w projekty mające na celu przyciągnięcie kobiet do sektora technologicznego. Czy widzisz większy apetyt kobiet na zaangażowanie się w tę branżę?

Jakie są Twoje kluczowe inicjatywy zachęcające kobiety do korzystania z technologii?

Zwalczamy stereotypy i głośno mówimy o tym, że możemy wspólnie zmieniać świat. Dotyczy to także wyboru przez kobiety rozwoju zawodowego w branży technologicznej. W Amazon Development Center Poland angażujemy się w liczne inicjatywy promujące różnorodność i równość w świecie technologii. Nasza grupa trenerska regularnie organizuje otwarte szkolenia dla kobiet, tych na początku swojej kariery zawodowej, jak i myślących o przekwalifikowaniu. Podczas ostatniego wydarzenia Perspektywy Women in Tech Summit zaoferowaliśmy uczestniczkom sesje mentorskie z blisko 20 naszymi koleżankami. Wkrótce ruszy też 4. edycja programu Girls Do Engineering, którego pomysłodawczynią jest Ewa Kolczyk, Senior Software Development Manager z naszego gdańskiego biura. Program ten został stworzony, by pomóc uczennicom szkół ponadpodstawowych z Trójmiasta w świadomym kształtowaniu kariery w sektorze inżynieryjnym i technologicznym. Dotychczas odbyły się trzy edycje programu, które ukończyło 55 uczestniczek. Jeszcze raz podkreślę: inżynieria i technologia to kreatywne i innowacyjne dziedziny, które oferują wiele możliwości rozwoju dla wszystkich kobiet.

Jednym z motorów wzrostu Polski jest ogromna liczba studentów kończących co roku uczelnie techniczne. Największą po Niemczech w Europie. Jak Amazon podchodzi do uniwersytetów?

Rozwijamy współpracę z uczelniami wyższymi nie tylko w  miastach, gdzie znajdują się Centra Rozwoju Technologii Amazon, ale w całej Polsce. Aktywnie budujemy naszą markę i promujemy możliwości pracy w technologii AI wśród studentów i studentek nie tylko technicznych kierunków. Nasz zespół można spotkać na wydarzeniach adresowanych do naukowców, studentów, jak i na targach pracy. Od kilku lat jesteśmy partnerem takich konferencji jak ML in PL pod patronatem honorowym Uniwersytetu Warszawskiego czy Ghost Day Applied Machine Learning organizowanej przez studentów Politechniki Poznańskiej w ramach EUNICE European University Alliance. Oferujemy również studenckie programy stażowe. Warto podkreślić, że umożliwiamy rozwój kariery naukowej w Amazon jako pracownik etatowy albo współpracownik naukowy (visiting scholar). Działa u nas również Amazon Science, którego naukowcy prowadzą zaawansowane badania w dziedzinach od uczenia maszynowego, przez konwersacyjne AI i robotykę, aż po obliczenia kwantowe.

Jaki wpływ AI, najgorętszy trend IT ostatnich miesięcy, ma na Twoją pracę i Amazon? Czy są jakieś projekty, nad którymi obecnie pracujesz, którymi chciałabyś się z nami podzielić?

Amazon jest liderem technologii AI w wielu obszarach, korzystamy z uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji od ponad 25 lat. Są one obecne zarówno w usługach dla klientów, jak i w działalności operacyjnej: od silników rekomendacji, które personalizują zakupy na Amazon, przez wykorzystujące AI roboty, które optymalizują realizację zamówień w naszych magazynach; po kamery Ring, które czynią okolice naszych domów bezpieczniejszymi. Uruchomiliśmy również zupełnie nowe obszary działalności oparte na sztucznej inteligencji, jak chociażby Alexa.

Wiele dziś mówi się o dużych modelach językowych (LLM), więc powiem o ciekawostce: nasza Alexa zbudowana jest na ponad 30 modelach uczenia maszynowego, by w mniej niż sekundę dostarczyć klientom odpowiedź na zadane pytanie. W zespole pracujemy nad tym, by wypowiedzi Alexy miały więcej cech związanych z płcią, wiekiem, akcentem, językiem i emocjami. Dzięki tym projektom Alexa z radością poinformuje nas o wygranej naszej ulubionej drużyny sportowej, a ze smutkiem o kontuzji zawodnika.

Po tylu latach tworzenia nowych technologii, z których korzystają ludzie na całym świecie, co sądzisz o roli technologii w biznesie i życiu codziennym?

Technologia buduje świat dostępny dla wszystkich. Technologia Alexa wspiera grupy z niepełnosprawnościami w obszarze ruchu, słuchu, wzroku i mowy. Dzięki Alexa osoby z ograniczoną mobilnością mogą korzystać ze sterowania głosowego, które ułatwia im codzienne czynności. Osoby niedosłyszące mogą włączyć na ekranie funkcję Captions i czytać mowę zamiast jej słuchać. Dzięki funkcji “Show and Tell” na urządzeniach Echo Show użytkownicy niedowidzący identyfikują produkty, trzymając je przed ekranem urządzenia. I w końcu dla wszystkich z trudnościami z mową istnieje możliwość interakcji z Alexą poprzez dotyk, korzystając z widżetów na ekranie lub wirtualnej klawiatury. Alexa pozwala również dostosować tempo mówienia według preferencji użytkownika, czy mówić do nas szeptem, kiedy w pokoju obok śpi dziecko. Innowacje technologiczne to dla mnie nie tylko narzędzie, ale misja, do której podchodzę z ogromnym zaangażowaniem i pasją.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Najnowsze