-0.6 C
Warszawa
sobota, 23 listopada 2024

Koniecznie przeczytaj

Jak można skutecznie promować Polskę? Debata w KIG

Istnieje potrzeba skoordynowania działań popularyzujących Polskę, jednak koordynacja ta powinna być dobrowolna – to jeden z wniosków płynących z debaty pt. „Jak skutecznie promować Polskę?”, która odbyła się w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej.

Podczas debaty, która odbyła się 18 czerwca br., eksperci szukali odpowiedzi na najbardziej aktualne pytania związane z szeroką promocją Polski. Jak przebić się na świecie z polską narracją i wizją przyszłości? Jak promować Polskę jako kraj atrakcyjny dla turystów? Jak budować markę „Polska” poprzez kulturę? Jak wykorzystać sukcesy polskich sportowców do promocji kraju? I wreszcie; jak promować polską gospodarkę poprzez produkty „Made in Poland”?

Tematyka debaty oraz opinie ekspertów na temat promocji Polski na arenie międzynarodowej są ważne z punktu widzenia przyszłorocznego sprawowania przez Polskę prezydencji w Radzie UE.

W debacie uczestniczyli: Andrzej Arendarski, prezydent Krajowej Izby Gospodarczej; Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej; prof. Michał Kopczyński, Wydział Historii Uniwersytetu Warszawskiego, koordynator projektów badawczych Muzeum Historii Polski; Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Godła Promocyjnego „Teraz Polska” oraz Czesław Lang, były kolarz, wicemistrz Olimpijski, organizator Tour de Pologne. Debatę poprowadził Wojciech Szeląg z TVP Info.

Czesław Lang zaznaczył, że popularni sportowcy i sport są najłagodniejszą formą promowania kraju. – Mówimy o wielkich nazwiskach, takich jak Świątek, Lewandowski, Hurkacz. Lecz nie tylko. Od 30 lat organizujemy popularny na świecie Tour de Pologne. Każdy sport ma inną specyfikę, kolarstwo jest dyscypliną, która dociera do ludzi. Przejeżdżając przez kraj można opowiedzieć o jego kulturze, historii, ukazać jego atrakcyjność, co wykorzystują choćby Francuzi czy Włosi. Układając trasę wyścigu i przygotowując się do transmisji telewizyjnej wyszukujemy najpiękniejsze zakątki Polski. Pamiętamy, że przez pięć godzin trwa transmisja do około stu państw. W zeszłym roku w Indiach oglądało naszą imprezę blisko 7 mln ludzi – tłumaczył olimpijczyk.

Prezydent Andrzej Arendarski zaznaczył, że pieniądze na promocję są ważne, jednak same środki finansowe nie wystarczą. Przykładem tego jest wątpliwy sposób budowania marki przez państwa arabskie, którym wypominano, że podczas budowania obiektów sportowych w Katarze zginęło wielu pracowników. Prezydent przypomniał też, że kilkanaście lat temu KIG uznał, że wobec szczupłości środków finansowych potrzebny jest dobry pomysł. Wtedy też prof. Wally Olins, czołowy specjalista od brandingu, opracował program działań promocyjnych. – Niestety nic z tego finalnie nie wyszło. A w Polsce wydawanie pieniędzy na promocję nie było i nie jest poważnie traktowane. Dzisiaj sytuację ratuje UE, która przeznacza fundusze na promocję europejskiej gospodarki – mówił prezydent Arendarski. Zaznaczył przy tym, że nie mamy takiej marki jak francuski szampan czy szwajcarski zegarek. – Bigos i barszcz to za mało, a wódka jest mało wdzięcznym produktem. Tymczasem popularna marka ułatwia promocję gospodarki. Nie umiemy wykorzystywać promocyjnie takich marek jak Lech Wałęsa, Jan Paweł II, Robert Lewandowski czy Iga Świątek – stwierdził Arendarski.

Prezydent odniósł się do rozwiązań systemowych. – Jeżeli promocja Polski przez administrację publiczną byłaby mądrze przygotowana, to jestem „za”. Bo kupowanie jachtu za setki tysięcy dolarów w zagranicznej stoczni, który miał rozsławiać brand „Polska” na całym świecie, uważam za absurdalne. Powinna być poważna, centralna instytucja promocyjna, coś w rodzaju rady promocji, która wiązałaby promocyjny wysiłek publiczny z prywatnym. Pozwalałoby to wykorzystać efekt synergii i jednocześnie nie powinno krępować działań innych instytucji i organizacji – podsumował prezydent Arendarski.

Prezes Rafał Szmytke zauważył, że ponieważ mamy bardzo zróżnicowaną ofertę turystyczną, którą staramy się kierować do wielu państw na świecie, to jesteśmy w stanie „uszyć” promocję i turystyczny produkt pod konkretnego odbiorcę. Pewnym fenomenem jest popularność Zakopanego wśród arabskich turystów, co również zawdzięczamy promocji, którą przeprowadziliśmy wspólnie z Małopolską Organizacją Turystyczną. Mamy też sygnały, że zagraniczni turyści zaczynają się interesować Mazurami i naszym morzem – mówił prezes Szmytke.

– W promocji wykorzystujemy przynależność do UE, co pozwala tworzyć bazę, jaką jest przeświadczenie, że kraj jest bezpieczny i stabilny. Fakt, że jesteśmy krajem stosunkowo nowym w Unii i mało znanym, a zarazem jednym z ważniejszych, powoduje, że najtrudniejszą pracę mamy za sobą. Oferujemy unijne standardy, a zarazem mamy efekt zaciekawienia. W przypadku Paryża zderzenie posiadanych przez turystów wyobrażeń z obecną rzeczywistością może rozczarować. W Polsce odwiedzający nasz kraj może odkryć, że mamy jedną z najlepszych na świecie baz kongresowo-konferencyjno-hotelowych – mówi Szmytke – Pierwszym skojarzeniem zagranicznych turystów związanym z Polską jest element europejskiej i światowej kultury. Po pozytywnym zaskoczeniu zdecydowana większość turystów do nas wraca.

Prezes POT nawiązał też do wątku jednoczenia wysiłków promocyjnych. – Fakt, że na świecie funkcjonuje około 150 narodowych organizacji turystycznych pokazuje, że taka formuła się sprawdziła. My mamy trochę łatwiej, bo mamy regionalne i lokalne organizacje turystyczne i spinającą je rządową agencję, czyli Polską Organizację Turystyczną. Na szczęście regionalne i lokalne organizacje turystyczne nie są zależne od prezesa POT. Naszą działalność staramy się minimalizować, dając w ten sposób pole 16 organizacjom regionalnym, bo one między sobą zdrowo konkurują. Jednak owe 16 organizacji regionalnych i ponad setka lokalnych nie przebiją się na rynkach dalekich, bo tam potrzebny jest silny brand „Polska” – ocenił ekspert.

Prof. Michał Kopczyński ujawnił z kolei, że po EURO 2012 liczba oprowadzanych grup cudzoziemców jest dziesięciokrotnie większa. – Czyli nie jest tak, że jak powiemy o wspaniałościach Krakowa, to przyjadą tłumy. Francuzi wymyślili Tour de France po klęsce w wojnie z Prusami w 1870 r., żeby budować jedność narodu. Dziś oglądając ich transmisje, potencjalni turyści słyszą o wspaniałych serach, zabytkach, widzą piękne widoki z helikopterów. Tour de Pologne się na tym wzoruje – mówił prof. Kopczyński.

Jego zdaniem, powinniśmy podkreślać to, co pozytywnie różnicuje nas z innymi krajami. – Mamy taką oryginalność jak kultura sarmacka. Możemy mieć różne oceny I Rzeczypospolitej, lecz mamy coś, czego nie ma Zachód, co pokazuje, że jesteśmy pośrodku między Wschodem, i to orientalnym, a Zachodem. Mamy też w historii wyróżniające elementy, takie jak elekcje, czyli wolne wybory i tolerancję religijną – tłumaczył prof. Kopczyński.

Czy powoływać centralną instytucję, która powinna promować polską historię? – Instytucję na pewno nie, bo pochłaniałaby środki na działania administracyjne, natomiast powinna istnieć jakaś rada koordynująca działania tam, gdzie jest to potrzebne – stwierdził historyk.

Prezes Krzysztof Przybył przypomniał, że Fundacja od ponad trzech dekad promuje najlepsze polskie produkty. – Pamiętam, że kiedyś polskie firmy wykupywały zagraniczne marki, aby pod nimi sprzedawać swoje produkty. Dziś jest na odwrót, to zagraniczne firmy kupują i chwalą się, że w ofercie mają polskie produkty. Przy czym nie chodzi o same nazwy, tylko o zjawisko ukrywania pochodzenia produktów lub na odwrót, chwalenia się miejscem wytwarzania – mówił prezes Przybył. – Jeżeli mówimy o sile marki „Polska”, to kwestie turystyki, gospodarki, dyplomacji, sportu, są bardzo ważne, podobnie jak same produkty i ich jakość. Nasze badania pokazują, że marka „Teraz Polska” wzrosła z 50-55 proc. do 85 proc., co pokazuje, że polskość sprawia nam coraz większą radość. Coraz bardziej wierzymy też w jakość polskich produktów. Co oznacza, że możemy z nimi wychodzić na zewnątrz – stwierdził prezes Fundacji.

Krzysztof Przybył podzielił się też doświadczeniami dotyczącymi współpracy międzybranżowej. – Zawsze byłem zwolennikiem koordynacji i współpracy, bo kierując od 18 lat Fundacją przekonałem się, że o wiele więcej można osiągnąć próbując koordynować działania i łącząc siły w nieformalny sposób. Nie da się stworzyć instytucji, która próbowałaby siłą narzucić swoje rozwiązania promocyjne, bo każda z branżowych organizacji ma swoje obowiązki i priorytety – stwierdził prezes Fundacji.

Opinie ekspertów potwierdzają wyniki panelu badawczego Ariadna. Według raportu z czerwca 2024 r., 78 proc. Polaków uważa Polskę za kraj zdecydowanie lub raczej atrakcyjny dla mieszkańców innych krajów. Do najbardziej atrakcyjnych miejsc i zajęć dla zagranicznych turystów zaliczamy góry (47 proc.), muzea i zabytki (38 proc.), morze (37 proc), jak też próbowanie lokalnej kuchni (28 proc.). Aż 71 proc. respondentów ocenia, że przynależność do UE zdecydowanie lub raczej zwiększa atrakcyjność Polski, brak wpływu dostrzega 25 proc. a negatywny wpływ jedynie 4 procent. Aż 83 proc. badanych uważa, że Polska potrzebuje narodowej organizacji turystycznej która zajmowałaby się promocją naszego kraju.

Parterem merytorycznym wydarzenia były Polska Organizacja Turystyczna, Krajowa Izba Gospodarcza i Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska, a partnerami medialnymi: Dziennik Gazeta Prawna i portal RaportCSR.pl.

KS

Najnowsze