3.9 C
Warszawa
środa, 4 grudnia 2024

Centrum Janki na drodze do zrównoważonej przyszłości – strategia ESG w praktyce

W dobie rosnącej świadomości ekologicznej strategia ESG staje się kluczowym elementem rozwoju firm. W Polsce jednym z liderów branży nieruchomości handlowych w tej dziedzinie jest Centrum Janki, które dzięki realizacji strategii osiąga imponujące efekty w zakresie ochrony środowiska, wsparcia lokalnych społeczności oraz transparentnego zarządzania.

Strategie oparte na filarach ESG (Environmental, Social, Governance) ostatnio zyskują na znaczeniu, stając się narzędziem w budowaniu zrównoważonego biznesu. Coraz częściej firmy, które inwestują w ESG, obserwują wzrost zaangażowania interesariuszy i lojalności klientów. Według raportu KPMG z 2023 r. 80 proc. inwestorów z regionu CEE uwzględnia elementy ESG jako kluczowe przy ocenie wartości firmy, a spółki te postrzegane są jako bardziej odpowiedzialne i wiarygodne, co może także korzystnie wpłynąć na ich wizerunek i relacje z klientami, partnerami oraz pracownikami. W Polsce podejście to zdobywa popularność m.in. w sektorze nieruchomości handlowych, gdzie priorytetem staje się wspieranie lokalnych społeczności oraz optymalizacja zużycia energii.

Centrum Janki stawia na ESG

Centrum Janki jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych centrów rodzinnych na Mazowszu. W ciągu ostatnich lat w obiekcie wdrożono strategię ESG, która obejmuje szerokie działania w trzech obszarach – środowiskowym, społecznym i zarządczym. Jej celem jest minimalizacja negatywnego wpływu na środowisko oraz wzmacnianie relacji z lokalnymi społecznościami, co – zgodnie z wytycznymi ONZ – wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju.

– Zdajemy sobie sprawę, że odpowiedzialność za naszą działalność handlową sięga daleko poza budynek Centrum Janki. Właśnie dlatego konsekwentnie realizujemy założenia ESG, aby nie tylko wspierać ekologię i społeczność, ale też wyznaczać nowe standardy w branży. Nasza strategia opiera się na edukacji przez działanie, a tym samym wpływanie na zmianę postaw społeczeństwa. Podejmowane przez nas inicjatywy są zgodne z ambicją centrum – bycia miejscem ekologicznym, inkluzywnym i aktywizującym lokalne społeczności. Ostatni rok pokazał, że przynoszą one efekty zarówno w zakresie zrównoważonego rozwoju, jak i wzmacniania relacji z naszymi klientami i partnerami – mówi Marta Grabska, Asset Manager, Cromwell Property Group.

Zielona transformacja

Jednym z priorytetów strategii ESG Centrum Janki jest dążenie do zmniejszenia szkodliwego wpływu na środowisko. Dzięki modernizacjom i inwestycjom w nowoczesne technologie centrum osiągnęło redukcję emisji CO₂ o 91,8 proc. względem 2014 r., zmniejszenie zużycia energii o 12 proc., zużycia wody o 24 proc., a gazu o 6 proc. Dodatkowo zakup zielonej energii w wysokości 16 800 MWh przyczynił się do znacznego ograniczenia emisji. Wokół budynku postawiono na zieleń – posadzono 11 tys. roślin, które wspierają lokalne ekosystemy i poprawiają jakość powietrza. Realizowany jest także projekt „Rośnij dziko”, którego założeniem jest tworzenie na zurbanizowanych terenach przestrzeni m.in. dla owadów, dzikich pszczół, pajęczaków czy ptaków.

– W branży nieruchomości handlowych inwestycje w działania proekologiczne stają się coraz bardziej opłacalną strategią, zarówno ze względu na oszczędności, jak i na rosnące oczekiwania konsumentów. Obiekty handlowe dysponują dużymi powierzchniami, co stwarza możliwości wprowadzania rozwiązań zmniejszających zużycie energii czy wody, takich jak optymalizacja zarządzania oświetleniem, wentylacją czy ogrzewaniem. Dzięki skali działania nawet drobne udoskonalenia mogą przełożyć się na znaczące redukcje kosztów i ograniczenie emisji. Dodatkowo centra handlowe, odwiedzane codziennie przez tysiące osób, odgrywają także rolę edukacyjną, wpływając na świadomość konsumentów w zakresie zrównoważonego rozwoju – mówi Jan Borůvka, Portfolio Management Director, Star Capital Finance.

Centrum Janki, stawiając na integrację i wsparcie lokalnych społeczności, stworzyło w minionym roku Przestrzeń dla Klimatu – 240-metrową edukacyjną strefę ekologiczną, która poprzez interaktywne elementy uczy ekologii i promuje odpowiedzialne podejście do odpadów. Na dwóch poziomach, w otoczeniu naturalnej roślinności, klienci mogą korzystać z urządzeń m.in. kosza do automatycznej segregacji śmieci czy butelkomatu. Dzięki funkcjom opartym na sztucznej inteligencji wykorzystanym m.in. w koszu samosegregującym, rowerom ładującym telefony czy makietom edukacyjnym, obiekt promuje odpowiedzialne zachowania i oferuje atrakcyjną edukację. Ponadto centrum bierze udział w wydarzeniach, które angażują lokalnych mieszkańców w ekologiczne inicjatywy. Jednym z nich był ekopiknik w Falentach, który przyciągnął ponad 600 odwiedzających. W ramach niego odbywały się warsztaty zero waste, animacje dla dzieci, a uczestnicy mieli okazję wziąć udział w konkursach ekologicznych.

Strefy edukacyjno-rozrywkowe – oferta dostosowana do lokalnychpotrzeb

Jednym z kluczowych celów strategii ESG w obszarze społecznym jest aktywizacja społeczności oraz tworzenie przyjaznej przestrzeni dla wszystkich grup odbiorców. Kluczową rolę pełnią innowacyjne strefy edukacyjno-rozrywkowe, np. Jankowa Polana – multisensoryczna sala zabaw stworzona w koncepcji „edutainment”, czyli połączenia edukacji z rozrywką, która angażuje dzieci do poznawania przyrody za pomocą wszystkich zmysłów. Dzieci mogą także uczyć się, bawiąc – na placu zabaw, gdzie mikroświat pokazano w skali makro, w Leśnym Liliputkowie – przestrzeni, w której odbywają się bezpłatne warsztaty czy przy interaktywnym Machinarium, które pokazuje procesy zachodzące w ekosystemie.

– Nasze działania edukacyjne w obszarze ochrony środowiska mają na celu angażowanie nie tylko dorosłych, ale także dzieci. W specjalnie zaprojektowanych strefach edukacyjno-rozrywkowych najmłodsi poznają świat natury i ekologii, co pomaga im lepiej zrozumieć przyrodę i zasady ochrony środowiska. Dzięki takim inicjatywom Centrum Janki stało się czymś więcej niż miejscem zakupów. To przestrzeń spotkań, edukacji i inicjatyw społecznych. Widząc, że nasi klienci chętnie biorą udział w takich wydarzeniach, mamy dowód na to, że edukacja ekologiczna w centrum handlowym może mieć realny wpływ na wzrost świadomości środowiskowej – mówi Anna Paziewska, dyrektor Centrum Janki, Apsys Polska SA.

Dla starszych użytkowników stworzono Przestrzeń dla Biznesu – 150 m² miejsca sprzyjającego pracy indywidualnej i zespołowej. Znajdują się tam stanowiska do pracy, strefa rozrywki i chill-out czy budka akustyczna zapewniająca komfortowe warunki do prowadzenia rozmów. W każdym miesiącu z Przestrzeni korzysta ponad 4 tys. freelancerów oraz lokalnych przedsiębiorców, którzy w ramach bezpłatnych warsztatów organizowanych przez centrum mogą też rozwijać swoje kompetencje.

Wzmacnianie relacji z klientami i partnerami

Strategia ESG Centrum Janki w obszarze zarządzania korporacyjnego to odpowiedź na wymagania rynku i interesariuszy, skupiająca się na transparentności, etyce i spójnych zasadach współpracy z partnerami. Jej przykładem jest wdrożenie Kodeksu Etyki i Kodeksu Dobrych Praktyk, które wytyczają zasady postępowania w sytuacjach wrażliwych lub budzących wątpliwości. Dodatkowo zielony załącznik do umów określa ramy prowadzenia polityki ESG i wyznacza standardy dotyczące bieżącej działalności czy prac konserwacyjnych, co minimalizuje wpływ na środowisko i angażuje partnerów biznesowych w długofalową politykę proekologiczną.

Realizacja strategii ESG przez Centrum Janki pokazuje, że działania proekologiczne nie są wyłącznie kwestią wizerunkową, ale przynoszą również efekty finansowe. Wzrost punktacji GRESB z 85 do 91 i zadowolenie klientów oraz partnerów biznesowych świadczą o tym, że Centrum Janki wyróżnia się na tle konkurencji i odpowiada na współczesne wyzwania.

– Strategia ESG to dla nie tylko realizacja celów, ale też sposób na wspieranie konkretnych wartości – odpowiedzialności środowiskowej, współpracy z lokalną społecznością i transparentności w zarządzaniu. W Centrum Janki priorytetem są działania ograniczające wpływ na środowisko, edukacja ekologiczna i prospołeczna. Wdrażanie ich w ramach strategii ESG to inwestycja w przyszłość, która przynosi korzyści środowisku – mówi Marta Grabska.

Czy ESG stanie się standardem, który wyznaczy nowy kierunek dla całej branży? Centrum Janki jest przykładem, że na ten krok czeka wielu świadomych klientów i partnerów biznesowych.

https://kpmg.com/pl/pl/home/insights/2024/07/rosnace-znaczenie-esg-due-diligence.html

***

Współwłaścicielem większościowym Centrum Janki jest czeska spółka Star Capital Finance – ekspert w zakresie finansowania przedsiębiorstw i doradztwa na rynku nieruchomości zarządzająca portfolio 12 obiektów o wartości 655 mln euro. Asset managerem obiektu jest Cromwell Property Group, a za zarządzanie odpowiada firma Apsys Polska.

Materiał partnera

FMC27news