9.7 C
Warszawa
czwartek, 19 grudnia 2024

Dwie trzecie Polaków planuje skorzystać z promocji podczas świątecznych zakupów

Internet staje się kluczowym źródłem poszukiwania okazji. W tym roku 48 proc. konsumentów planuje robić zakupy wyłącznie w sieci, a 37 proc. wybiera połączenie ofert online i sklepów stacjonarnych1. W jaki sposób przedsiębiorcy mogą przygotować się na napływ klientów i jak zwiększyć koszyki zakupowe konsumentów?

Lubimy promocje i rabaty

Dla ponad połowy Polaków kupujących w Internecie to cena jest głównym czynnikiem w procesie decyzyjnym (53 proc.)2. Promocje i obniżki przyciągają szczególną uwagę konsumentów, co sprawia, że skuteczna strategia promocyjna staje się jednym z najbardziej cenionych elementów oferty.

– Promocje i obniżki cen to szansa na oszczędności, a dla firm – okazja do przyciągnięcia nowych klientów. Współczesny polski konsument wyróżnia się praktyką w zarządzaniu wydatkami oraz otwartością na nowe technologie i media społecznościowe. To otwiera perspektywy, ale niesie też za sobą pewne wyzwania wynikające z konieczności dostosowania strategii i ofert do zmieniających się preferencji coraz bardziej cyfrowych klientów. Jak pokazują wyniki naszego badania, już niemal co trzeci mikroprzedsiębiorca decyduje się na wprowadzanie obniżek cen i/lub promocji (32 proc.) a czterech na 10 planuje rozwój biznesu3 – mówi Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Ważny jest wybór metod płatności

Podczas zakupów coraz chętniej sięgamy po karty – te tradycyjne i w smartfonie, ponieważ postrzegamy je jako szybkie, bezpieczne i wygodne. Potwierdza to najnowszy raport PolCard from Fiserv „Preferencje płatnicze Polaków 2024”, który pokazał, że blisko 75 proc. Polaków regularnie płaci kartą, telefonem bądź zegarkiem. Wyniki badania Fundacji Polska Bezgotówkowa wskazują, że już ponad 65 proc. wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w 2023 r. w Polsce zrealizowanych zostało bezgotówkowo4. Płatności bezgotówkowe dominują w sklepach z obuwiem i odzieżą (70 proc.), w sklepach wielkopowierzchniowych – supermarketach i hipermarketach (69 proc.), księgarniach, kioskach i sklepach papierniczych (65 proc.), drogeriach, aptekach i na stacjach paliw (64 proc.). 60 proc. respondentów biorących udział w badaniu Fundacji Polska Bezgotówkowa przyznało, że w 2023 r. częściej płacili bezgotówkowo niż w 2022 r.5

– Przedsiębiorcy powinni zadbać o to, aby zapewnić klientom wybór metody płatności, aby ci mogli zapłacić tak, jak lubią. Dotyczy to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Na rynku pojawił się również globalny standard płatności kartą w internecie – Click to Pay, który pozwala szybko i bezpiecznie zapłacić za zakupy online jednym kliknięciem. Click to Pay opiera się na zaawansowanej technologii tokenizacji, która zastępuje wrażliwe dane karty płatniczej unikalnym tokenem. To oznacza, że nawet jeśli dane transakcji zostałyby przechwycone, nie mogą zostać użyte do wykonania innej transakcji. Płatności elektroniczne są bezpieczne i wygodne, dlatego coraz częściej sięgają po nie klienci – komentuje Joanna Erdman.

Oczekujemy idealnie dopasowanych ofert

64 proc. ankietowanych przyznało, że chce kupować od firm, które mogą zaoferować im spersonalizowane doświadczenia6. Sprzedawcy coraz chętniej inwestują zatem w technologie oparte na sztucznej inteligencji, aby poprawić wrażenia zakupowe swoich klientów w Internecie, czerpiąc jednocześnie z rozwiązań stosowanych w sklepach stacjonarnych. Rośnie popularność i wykorzystanie zaawansowanych narzędzi służących np. do wyszukiwania produktów na platformach sprzedażowych. Właściciele sklepów online coraz częściej wdrażają live chaty, a niektóre większe platformy udostępniają swoim klientom nawet wirtualne przymierzalnie i asystentów zakupowych online, którzy doradzają im w doborze produktów.

1. Badanie „Black Friday 2024” PMR Market Experts

2. Raport 2024 Semseo: Nawyki e-zakupowe Polaków – ile wydajemy w Internecie i co najchętniej kupujemy?

3. Badanie przeprowadzone przez Wavemaker Global dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, 2023 r.

4. Badanie Polasik RESEARCH „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie” dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, 2023

5. Badanie Polasik RESEARCH „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie” dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, 2023

6. Na podstawie wyników badań wykonanych w 2024 r. przez firmę Qualtrics.XM, na grupie 23 730 konsumentów w 23 krajach ogłoszono globalne trendy konsumenckie na 2025 r..

FMC27news