4 C
Warszawa
sobota, 21 grudnia 2024

Raben Transport przyspiesza z redukcją emisji dzięki HVO100

Redukcja emisji to temat, którego nie można odkładać na później – szczególnie w branży TSL. W Raben Transport jesteśmy świadomi naszej odpowiedzialności w tej dziedzinie, a zarazem mamy ambitne zobowiązania. Dlatego nie czekamy na przełom technologiczny, tylko korzystamy z już dostępnych rozwiązań o potwierdzonej skuteczności. Jednym z nich jest biopaliwo HVO100.

Joanna Górna, Key Account Manager w Raben Transport

Unia Europejska dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej, m.in. wprowadzając rozmaite regulacje dotyczące poziomu emisji w transporcie. Nie mamy jednak złudzeń, że upowszechnienie pojazdów z napędem elektrycznym i wodorowym, zwłaszcza tych najcięższych, wymaga czasu. Korzystnym rozwiązaniem w okresie przejściowym wydaje się biopaliwo HVO100, czyli hydrorafinowany olej roślinny (hydrotreated vegetable oil). Potwierdzają to opinie ekspertów, którzy uważają je za jedno z dwóch „zielonych” i najbardziej niskoemisyjnych, a przy tym skalowalnych narzędzi – obok energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych – które mogą odegrać największą rolę w procesie dekarbonizacji.

Biopaliwo w praktyce 

Zainteresowaliśmy się tym produktem już siedem lat temu, ale wówczas był dostępny jedynie w Skandynawii. Na szczęście od tego czasu dokonał się spory postęp i w drugiej połowie 2023 r. Grupa Raben zaczęła testować HVO100 w Holandii. Od lutego 2024 r. tego biopaliwa używają ciężarówki Raben Transport obsługujące trasy międzynarodowe – w Niemczech, Austrii i Czechach. Prawdziwym kamieniem milowym jest dla nas utworzenie własnej stacji HVO100 w Polsce. 12 listopada uruchomiliśmy ją w Gądkach pod Poznaniem, ponadto weryfikujemy umieszczenie takiego zbiornika w naszej bazie w Gliwicach.

Obecnie biopaliwo tankuje kilkanaście pojazdów ciężarowych należących do Raben Transport. W tej kwestii musimy wcisnąć pedał gazu, bo już w 2025 r. zamierzamy osiągnąć 10-procentowy udział pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi we flocie, który do końca dekady ma wzrosnąć do 75 proc. Naszymi działaniami wspieramy realizację zobowiązań Grupy Raben, które zakładają redukcję intensywności emisji z działalność transportowej o 10 proc. oraz emisji w zakresie 1 i 2 o 38,7 proc. (cel SBTi) do 2030 r. względem wartości z 2020 r. Na ten moment ok. 5 proc. floty własnej całej Grupy Raben stosuje HVO100, a poziom ten wciąż rośnie, co z pewnością przełoży się na tempo realizacji naszych celów.

Zmniejszyć emisję CO2

HVO100 jest rekomendowane przez głównych producentów aut ciężarowych do stosowania w tradycyjnych silnikach wysokoprężnych jako zamiennik zwykłego diesla. Charakteryzuje się bardzo wysokim potencjałem redukcji emisji – nawet o 90 proc. mniej CO2 uwalnianego do atmosfery w porównaniu ze średnimi wartościami, które Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami przyjmuje dla diesla B0 (czyli niezawierającego substancji organicznych). Co więcej, pozwala zmniejszyć emisję bez konieczności dodatkowych inwestycji – wymiany floty, modyfikacji pojazdu czy budowania specjalnej infrastruktury do tankowania.

Tu warto wspomnieć o jeszcze jednym aspekcie używania HVO100. To syntetyczne, odnawialne paliwo powstaje w zaawansowanym procesie rafinacji, jednak jego baza jest dość prosta – to np. kukurydza lub tłuszcze roślinne i zwierzęce będące odpadem przemysłowym. W Raben Transport stosujemy paliwo wytworzone z tego drugiego surowca. Zalety takiego rozwiązania są podwójne: obniżamy emisyjność przy zachowaniu parametrów jazdy i jakości świadczenia usług, a zarazem wykorzystujemy coś, co zostałoby po prostu zutylizowane bez żadnego pożytku dla planety. 

HVO100 ma jednak swoje ograniczenia, do których należą wciąż limitowana dostępność oraz wysoka cena – kilkanaście, kilkadziesiąt procent więcej niż olej napędowy, zależnie od kraju zakupu. To inwestycja, jaką Raben Transport wspólnie z klientami podejmuje z korzyścią dla środowiska i procesu dekarbonizacji. Bardzo nas cieszy takie podejście, bo dzięki temu możemy skuteczniej realizować wspólny cel, tym bardziej że dotyczące przedsiębiorstw wymogi prawne w zakresie redukcji emisji nakładają na nas i naszych partnerów obowiązek raportowania aktywności podjętych w tym zakresie.

Materiał partnera

FMC27news