21.6 C
Warszawa
czwartek, 24 kwietnia 2025

This job is about more than logistics

This job is about more than logistics… jak Employee Value Proposition może nadawać głębszy sens naszej pracy. 

Joanna Kwaśniewska, Employer Branding Expert, Kuehne + Nagel

Jak stworzyć EVP globalnej marki, tak by wartości w nim zawarte odzwierciedlały faktyczne odczucia pracowników w ponad
100 krajach?  

Spółka Kuehne+Nagel zatrudnia na całym świecie ponad 80 tys. pracowników, a w Polsce obecna jest w 29 lokalizacjach, zatrudniając blisko 2 tys. osób. 

By pracownicy mieli wpływ

Nie jest tajemnicą, że wypracowanie spójnego EVP popartego solidnymi filarami, z którymi może utożsamiać się pracownik zarówno w Stanach Zjednoczonych, Indiach, jak i w Polsce, nie jest łatwe. Jak to zrobić, by pracownicy mieli wpływ na budowanie strategii opartej na wartościach i korzyściach, które są im bliskie? 

Proces tworzenia i diagnozowania, co jest autentyczną przewagą Kuehne+Nagel na rynku pracy, rozpoczął się blisko dwa lata temu. W naszej organizacji, zarówno w Polsce, jak i w innych krajach, widzimy utrzymujący się trend długoletniej współpracy, a średni staż pracy w naszej organizacji to blisko siedem lat. Możemy uznać to za nie lada sukces, biorąc pod uwagę bardzo duże zróżnicowanie grup pracowników. 50 proc. osób w naszej organizacji to pracownicy biurowi, a kolejne 50 proc. pracownicy magazynowi. Każda z grup ma zupełnie inne oczekiwania od pracodawcy, korzysta z innych form rozwojowych czy możliwości benefitowych. Często trudno jest zaprojektować jedno działanie, które będzie odpowiadało wszystkim, a w zasadzie często jest to niemożliwe. Tak więc była w nas ogromna ciekawość, co sprawia, że nasi pracownicy chcą pracować właśnie w tym miejscu, przy tak dużej konkurencji na rynku. 

Wracając do EVP, długo zastanawialiśmy się, jak rozpocząć pracę nad jego wdrożeniem. Globalnie rozpoczęto od realizacji grup fokusowych oraz przeprowadzenia badania weryfikującego, jakie wyróżniki widzą pracownicy spółki na lokalnych rynkach. Na tej podstawie zostały one określone filarami EVP, inaczej mówiąc wartościami, z którymi wszyscy się identyfikujemy. 

Nasze filary Employee Value Proposition 

Leading the way / Wyznaczamy kierunek 

Praca w Kuehne+Nagel wywiera realny wpływ: od dostarczania leków ratujących życie na całym świecie przez inwestowanie w zrównoważoną logistykę aż po tworzenie innowacyjnych rozwiązań magazynowych i wspieranie lokalnych społeczności.​ 

To także gwarancja pracy opartej na solidnych fundamentach i bogatym dziedzictwie, oferując pracownikom bezpieczne i stabilne środowisko pracy. ​ 

Empowering people / Wzmacniamy ludzi

Bycie częścią Kuehne+Nagel to znacznie więcej niż praca. To poczucie przynależności do wyjątkowej społeczności opartej na koleżeństwie, wsparciu i wzajemnym zaufaniu. Ta kultura daje nam moc do działania. 

Growing above and beyond / Dajemy możliwości rozwoju 

W Kuehne+Nagel wierzymy, że każdy ma talent, dlatego tworzymy środowisko sprzyjające jego rozwijaniu. Z nami możesz kształtować swoją karierę i odkrywać swój potencjał. 

W tej różnorodności talentów, lokalizacji i środowisku przesłanie jest proste: myśl nieszablonowo i poszerzaj swoje horyzonty. 

Making a difference / Wprowadzamy zmiany na lepsze

Kuehne+Nagel to miejsce, gdzie pomysły są doceniane, a każdy może wnosić swój wkład na różny sposób. Dajemy przestrzeń do tworzenia rozwiązań, które mają realny wpływ na naszych pracowników i klientów.​ 

​Każdy może zaangażować się w znaczące inicjatywy wspierające dążenie do postępu społecznego. Niezależnie od tego, czy angażujesz się w inicjatywy zewnętrzne, czy wewnętrzne, praca w logistyce odgrywa ważną rolę w kształtowaniu jutra.​  

Wszystkie filary oddają przewagi naszej organizacji i powody, dla których nasi pracownicy chcą rozwijać się właśnie w Kuehne+Nagel, a nie w organizacjach zbliżonych do naszego profilu działalności. Jednak bez właściwej komunikacji nie możemy mówić o wdrożeniu projektu z sukcesem.  

Komunikacja EVP 

Pozostało nam już „tylko” stworzenie części komunikacyjnej. Jak wspomniałam wcześniej, musi być ona dostosowana do różnych grup pracowników i trafiać prosto w ich serca. 

Naszym przesłaniem stało się hasło: A career at Kuehne+Nagel is more than you imagine. Praca w Kuehne+Nagel to znacznie więcej niż możesz sobie wyobrazić. Jest to śmiałe hasło, ale jakże trafnie oddające nasz wkład w otaczający nas świat.  

Logistyka wpływa na każdy aspekt naszego życia: codzienne dobra, z których korzystamy, opiekę zdrowotną, na której polegamy, zaawansowane technologicznie produkty, które kochamy i wiele więcej. W centrum tej komunikacji jest nasz pracownik, bez którego leki ratujące życie nie dotarłyby do ciężko chorych pacjentów, świeża żywność nie trafiłaby na półki w naszych sklepach, a nasze dzieci nie mogłyby się rozwijać bez kreatywnych zabawek. Razem budujemy te historie, które dotyczą nas lokalnie i razem dbamy, by komunikacja była dostosowana do wszystkich naszych pracowników, którzy są najważniejszym ogniwem naszej firmy. 

Diabeł tkwi w szczegółach

Nawet najlepiej zaplanowany projekt nie powiedzie się, gdy zabraknie z pozoru niewielkich elementów, ale jakże istotnych z punktu widzenia indywidualnego pracownika w firmie zatrudniającej ponad 80 tys. osób.  

Język lokalny 

Nie wyobrażam sobie, by taki projekt jak EVP, który opiera się na wartościach, korzyściach, które sami pracownicy wskazują za najistotniejsze u pracodawcy, był oparty na komunikacji w języku obcym. Każdy element naszego przekazu jest możliwy do przetłumaczenia z języka angielskiego na język lokalny. Często duże korporacje zatracają się w swojej wielkości, twierdząc, że już każdy na świecie operuje językiem angielskim. Nic bardziej mylnego, ale też zdecydowanie łatwiej poczuć zaangażowanie, gdy widzisz, że druga strona stara się zrobić wszystko, byś czuł się komfortowo w miejscu pracy. 

Nasze lokalne historie 

Podczas wdrożenia całego projektu pracowaliśmy – i nadal pracujemy – nad tworzeniem naszych własnych lokalnych historii, które ukazują wpływ naszych pracowników na otaczający świat. Jesteśmy również zachęcani, by dzielić się naszymi historiami z kolegami i koleżankami z innych krajów.  

Komunikacja docierająca do wszystkich w tym samym czasie 

Nieważne, czy pracujesz w biurze i masz stały dostęp do komputera, czy też jesteś pracownikiem magazynowym, który nie posiada indywidualnego maila, komunikacja zawsze dotrze w tym samym momencie do każdego. Metody i narzędzia dotarcia muszą być zróżnicowane i przemyślane, ale i przekaz odpowiednio skonstruowany, by każdy mógł – w odpowiednim dla siebie momencie – świadomie tę komunikację odebrać.  

Zawsze zaczynamy od środka 

Zawsze na pierwszym miejscu jest nasz pracownik, który otrzymuje pełną komunikację w kluczowych dla firmy projektach jako pierwszy. Najpierw dbamy o pełny przekaz i dotarcie do każdego wewnątrz organizacji, a następnie rozpoczynamy komunikację zewnętrzną tak jak w przypadku tego projektu.  

Przed nami zapewne jeszcze wiele zakrętów, gdyż rozpoczynamy swoją przygodę z nową strategią komunikacji kierowaną zarówno do pracowników, jak i naszych kandydatów, ale wierzymy, że z odpowiednim podejściem i przygotowaniem niewiele nas zaskoczy. 

Pracując w zespołach HR, mierzymy się z wieloma wyzwaniami, w tym projektami, które są centralnie realizowane i przekazywane do wdrożenia bez wcześniejszej konsultacji z nami. To, co jest czynnikiem sukcesu wielu projektów w Kuehne+Nagel, to włączanie naszej lokalnej perspektywy do procesu decyzyjnego, który zachodzi w globalnych strukturach. Chętnie dzielimy się swoimi doświadczeniami i widzimy, że są one cennymi wskazówkami przy projektowaniu nowych rozwiązań w naszej firmie. 

Materiał partnera

FMC27news