Zmiana zawodowa: a może franczyza McDonald’s?
McDonald’s uznawany jest na świecie za prekursora franczyzy. I choć trudno w to uwierzyć, firma rozwija ten model biznesowy od ponad 70 lat. Natomiast w Polsce restauracje pod złotymi łukami są obecne od 1992 roku. Dziś większość z nich, aż 91 proc., prowadzi 107 franczyzobiorców. Wśród nich są byli dyrektorzy, menadżerowie wyższego i średniego szczebla, a także osoby, które kiedyś już prowadziły własny biznes. Dla wszystkich była to rewolucyjna decyzja: jedni zrezygnowali ze spokojnego, nierzadko prestiżowego etatu, inni zdecydowali się na zmianę branży i po raz pierwszy zetknęli się z gastronomią. Wszystkich łączy jedno – postawili na rozwój przy wsparciu doświadczonego franczyzodawcy.
Obecnie McDonald’s to ok. 600 punktów na mapie Polski. Ale firma nie zwalnia tempa i zapowiada otwarcia kolejnych restauracji. Aby dynamicznie się rozwijać, potrzebuje solidnych partnerów. Tylko w tym roku grono franczyzobiorców powiększy się o kilkanaście osób – i z pewnością powtórzy się to w nadchodzących latach. To idealny moment i dobra szansa dla tych, którzy planują zmienić swoje życie zawodowe, a jednocześnie mają odwagę i nadal chęć do działania. Co zrobić, żeby znaleźć się wśród nich? Jak zostać franczyzobiorcą McDonald’s?
Wszystko zaczyna się od ludzi
Dziś wiele przedsiębiorczych osób staje przed dylematem w jakim kierunku się rozwijać: zmienić branżę, a może poszerzyć działalność? Franczyza McDonald’s to propozycja dla każdego, kto chce prowadzić biznes przy wsparciu silnego i sprawdzonego partnera. Dzięki temu szanse na odniesienie sukcesu zwiększają się, ale z pewnością nie jest to automatyczna gwarancja powodzenia. Co zatem sprawia, że konkretna osoba nadaje się do roli franczyzobiorcy? Odpowiedzi na takie pytania pomaga znaleźć proces rekrutacji kandydatów na franczyzobiorców.
„Pasja. Osobowość. Przedsiębiorczość. Ciekawość i otwartość na ludzi” – to pierwsze podpowiedzi odnośnie do oczekiwań wobec przyszłych partnerów biznesowych, które kandydaci znajdują na stronie internetowej www.mcdonalds.pl/franczyza.
Przyszły franczyzobiorca według kryteriów McDonald’s powinien mieć wyższe wykształcenie, doświadczenie zawodowe w korporacji lub w prowadzeniu własnej firmy. Liczy się także otwartość na zdobywanie nowych kompetencji. Umiejętność budowania zespołu i dbałość o jego rozwój są równie ważne. Doświadczeni franczyzobiorcy podpowiadają, że duże znaczenie mają odpowiednie nastawienie i determinacja do prowadzenia własnej działalności. W tej pracy ważna jest strategia, procesy, narzędzia, ale jednocześnie współpraca z ludźmi. To oni tworzą zespół, którego przygotowanie przekłada się na sprawne funkcjonowanie restauracji oraz na pozytywne doświadczenia gości. W McDonald’s często podkreśla się, że ten biznes opiera się na ludziach. Dlatego kluczowe jest zbudowanie zaufanego teamu i dbanie nie tylko o rozwój własny, ale także o doskonalenie umiejętności pracowników.
Poznajmy się krok po kroku
Proces rekrutacji kandydatów na franczyzobiorców składa się z kilku etapów. Zaczyna się od wstępnej weryfikacji kandydata, w tym także finansowej, a kończy na spotkaniu z przedstawicielami zarządu spółki.
Każdy przyszły licencjobiorca przechodzi kilkumiesięczny program szkoleniowo-wdrożeniowy. To ważny etap, podczas którego poznaje organizację restauracji i pracuje w niej na wszystkich stanowiskach. Każdy z etapów kończy się sprawdzeniem wiedzy kandydata. Szczegółowe wdrożenie ma swoje uzasadnienie. McDonald’s w ten sposób przygotowuje partnerów krok po kroku, pokazując procesy i ich znaczenie w codziennym funkcjonowaniu restauracji. Dzięki temu franczyzobiorcami zostają osoby, które dobrze rozumieją biznes, strategię i wartości marki.
Stabilizacja, rozwój i współpraca
Średnio franczyzobiorca w Polsce prowadzi 5 restauracji McDonald’s. Ale są też tacy przedsiębiorcy, którzy przebijają statystykę. Waldemar Dziubiński kieruje dziś ośmioma lokalami pod złotymi łukami w Radomiu i okolicach. Zanim został franczyzobiorcą McDonald’s, pracował w handlu i usługach, był też związany z branżą deweloperską. Dlaczego wybrał współpracę z McDonald’s? „Stabilizacja, perspektywa długoletniej współpracy i profesjonalizm były dla mnie niezwykle ważne. Dodatkowo szukałem możliwości rozwoju zawodowego oraz potencjału do rozszerzenia skali działalności w przyszłości” – wspomina motywy decyzji, którą podjął kilka lat temu. Kilkumiesięczne szkolenie pozwoliło mu na przebranżowienie się i umożliwiło zdobycie pełnej wiedzy na temat tego, jak funkcjonują restauracje, a w konsekwencji – przejęcie pierwszego lokalu w 2018 r.
Wsparcie od pierwszego dnia
McDonald’s wspiera franczyzobiorców tak, aby lokale spełniały standardy satysfakcji gości i pracowników, jakości i obsługi. Jednak to licencjobiorcy na co dzień kierują swoimi restauracjami, odpowiadają za odpowiednie planowanie, zatrudnienie, szkolenie, motywowanie i rozwój pracowników. McDonald’s nie szuka inwestorów, ale partnerów biznesowych, którzy są gotowi zaangażować się w codzienne zarządzanie lokalem pod złotymi łukami.
Franczyzobiorcy w rozmowach chętnie podkreślają rolę wszechstronnego wsparcia już na etapie programu szkoleniowego. Fakt, że można zadzwonić, poradzić się i dopytać, jest dla wielu cenny. Jednak większość partnerów McDonald’s najbardziej docenia współpracę, kiedy otwierają drzwi pierwszej restauracji. Debiutujący franczyzobiorcy przejmują co prawda działające już punkty na mapie, z doświadczoną załogą i stabilnym poziomem obrotów, ale to nie oznacza przecież, że są zwolnieni z podejmowania decyzji.
W pierwszej kolejności mogą polegać na pomocy ze strony swego biznesowego opiekuna. Franchisee Business Partnerzy to kluczowi, ale nie jedyni współpracownicy franczyzobiorców. Wraz z przedstawicielami innych działów Centrum Serwisowego tworzą oni zespół wsparcia eksperckiego oraz biznesowego dla operatorów restauracji, określany mianem One Field Team. Pomaga w wielu obszarach: operacyjnym, pracowniczym, marketingowym, IT czy analityki finansowej. Wszystko opiera się na sprawdzonych standardach i procedurach.

„Wejście w świat gastronomii było dla mnie wyzwaniem. Dlatego bardzo doceniam to, że już na etapie pierwszych szkoleń towarzyszył mi opiekun, który nadzorował przebieg mojego wdrożenia, pilnując, aby wszystkie działania były zgodne z obowiązującymi procedurami. Przede wszystkim jednak chętnie dzielił się swoją wiedzą i zawsze służył pomocą przy wszelkich wątpliwościach” – mówi Waldemar Dziubiński, franczyzobiorca McDonald’s. „Po siedmiu latach współpracy z marką nadal mogę liczyć na wsparcie Franchisee Business Partnera, który pomaga mi w efektywnym prowadzeniu biznesu. Bierze udział w każdym kluczowym projekcie, by zwiększyć nasze szanse na sukces i ograniczyć potencjalne ryzyka. Taki partner nie tylko gwarantuje stabilność biznesową, ale także otwiera przed nami szerokie perspektywy rozwoju – zarówno zawodowego, jak i osobistego” – podkreśla franczyzobiorca.
Franczyzobiorcy zajmują też ważne miejsce w kształtowaniu strategii rozwoju marki. Powołują swoich przedstawicieli, którzy w ich imieniu blisko współpracują z McDonald’s nad planami rozwoju i budowaniem przewagi konkurencyjnej marki. Każdy z nich ma też możliwość uczestnictwa w projektach, grupach roboczych i programach szkoleniowych.
Masz problem? Pisz, dzwoń

Franczyzobiorcy na co dzień mogą liczyć na pomoc i radę Franchisee Business Partnerów. „Współpraca w oparciu o umowę franczyzy to wieloletnie partnerstwo, a każdy z franczyzobiorców w tym czasie musi zmierzyć się z różnymi wyzwaniami. Dlatego koncentruję się na budowaniu silnych, partnerskich relacji z franczyzobiorcami, wspierając ich rozwój biznesowy i zapewniając spójność strategiczną z celami organizacji. Moje podejście opiera się na trzech kluczowych filarach: koncentracji na strategicznych inicjatywach, budowaniu porozumienia z franczyzobiorcami oraz uczciwości i wiarygodności” – mówi Anna Stolarczyk, która od ponad 3 lat pracuje w McDonald’s Polska jako Franchisee Business Partner. „Zależy mi na autentycznym dialogu i wzajemnym zrozumieniu. Regularnie angażuję się w rozmowy, warsztaty i spotkania, które pozwalają wypracować wspólne cele i wzmacniają zaufanie. Moje działania są transparentne, a komunikacja otwarta. Dzięki temu buduję trwałe relacje oparte na zaufaniu – zarówno z franczyzobiorcami, jak i z zespołem wewnętrznym.”
Współpraca na lata
Umowy franczyzowe na prowadzenie restauracji pod szyldem złotych łuków podpisywane są na 20 lat. Kandydat na franczyzobiorcę musi spełnić wymagania finansowe: zainwestować ok. 5-6 mln zł, z czego ok. 25 proc. musi pochodzić ze środków własnych. Pozostała kwota może być sfinansowana z kredytu. Po upływie okresu umowy franczyzobiorca może ubiegać się o przedłużenie prawa do prowadzenia danej restauracji. Zarządzanie restauracją może przejąć po rodzicu dziecko. Jednak ten proces nie dzieje się automatycznie – także w tym przypadku kandydat na franczyzobiorcę musi przejść proces rekrutacji i wykazać swoje kompetencje do prowadzenia restauracji. W Polsce jest już kilka takich osób w gronie franczyzobiorców. I nic dziwnego, skoro badania wewnętrzne McDonald’s pokazują, że aż 97 proc. franczyzobiorców deklaruje satysfakcję ze współpracy z marką, co świadczy o stabilności i atrakcyjności tej formy działalności.
Więcej informacji o franczyzie McDonald’s Polska i procesie rekrutacji można znaleźć na stronie www.mcdonalds.pl/franczyza
Materiał sponsorowany na zlecenie McDonald’s Polska