Od trzech lat funkcjonujemy w rzeczywistości zdefiniowanej przez dyrektywę PSD2, która otworzyła drogę do wprowadzenia szeregu nowych usług i przyczyniła się do rozwoju otwartej bankowości. Pomimo tego, że cały czas oswajamy się z możliwościami, jakie nam to gwarantuje, już teraz, na podstawie wyników badań zleconych przez Easy Check, wiemy dużo na temat tego, jaki stosunek do open bankingu mają Polacy.
Jak wynika ze wspomnianych badań, ponad połowa z nas jest skłonna udostępnić historię transakcji rachunku bankowego innym podmiotom w zamian za określone korzyści. Wśród tych najczęściej wskazujemy na korzystniejszą cenę produktu, ofertę specjalną lub przyspieszenie procesu zakupowego (np. poprzez szybszą weryfikację tożsamości). Usługodawca, który będzie umiał odpowiedzieć na te potrzeby, zyska dostęp do wartościowych informacji.
To istotne z punktu widzenia kierunku rozwoju usług. Na podstawie udostępnionych i odpowiednio uporządkowanych danych sprzedający są bowiem w stanie dokonać rzetelnej oceny sytuacji klienta oraz ocenić jego preferencje zakupowe, które pozwolą dopasować ofertę oraz produkt do jego możliwości (np. ubezpieczenie lub finansowanie). Informacje z rachunku bankowego pozwolą im także lepiej ocenić ryzyko i zadbać o swoje bezpieczeństwo finansowe.
Zbigniew Hordecki
prezes zarządu, Easy Check