Gdynia jest jednym z nielicznych miast w Polsce, w którym mieszkańcy mają do dyspozycji doradcę. Jest wirtualny i oparty na chacie GPT, który w tym roku otrzymał innowacyjne wyróżnienie. To tylko jeden z licznych przykładów, w jaki sposób nowe technologie z udziałem sztucznej inteligencji wspierają mieszkańców miasta. Gdynia bowiem należy do miast przyszłości, określanych jako smart miasta.
W powszechnym odbiorze inteligentne miasta to takie, które wykorzystują nowe technologie do zwiększenia interaktywności i wydajności infrastruktury miejskiej. Pod tym względem Gdynia jest „smart” już od kilku lat.
Gdyński Wirtualny Urzędnik, który jako pierwsze rozwiązanie tego typu w Polsce wystartował już w 2012 roku, został w 2023 roku zastąpiony nowoczesnym i intuicyjnym widżetem dostępnym na najpopularniejszych miejskich stronach. Jego popularność rośnie – w ciągu zaledwie pierwszych 16 dni odświeżony chat bot udzielił aż 1283 odpowiedzi, a jego baza wiedzy zawiera ponad 15 tys. tematów.
Czy w Gdyni działa system do zgłaszania usterek w przestrzeni publicznej? Tak. Asystent mieszkańca umożliwia łatwy, szybki i przyjazny kontakt w zakresie spraw najczęściej zgłaszanych przez mieszkańców. Każdy użytkownik z łatwością może przesłać zgłoszenie, które trafi bezpośrednio do odpowiedniej komórki w Urzędzie Miasta Gdyni lub jednostce organizacyjnej miasta. Każde zgłoszenie przyporządkowane jest do kategorii i podkategorii. Musi być podana lokalizacja, zdjęcia oraz opis. Dopiero po wypełnieniu tych wszystkich elementów zgłoszenie trafia do systemu. Od początku działania zgłoszono 10 683 spraw, z czego 10 323 – naprawiono lub zamknięto.
Czy gdynianie mają system rezerwacji wizyt? Tak. Mamy innowacyjny system rezerwacji wizyt oraz płatności, który został od podstaw zaprojektowany i wdrożony jako autorskie rozwiązanie. Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce wdrożyło voicebota do automatycznego umawiania wizyt, czynnego całą dobę. System umożliwia mieszkańcom rezerwacje wizyt w urzędzie w najpopularniejszych sprawach za pomocą: voicebota, infolinii, serwisu www do rezerwacji wizyt, platformy Konto Mieszkańca oraz aplikacji mobilnej gdynia.pl, a także po umówieniu wizyty dokonania płatności online. Pozwala to szybko i wygodnie umówić się na wizytę w dogodnym terminie na tydzień do przodu.
Dlaczego w Gdyni mieszkańcy mają specjalne konta? Konto Mieszkańca to kompleksowa usługa, która za pomocą portalu i aplikacji mobilnej integruje takie usługi miejskie jak: Kartę i Asystenta Mieszkańca, bilet okresowy, informację parkingową dla osób z niepełnosprawnościami, rozkłady jazdy oraz planer podróży komunikacją publiczną dla całego Trójmiasta, zarządzanie obecnością dzieci w przedszkolu, E-dziennik, internetową rezerwację wizyt w urzędzie, serwis wsparcia mieszkańców, dostęp do kalendarza wydarzeń, komunikaty o utrudnieniach lub alertach pogodowych, 5-dniową prognozę pogody oraz informacje na temat jakości powietrza.
Karta pozwala dzieciom i młodzieży szkolnej na korzystanie z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską bez konieczności posiadania legitymacji, może pełnić funkcję eBiletu, pozwala na łatwiejsze ewidencjonowanie pobytu czasu dziecka w przedszkolu, a także daje możliwość wypożyczania książek w gdyńskich bibliotekach. Użytkownicy Karty Mieszkańca mogą korzystać przez cały rok z bezpłatnych wejść do instytucji kultury, na mecze Arki Gdynia oraz zyskują dostęp do zniżek związanych z programem Gdynia Rodzinna i projektem Gdynia Senior Plus. Karta umożliwia skorzystanie z niższych cen usług u Partnerów. Już dziś jest ich ponad 120.
Warto zwrócić uwagę, że odniesienie wyłącznie do nowoczesnych technologii nie wyczerpuje definicji smart miasta. Miasto inteligentne bowiem, to również takie, które inwestuje w kapitał ludzki i ma znaczący wpływ na poprawę jakości życia mieszkańców. A tak właśnie dzieje się w Gdyni.
– Samorząd Gdyni zdecydowanie wychodzi naprzeciw nowoczesnym technologiom wykorzystując potencjał sztucznej inteligencji, aby zapewnić szybką i efektywną obsługę obywateli – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – Wirtualny Urzędnik to tylko jeden z przykładów, jak nowoczesne technologie mogą wspierać i optymalizować pracę obsługi klienta, przyczyniając się do zwiększenia satysfakcji mieszkańców. Tematyka smart city i funkcjonowania miast przyszłości jest mi szczególnie bliska. Szczegółowo analizowałem działania miast postrzeganych globalnie jako oferujące najlepszą jakość życia. Idea smart city jest konsekwentnie realizowana w Gdyni.