Spośród trendów, które mają wpływ na retail, kilka jest szczególnie wartych uwagi. Exorigo-Upos, czyli główny polski dostawca technologii i usług dla retailerów w rejonie CEE, przybliża wybrane trzy z nich.
Automatyzacja różnych segmentów handlu staje się kluczowym elementem budowania przewagi rynkowej. Od optymalizacji łańcuchów dostaw po personalizację zakupów – sklepy chcą zapewnić konkurencyjny customer experience na najwyższym poziomie. Z drugiej strony zmiany legislacyjne koncentrują się na cyfryzacji różnych procesów w retailu, więc wymagają, jak w przypadku wystawiania e-faktur czy e-paragonów, zaangażowania rozwiązań IT.
Aby sprostać oczekiwaniom konsumentów i dopełnić nałożonych na nich obowiązków, retailerzy muszą sięgać po nowe technologie. Jak pokazały wyniki badania Exorigo-Upos i Keralla Research – „RetailTech” – aż 70 proc. firm rozumie, że wyścig z konkurentami wymaga nieprzerwanego rozwoju technologicznego. Deklarują one, że w ciągu tego roku nakłady na rozwój IT będą takie same lub wyższe.
Retailerzy mierzą się jednocześnie ze skutkami kryzysów ostatnich lat. Badana setka największych firm w Polsce w przeważającej części jako największe problemy wymieniła spadek popytu i wyhamowanie produkcji, potrzebę poszukiwania tańszych zamienników surowców oraz znaczny spadek marż.
Retail przechodzi z omnichannel do omnicommerce
Automatyzacja jest kluczowym trendem, jaki retailerzy z dużych i średnich firm zauważają najczęściej – jak wynika z przywoływanego już badania
RetailTech. Rozwój omnicommerce jest konieczny i będzie postępował coraz szybciej.
– Podejście omnichannel, które przez lata było tematem wielu projektów, dziś oddaje pierwszeństwo koncepcji omnicommerce – mówi Anna Schabikowska, doradca Zarządu w Exorigo-Upos – ponieważ klienci naszych klientów oczekują już nie tylko zwykłej dostępności marki online i offline, ale spójnego doświadczenia zakupowego end-to-end niezależnie od kanału – dodaje ekspertka.
Rośnie rola personalizacji, programów lojalnościowych, a także digitalizacji w placówkach offline przy zastosowaniu inteligentnych półek z elektronicznymi etykietami czy kodami QR. Wzrasta znaczenie szybkiej, bezpiecznej i zgodnej z przepisami fiskalizacji oraz oczekiwana przez konsumentów różnorodność modeli płatności i metod finalizacji zakupów w różnych formatach sklepowych.
E-commerce nadal ma się dobrze – szczególnie w Polsce
Jak pokazuje badanie Publicis Grupe i GWI „Jesteś tym, co kupujesz” – w odróżnieniu od globalnych trendów, w regionie CEE, konsumentki i konsumenci preferują robienie zakupów w sposób tradycyjny, osobiście. Jednak młodsi konsumentki i konsumenci z regionu wykazują większą skłonność do korzystania z e-commerce. Co ciekawe w Polsce jako jedynym kraju w rejonie CEE zachodzi przewaga w preferencji zakupów online nad tymi offline.
– Właśnie w e-commerce obserwujemy największą w retailu dynamikę wdrażania innowacji. Jeśli spojrzymy na AI, to właśnie w sprzedaży online najszybciej nastąpiła adopcja – rekomendacje produktowe, prezentacje produktów z wykorzystaniem AR i VR, opracowywanie opisów produktów z wykorzystaniem ChatGPT, chatboty i obsługa zamówień – to tylko wybrane przykłady – zauważa Anna Schabikowska.
Szansą na rozwój polskich firm jest wyjście za granicę
Otwieranie placówek w innych krajach (szczególnie w rejonie CEE), sprzedaż e-commerce (w tym typu cross-border), wchodzenie w sprzedaż stacjonarną w innych krajach tzw. pure players, czyli firm do tej pory sprzedających tylko online. Opcji jest wiele, ale wszystkie mają wspólny mianownik – postęp technologiczny, który taki rozwój umożliwia.
– Transformacja technologiczna retailu i dostępność różnych silników e-commerce czy rozwiązań typu product information management (PIM) sprawiła, że dziś otwarcie się na sprzedaż poza granicami Polski jest dużo łatwiejsza niż kiedyś. Natomiast firmy, które oczekują wsparcia w otwarciach stacjonarnych sklepów w całej Europie mogą liczyć na wsparcie takich firm, jak nasza, które dbają kompleksowo o niezbędne urządzenia fiskalne, systemy kasowe i serwisowanie zarówno hardware, jak i software – wyjaśnia Anna Schabikowska.
Materiał partnera