0.6 C
Warszawa
wtorek, 10 grudnia 2024

5 powodów, dla których warto kupować na raty

Pozwalają zoptymalizować bieżące wydatki firmowe w dobie rosnącej inflacji, zapewniają ochronę płynności finansowej, gwarantują szybkie i wygodne finansowanie, dają możliwość odliczania VAT-u od zakupionego towaru lub usługi oraz kosztów finansowania, umożliwiają zakup towarów i usług, na które wcześniej nie byłoby nas stać – oto 5 powodów, dla których warto rozważyć zakupy na raty.

Powód 1: Fakturatka ratuje, gdy inflacja rujnuje

Zakupy firmowe to nieodłączny aspekt prowadzenia biznesu, a cena jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na decyzje zakupowe przedsiębiorstw. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie będzie grała jeszcze większą rolę. Z powodu rosnącej inflacji oraz coraz wyższych kosztów prowadzenia działalności w Polsce, już dziś wielu przedsiębiorców szuka nowoczesnych rozwiązań pozwalających zoptymalizować bieżące wydatki firmowe.

Jak wynika z naszego badania „Finansowanie zakupów firmowych w MŚP”, przeprowadzonego w pierwszym kwartale bieżącego roku przez IMAS International, co 9. firma (11 proc.) przyznaje, że często rezygnuje z zakupów właśnie ze względu na zbyt wysoką cenę. Potwierdzają to również sami sprzedający: co dziesiąty z nich zauważył, że klienci biznesowi „odpuszczają sobie” zakupy, kiedy cena przekracza ich możliwości finansowe. Nowa usługa NFG może to zmienić.

Fakturatka, bo o niej mowa, pozwala kupującemu rozłożyć zakup na raty, a sprzedającemu – otrzymać płatność w terminie. Na początku bieżącego roku 30 proc. firm deklarowało zainteresowanie taką usługą. Szacujemy, że w najbliższych kwartałach zainteresowanie będzie jeszcze większe, z uwagi na rosnącą inflację oraz związany z tym wzrost cen towarów i usług dla biznesu. Jak pokazuje nasze najnowsze badanie z sierpnia br. pt. „Zakupy firmowe”, 95 proc. przedsiębiorców sektora MŚP, którzy dokonują zakupów firmowych, zauważyło w ostatnich sześciu miesiącach wzrost cen produktów i usług niezbędnych do prowadzenia ich działalności. Najbardziej podrożało paliwo (78 proc. wskazań), następnie opłaty za media (68 proc.) oraz surowce, półprodukty i produkty potrzebne do funkcjonowania firmy (60 proc.). Przeciętny wzrost cen wyniósł 37,4 proc.

Myśląc o najbliższym półroczu, 85,5 proc. przedsiębiorców spodziewa się dalszej podwyżki cen. Nadchodzące miesiące jesienno-zimowe mogą być dla wielu z nich trudnym sprawdzianem. W takiej sytuacji warto rozważyć zakup usług i towarów na raty!

Powód 2: Wszystko na raty

Raty kojarzą się zwykle z zakupami konsumenckimi i tym, że dotyczą przede wszystkim towarów lub dóbr materialnych. Ponad połowa przedsiębiorców biorących udział w badaniu NFG „Finansowanie zakupów firmowych w MŚP” (52,6 proc.) wskazała, że najchętniej kupowałaby na raty narzędzia i maszyny do firmy. Kolejne są surowce i półprodukty oraz środki transportu (po 39 proc.). Tymczasem na raty do firmy można kupić już niemal wszystko – pokazuje przykład Fakturatki. Każdego dnia wpływają do nas wnioski o finansowanie na raty różnorakich faktur. Dwie tony orzeszków, zaciery na wino, leki, opony, środki czystości, meble, przewody elektryczne, części samochodowe czy zaopatrzenie są równie dobre jak montaż wykładziny, usługi księgowe, roboty budowlane, usługi transportowe, szkolenia czy nawet… uczestnictwo w targach. To wszystko można sfinansować za pomocą rat!

Powód 3: Korzystne odliczenia

Warunkiem skorzystania z Fakturatki podczas zakupów do firmy jest otrzymanie od dostawcy faktury proforma lub faktury z przyszłą datą płatności. Kupujący samodzielnie wybiera liczbę rat, a następnie akceptuje transakcję kodem SMS. Proces wnioskowania o sfinansowanie zakupu odbywa się automatycznie, online i trwa 15 minut.

Nowy model finansowania NFG wpisuje się w dobrze znane instrumenty rynkowe dla biznesu jak kredyt, leasing czy pożyczka, ale w odróżnieniu od leasingu, tutaj od razu po zakupie stajemy się jego właścicielem i unikamy skomplikowanej procedury wykupu. Płatność odbywa się w dogodnych ratach, a koszty usługi finansowania zakupów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i odliczyć podatek VAT.

Powód 4: Szybkie finansowanie w 100 proc. online

Najważniejszym elementem usługi ratalnej dla przedsiębiorców z sektora MŚP jest przejrzysta kalkulacja kosztów. Tę cechę docenia 100 proc. małych firm i 97 proc. mikrofirm. Dla przedsiębiorców ważne są też: możliwość odliczania w koszty oraz VAT-u od zakupionego towaru lub usługi oraz kosztów finansowania i szybkość decyzji dotyczących uzyskania finansowania. Na kolejnych miejscach liczą się: dostęp do środków pieniężnych w 100 proc. online bez dodatkowych formalności oraz możliwość sfinansowania dowolnych produktów lub usług. Co druga mikrofirma docenia szybkość decyzji dotyczących uzyskania finansowania (51 proc.).

Powód 5: Płynność finansowa

Według danych Krajowego Rejestru Długów, polscy przedsiębiorcy są zadłużeni na 9,18 mld zł. Największe zatory płatnicze funkcjonują w handlu, budownictwie i transporcie, ale pozostałe sektory gospodarki też mają swoje problemy finansowe. Aktualnie najważniejszą troską mikro, małych i średnich przedsiębiorstw jest ochrona i zachowanie płynności finansowej. Nie jest to łatwe, gdy w budownictwie kolejny rok z rzędu drożeją kluczowe materiały, narzędzia i produkty, a w transporcie nierzetelni kontrahenci opóźniają płatności. W takich sytuacjach w sukurs również przychodzą… zakupy ratalne. Z naszego badania wynika, że 62,1 proc. firm budowlanych chciałoby finansować ratami towary lub usługi za minimum 11 tys. zł, w tym co czwarta firma z tego sektora za ponad 50 tys. zł. Z kolei dla transportu raty to szansa, by „kupić sobie” odrobinę więcej czasu na uregulowanie płatności i zachować płynność finansową. Bo, podczas gdy większość firm (75 proc.) opowiada się za 12-miesięcznym terminem spłaty zakupów firmowych, przewoźnicy są zwolennikami dłuższych terminów spłaty, sięgających 24 miesięcy.

Jak widać, usługa ratalna ma wiele zalet i coraz więcej firm wykorzystuje te zalety na swój własny sposób. Od momentu wprowadzenia Fakturatki na rynek przedsiębiorcy sfinansowali nią zakupy na ponad 6 mln zł. Dzięki temu pieniądz krąży w gospodarce, firmy zachowują płynność finansową i nie muszą rezygnować z kluczowych inwestycji. Tak Fakturatka ratuje polski biznes!

Emanuel Nowak

ekspert NFG

FMC27news