Dekarbonizacja w budownictwie to wyzwanie, które w znacznym stopniu złagodzi skutki kryzysu klimatycznego. Trendy w branży ukierunkowane na ten cel skupiają się przede wszystkim na wykorzystaniu technologii oraz udoskonalaniu istniejących i tworzeniu nowych, inteligentnych materiałów budowlanych, które lepiej odpowiadają na wyzwania środowiskowe związane z efektywnością energetyczną czy jakością powietrza.
Jak pokazują przytoczone przez agencję informacyjną Newseria Biznes dane zawarte w raporcie ThinkCo, przygotowanym we współpracy z firmami Autodesk i Wienerberger („Budownictwo 5.0”), ten sektor ma ogromny wpływ na środowisko i klimat. Budynki odpowiadają za ok. 37 proc. wszystkich odpadów wytwarzanych w Unii Europejskiej, a w globalnej skali zużycie materiałów budowlanych generuje blisko jedną trzecią całkowitych emisji CO2.
Wbudowany ślad węglowy
Poza emisjami operacyjnymi, które są głównym przedmiotem regulacji w każdym kraju członkowskim UE, duże znaczenie ma też tzw. wbudowany ślad węglowy, na który składa się działalność przemysłu budowlanego związana m.in. z wydobyciem surowców, produkcją i transportem materiałów oraz procesami budowy bądź rozbiórki. Wszystko to sprawia, że minimalizowanie negatywnego wpływu i śladu węglowego w tym sektorze jest jednym z najskuteczniejszych sposobów łagodzenia kryzysu klimatycznego.
Firmy z branży budowlanej określają różne strategie walki o dobro planety i spełnianie unijnych wymagań, na które składają się m.in. pakiet Fit for 55 i unijna Taksonomia, która od czerwca 2020 r. ustala ramy dla odpowiedzialnych inwestycji, Circular Economy Action Plan (CEAP), którego celem jest przejście na gospodarkę obiegu zamkniętego, czy rozporządzenie CPR (Construction Products Regulation), które określa warunki, jakie muszą spełniać materiały budowlane, żeby mogły być wprowadzane na rynek UE.
Poznanie prośrodowiskowych działań poszczególnych firm i organizacji sektora budowlanego umożliwiła debata „Zielone budownictwo”, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Pierwsza w Polsce niskoemisyjna autostrada
Jest też świeży przykład praktycznego wdrażania zielonych strategii. STRABAG – Generalny Wykonawca i Cement Ożarów S.A. – producent cementu i hydraulicznych spoiw drogowych, postanowili po raz pierwszy w Polsce zastosować nowy materiał do budowy nawierzchni betonowej na kontrakcie zleconym przez GDDKiA. Jego zastosowanie oznacza mniejszy o ok. 30 proc. ślad węglowy. Będzie to pierwsza polska niskoemisyjna autostrada.
Testowy fragment drogi został poddany badaniom laboratoryjnym, które potwierdziły jego wytrzymałość i trwałość, co zostało pozytywnie przyjęte przez GDDKiA. Poza zgodnością z wymogami technicznymi zastosowanie niskoemisyjnego betonu ma także zalety związane z poprawą bezpieczeństwa.
Wzrost bezpieczeństwa dla kierowców
Tak wybudowana nawierzchnia jest jaśniejsza od powstałych do tej pory, przez co też lepiej widoczna dla kierowców. Co więcej, ten rodzaj betonu pomaga redukować tzw. efekt miejskiej wyspy ciepła, a także przekłada się na ograniczenie o blisko 20 proc. kosztów związanych z oświetleniem drogi na węzłach i poprawę widoczności w trudnych warunkach atmosferycznych.
RaportCSR.pl/Bogusław Mazur