Co druga średnia i co trzecia mała firma biorące udział w badaniu KRD „Bezpieczeństwo finansowe firm z sektora MŚP” wskazują, że niewypłacalność lub upadłość kontrahentów to jeden z głównych czynników zagrażających stabilności finansowej przedsiębiorstwa. Brak wywiązywania się ze zobowiązań przez partnerów biznesowych może prowadzić do poważnych problemów operacyjnych i ograniczenia zdolności firmy do realizacji inwestycji.
Nieterminowe płatności bardzo często są powodem utraty płynności finansowej przedsiębiorstwa. Dlatego właściwa analiza wiarygodności płatniczej kontrahenta staje się dziś niezastąpionym narzędziem biznesowym.
Wyobraźmy sobie firmę, która na skutek problemów finansowych strategicznego kontrahenta, sama traci grunt pod nogami – przestaje terminowo regulować własne zobowiązania finansowe, zalega z opłatami wobec US i ZUS, musi zwolnić pracowników. To początek katastrofy, której można było uniknąć. Wystarczyło zaufać danym.
Zaufać danym
Dzięki wykorzystaniu Analizy Wiarygodności Płatniczej Krajowego Rejestru Długów, opartej na zaawansowanych algorytmach uczenia maszynowego i danych KRD oraz pochodzących z rejestrów publicznych, takich jak KRS, REGON czy CEIDG, dziś już każda firma w Polsce może skutecznie ograniczać ryzyko biznesowe. Mówimy o systemie, który obejmuje ponad 95 proc. podmiotów gospodarczych działających w całym kraju, i który dostarcza przedsiębiorcom dokładnych informacji na temat potencjalnych partnerów handlowych. Scoring, opracowany na podstawie danych na temat 1,5 mln firm, jest regularnie aktualizowany. Pozwala to przedsiębiorcy lepiej ocenić ryzyko współpracy z nowymi kontrahentami i reagować na zmieniające się warunki rynkowe w czasie rzeczywistym.
Klasyfikacja z predykcją
Analiza Wiarygodności Płatniczej przedsiębiorstwa przeprowadzana jest przez KRD BIG na podstawie artykułu 31 a Ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. System umożliwia analizę kontrahentów bez konieczności uzyskania ich zgody. Przypisuje każdej firmie kategorię od A (niskie ryzyko) do H (wysokie ryzyko). Ta klasyfikacja oznacza określone prawdopodobieństwo problemów z regulowaniem zobowiązań. Kiedy przedsiębiorca dowiaduje się, że potencjalny kontrahent znajduje się w kategorii A-C, wie, że ma do czynienia z firmą o niskim ryzyku, która charakteryzuje się dużym prawdopodobieństwem terminowego regulowania należności. Jeśli natomiast kontrahent jest w kategorii G-H, przedsiębiorca może z dużą ostrożnością podejść do współpracy, wiedząc, że istnieje wysokie ryzyko opóźnień w płatnościach lub nawet brak ich realizacji.
Analiza wiarygodności płatniczej może być stosowana w różnych sytuacjach. Pomaga ocenić kondycję finansową kontrahentów przed rozpoczęciem współpracy, zarządzać portfelem klientów, podejmować decyzje o przyznawaniu kredytów kupieckich lub limitów faktoringowych oraz planować strategie sprzedażowe.
Limit kupiecki
Uzupełnieniem scoringu jest limit kupiecki. To rozwiązanie pozwala określić maksymalną kwotę, do jakiej rekomendowana jest sprzedaż z odroczonym terminem płatności dla danego kontrahenta. Limit kupiecki opiera się na analizie statystycznej i może być wykorzystywany na kilka sposobów – jako wskaźnik maksymalnej wartości pojedynczej transakcji, do monitorowania zdolności kontrahenta do regulowania zobowiązań oraz podczas negocjacji z klientami w zakresie zmiany warunków płatności. Przedsiębiorcy mogą traktować limit kupiecki jako element wspierający planowanie transakcji i ocenę bezpieczeństwa finansowego współpracy.
Podsumowanie
Podejmując decyzje dotyczące współpracy z kontrahentami, każda firma powinna uwzględnić nie tylko wyniki finansowe klienta, specyfikę branży czy dotychczasową historię współpracy, ale również takie czynniki, jak scoring czy limit kupiecki. Dostęp do aktualnych danych i precyzyjnych prognoz pozwala bowiem jeszcze lepiej zarządzać ryzykiem płatniczym i podejmować trafne decyzje biznesowe. Analiza wiarygodności płatniczej pomaga również firmom skuteczniej chronić swoją płynność finansową, identyfikując potencjalne zagrożenia i umożliwiając szybką reakcję. Dzięki temu przedsiębiorstwo może skupić się na budowaniu relacji z rzetelnymi partnerami i rozwijaniu swojej działalności operacyjnej.