4.2 C
Warszawa
czwartek, 26 grudnia 2024

Jak sponsorowaliśmy Lisa

1,8 mln zł trafiło w ciągu 4 lat do mediów związanych z Tomaszem Lisem z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W tym ponad 565 tys. zł do należących do niego portali NaTemat.pl oraz INNPoland.pl tuż po tym jak ten drugi został uruchomiony – ustaliła „Gazeta Finansowa”.

Tylko w 2015 roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (jego działalność finansowana jest ze środków Skarbu Państwa oraz funduszy unijnych) wydało 412,8 tys. zł na należące do Tomasza Lisa portale INNPoland i NaTemat.pl. Rok wcześniej, na uruchomiony niecały miesiąc przed końcem roku portal INNPoland, wydano z pieniędzy podatników 153 tys. zł.

W 2015 r. do Media Impact Polska (zajmująca się obsługą reklamową spółka powstała z połączenia biur reklamy Grupy Onet.pl, Zumi i Ringier Axel Springer Polska) na reklamę w tygodniku Tomasza Lisa wydano ponad 454 tys. zł. W 2014 r. 42,5 tys. zł (plus 147 tys. zł dla wydawnictwa Ringier Axel Springer Polska). Rok wcześniej na Ringier Axel Springer Polska wydano 257,3 tys. zł. W pierwszym roku urzędowania Lisa na stanowisku naczelnego „Newsweeka” – 2012 r. do spółki Media On trafiło 325 tys. zł na zakup reklam w „Newsweeku”.

Równie zawrotne kwoty z NCBR trafiały do spółek reklamowych pozostałych mediów sprzyjających poprzedniej ekipie rządzącej. W 2015 r. należące do wydawcy „Gazety Wyborczej” Agory – Radio TOK FM dostało 644,5 tys. zł, tygodnik „Polityka” 114 tys. zł. Co ciekawe „Polish Science Voice” dodatek do niszowego anglojęzycznego tygodnika „The Warsaw Voice”, aż 600 tys. zł. W 2014 r. Radio TOK FM i Radio Złote Przeboje (znów Agora) dostało 328 tys. zł. Na reklamy w TVN zaś poszło ponad 738 tys. zł. Podobnie było w 2013 r. gdy TVN dostał 700 tys. zł, a „Agora” na „Gazetę Wyborczą” około 290 tys. zł.

Biorąc pod uwagę do jakich mediów trafiały granty z NCBR można postawić tezę, że był to tajny fundusz Platformy Obywatelskie do dotowania przychylnych jej mediów.  O ile w 2011 r. na media wydano „tylko” 367, 6 tys. zł to rok później kwota ta urosła do 3,51 mln zł. W 2013 r. na media wydano 3,2 mln zł a w dwóch ostatnich latach rządu PO odpowiednio 4,7 mln zł  i 4,6 mln zł.

Więcej w najnowszym numerze „Gazety Finansowej” i na gf24.pl.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

FMC27news